۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۱۳
کد خبرنگار: 2391
کد خبر: 83614876
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چاووش‌اوغلو: ترکیه از روند سیاسی پایدار در لیبی حمایت می‌کند

آنکارا- ایرنا- وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا از یک روند سیاسی پایدار و استقرار صلح در لیبی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز سه‌شنبه، مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز دوشنبه پس از دیدار با مرال آک‌شنر، رئیس حزب «نیک» در آنکارا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی را به پارلمان ارائه کردیم.

چاووش‌اوغلو افزود: در دیدار با آک‌شنر، وی را در جریان «طرح اعزام نیرو به لیبی» قرار دادیم. ترکیه از یک روند سیاسی پایدار و استقرار صلح در لیبی به شدت حمایت می‌کند.

او درباره طرح اعزام نیرو به لیبی مدعی شد که هدف ترکیه، تجاوز به حق دیگران در مدیترانه نبوده بلکه دفاع از حقوق این کشور است.

با وجود سخنان وزیر امور خارجه ترکیه درباره حمایت این کشور از روند سیاسی، نهاد ریاست جمهوری ترکیه طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی را به پارلمان کشور ارائه کرد.

ریاست جمهوری ترکیه دیروز دوشنبه طرحی با امضای رجب طیب اردوغان برای اخذ مجوز اعزام نیرو به لیبی را به پارلمان این کشور ارائه کرد.

در این طرح آمده است: پس از اتفاقاتی که در فوریه ۲۰۱۱ (بهمن ۱۳۸۹) در لیبی رخ داد، تلاش‌ها برای ایجاد نهادهای دموکراتیک با افزایش درگیری‌های مسلحانه تضعیف شد و ساختار پراکنده‌ای در این کشور پدیدار شده است. دولت وفاق ملی لیبی در راستای مبارزه با عواملی که می تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد، مبارزه با تهدید علیه وحدت و ثبات لیبی، مبارزه با داعش، القاعده و دیگرگروه های های تروریستی، شبه نظامیان مسلح و همچنین در مبارزه با مهاجرت و قاچاق انسان در خواست حمایت نظامی از ترکیه کرده است.

در ادامه طرح ارائه‌شده به مجلس ترکیه چنین آمده است: شبه نظامیانی موسوم به ارتش لیبی که جایی در توافق‌نامه سیاسی میان طرف‌ها در این کشور نداشته و از نظر ملی و بین المللی نامشروع است، همچنان به تشدید و گسترش حملات آغاز شده در ۴ آوریل ۲۰۱۹ (۱۵ فروردین ۱۳۹۸) با هدف تصرف پایتخت طرابلس و سرنگونی دولت وفاق ملی لیبی می پردازد. 

با وجود تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی و تامین آتش‌بس و بازگشت به روند سیاسی، ارتش لیبی حملات خود را با پشتیبانی نیروهای خارجی ادامه می‌دهد. درگیری‌ها همچنین محیط مساعدی را برای فعالیت‌های گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده ایجاد می‌کنند ، در حالی که از خاک لیبی و آب‌های سرزمینی نیز برای قاچاق بین المللی انسان و مهاجرت غیرقانونی در سراسر دریای مدیترانه استفاده می شود.

در پایان طرح اعزام نیروی نظامی ترکیه به لیبی، با اعلام حمایت از توافق ترکیه و لیبی در ۶ آذر امسال در آنکارا، ادعا شده است که طرح اعزام نیروی نظامی در راستای تقویت پیمان منعقد شده بین دو کشور و با هدف کمک به دولت مشروع لیبی و به درخواست این دولت به مجلس ترکیه ارسال شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha