امین ترفع روز چهارشنبه در همایش "فرصتهای ویژه سرمایهگذاری ایران و افغانستان" در مشهد افزود: تحقق این اتفاق در گرو این است که مدلهای سهولت تجارت توسعه یابد.
وی ادامه داد: ما در منطقهای حضور داریم که کریدورهای حمل و نقل بینالمللی بسیار در آن وجود دارد و کشورهای همسایه نیز همراه ما در این موضوع در حال تلاش هستند، اما توجه به این موضوع که حوزه تمدنی ما و افغانستان یکی است و استفاده از این مشترکات تمدنی برای تسهیل مواردی نظیر حمل و نقل، اهمیت بسیار دارد.
وی گفت: از قرون گذشته ساخت کاروانسراها مرسوم بوده و هرجا کاروانسرا ساخته شده، بازار، مسجد و مدرسه نیز وجود دارد و این نشان میدهد که پدران ما نیز صرفا به فکر تجارت نبودهاند و به موضوعات دیگر نیز میپرداختند.
ترفع افزود: کریدورها سه درجه پیشرفت دارد که ایران در این موضوع به توسعه کریدور تجاری رسیده و در این حوزه مبداء، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و مقصد، هرات است اما هدف غایی دست یافتن به کریدور توسعهای است.
وی فرآیندهای مرزی کشور را پیچیده دانست و گفت: تسهیل فرآیندهای مرزی و کاهش بازرسیهای اضافی از جمله مواردی است که در دوغارون میتوان آن را اجرایی کرد.
سند توسعه محور شرق باید بازبینی شود
مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار نیز در این نشست گفت: زمان آن رسیده است که سند توسعه محور شرق با توجه به تغییرات و تحولاتی که رخ داده، بازبینی شود.
عبدالکریم کردی افزود: محور چابهار - میلک، چابهار - دوغارون و چابهار - سرخس برای پیوند کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان به آبهای آزاد اهمیت ویژه دارد.
وی ادامه داد: هوشمندسازی و نظارت بر مرزها مشکلات فراوانی را که هم اکنون تاجران دو کشور با آن مواجه هستند کاهش خواهد داد.
نظر شما