۲۰۰ قلم دارو در مدت ۲ سال در کشور رونمایی خواهد شد

زنجان - ایرنا - معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو گفت: برای تولید مواد اولیه بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشورمان برنامه ریزی شده است که در مدت ۲ سال آینده از آنها رونمایی خواهد شد که از این محل سالانه حدود ۱۸۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد.

دکتر محمدرضا شانه ساز روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان زنجان با اشاره به سرعت حرکت این سازمان در امر تامین داروهای مورد نیاز کشور افزود: با توجه به تحریم های اعمال شده علیه کشور این حرکت جهشی و شتابان شده است بطوری که هر ماه خط تولید جدید و محصولات جدید دارویی رونمایی می شود.

وی بااشاره به کبمود ۲ درصد دارویی در کشور گفت: شماری از این داروها تولید و چند قلم دیگر وارد می شود که سیستم پزشکی و داروسازی بسته و محصور نیست و این گروه با مطالعات و متناسب با نیازها، به تدریج اقلامی را به فهرست دارویی کشور اضافه می کند.

این مسؤول ادامه داد: ِاین وزارتخانه در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو طبق برنامه زمان بندی شده عمل می کند تا نیازهای کشور  را تامین کند و این در حالی است که ظرفیت دارویی  ۴.۵ برابر نیاز  کشورمان است، چرا که بسیاری از خطوط دارویی به لحاظ زیرساخت های ایجاد شده بیش از نیاز داخل است.

وی با اشاره به اینکه طراحی برای صادرات دارویی نیز مد نظر قرار گرفته است، اظهار داشت: داروهای تولیدیکشورمان هم به لحاظ کیفیت و هم قیمت در دنیا بسیار رقابتی است اما در زمان حاضربا توجه به تحریم ها و کارشکنی ها در گواهینامه های بین المللی مشکلاتی وجود دارد.

شانه ساز افزود: داروسازی کشور به لحاظ علمی، پژوهشی و زیرساخت های صنعتی بیش از گذشته رشد یافته است و حتی در رشته بایوتکنولوژی جایگاه بسیار خوبی در دنیا و منطقه دارد و این مهم از توان تولید دارویی حکایت دارد.

وی در ارتباط با کمبود اقلام دارویی نیز گفت: این موضوع مختص کشورمان نیست و در سطح جهانی نیز چنین چیزی وجود دارد و مردم اطمینان داشته باشند اقلام مواد  دارویی بین ۶ تا یکسال ذخیره شده و  اغلب داروهای ساخته شده وارداتی نیز بین سه تا ۶ ماه و امسال موجود است و وضعیت ذخایر دارو به رغم همه شیطنت ها نسبت به اول  و پایان سال گذشته بسیار رضایتبخش است.

این مسؤول ادامه داد: بر این اساس باید در مصرف و توزیع اقلام دارویی نظارت های لازم انجام گیرد و بی توجهی به این امر قاچاق اقلام دارویی به کشورهای دیگر را به دنبال دارد.

شانه ساز افزود: اگر مشکل صادرات و نقل و انتقال ارز در کشور نبود دارو می توانست جایگاه بسیار خوبی در صادرات  غیر نفتی کشورمان داشته باشد و توانمندی ها موجب شده این بخش از کشورمان همچنان به روال خود ادامه دهد.

حرکت آمریکایی ها در تحریم داروی  بیماران زشت و غیرانسانی است

این مسؤول با اشاره به اینکه بحث تحریم ها و رفتارهای ضد بشری آمریکا به ویژه در حوزه دارو  موضوع جدیدی نیست، افزود: به رغم شعارهای فریبکارانه آمریکا تامین دارو و تجهیزات پزشکی ایران از دیگر کشورها را نیز با مشکل مواجه کرده با تهدید کشورهای دیگر را از ادامه همکاری با ایران منع کرده است.

وی اضافه کرد: چند سالی است آمریکا تحریم های دارویی را علیه کشورمان اعمال کرده، بطوری که در تامین پانسمان بیماران" ای بی "یا پروانه ای مشکلاتی بوجود آمد شرکت اروپایی که در این زمینه با ایران همکاری داشت بدون اعلام قبلی ادامه همکاری  های خود را با ایران قطع کرد.

این مسؤول ادامه داد: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز طی نامه نگاری به سازمان جهانی بهداشت برای بیماران مبتلا  ام پی اس " نوعی بیماری مادرزادی نقص ایمنی "  خواستار رفع موانع شدند و این درحالی است که تنها ۲ کمپانی آمریکا و یک شرکت آسیایی تولید کننده داروهای این نوع بیماران هستند، اما  کشور آمریکا مانع تحویل آن شده که رفتاری ضد بشری است.

وی اظهار داشت: تحریم و مانع تراشی برای تامین داروی مورد نیاز مردم، تا کنون نتیجه بخش نبوده و نتوانستتد به اهداف شوم خود دست یابند و کشورمان تمامی ابزارهای لازم را به کار بسته تا داروهای مورد نیاز بیماران یاد شده را  تامین کند.

شانه ساز افزود: کشورمان در تامین و تدارک داروی مورد نیاز مردم توانمندی های بالایی داشته و در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است و  اینکه تنها ۲ درصد دارو تامین نمی شود که این موضوع به معنی نداشتن دانش کافی آن نیست بلکه گروه های هدف کمی را شامل می شود .

وی اضافه کرد: در زمان حاضر ایران به لحاظ توان عملی، پژوهشی و تولید دارو در نقطه اطمینان بخشی قرار دارد که هر نوع داروی مورد نظر کشورمان در مدت زمان کمتر  از  ۲ سال را  تولید می کند که این مهم با توجه به تایید سلامت و اقدامات بالینی زمان زیادی را شامل می شود.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حرکت آمریکایی ها در تحریم دارویی به ویژه بیماران نادر زشت و غیرانسانی است که امیدواریم وجدان های بیدار در جهان به این مهم واقف باشند که اطلاع رسانی های لازم می تواند ماهیت پلید و زشت این کار را بیش از گذشته نمایان کند.

تغییر تاسیس ایین نامه داروخانه ها  را به صلاح نمی دانیم 

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص تغییر آئین نامه تاسیس داروخانه ها نیز گفت:  در این خصوص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  مقید به اجرای قانون است و هر چه قانونگذار اعلام کند نسبت به اجرای آن مبادرت می شود.

وی اظهار داشت: نظرات کارشناسی شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که تغییر آییننامه در این حوزه، به نوعی لجام گسیختگی ایجاد می کند و این مهم را به صلاح کشور نمی داند.

شانه ساز  گفت:این وزارتخانه بر این است که دارو  بهتر و بیشتر با قیمت مناسب تر به مردم و مصرف کننده برسد و  تصمیمات ارگان های دیگر در این ارتباط که در  سال های بعد پاسخگوی عواقب آن نخواهند بود، را به صلاح کشور نمی دانیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از ارگان ها برای تغییر آیین نامه تاسیس داروخانه ها بیش از آنکه به فکر دسترسی مردم باشند به فکر ایجاد اشتغال هستند، اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق رسالت خود و سازمان بهداشت جهانی به عنوان مرجع بین المللی و در زمره وظایف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو دسترسی مردم و مصرف را مد نظر قرار داده و  ما متکفل اشتغال نیستیم.

 معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: تغییر این آیین نامه به تاسیس داروخانه های جدید منتهی و اشتغال را به دنبال دارد اما  از طرفی برداشتن شرط حریم و فاصله در یکسال گذشته موجب شد در عمل داروخانه ها به مناطق خاص مهاجرت کردند.

وی اظهار داشت: هم اکنون در بسیاری از ساختمان های پزشکان در هر طبقه یک داروخانه تاسیس شده و بروز این مساله موجب شده داروخانه های فعال در مناطق کم برخوردار و به تعداد مطب های کمتر، به مناطق مرکز دارای پزشکان متخصص مهاجرت کرده اند.

این مسؤول ادامه داد: این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت بر دسترسی هر فرد بر دارو استانداردهایی را تعریف کرده و در این میان ارگان های ورود کننده به موضوع آیین نامه تاسیس داروخانه ها تجارب بین المللی را نادیده گرفته و ماحصل آن تجمع داروخانه ها در کلانشهرها را به دنبال خواهد داشت و فاجعه بارتر اینکه بسیاری از  داروخانه های مناطق محروم، مرزی نیز به شهرهای بزرگ سوق داده خواهند شد.

توزیع انسوالین در داروخانه ها به تدریج به روال عادی باز می گردد

وی در خصوص توزیع انسولین بیماران دیابتی نیز اضافه کرد: به لحاظ تفاوت قیمت فراوان انسولین در داخل کشور با کشورهای همسایه بخش عمده ای از آن  طی چند ماه گذشته از کشورمان خارج شد و به رغم افزایش واردات این نوع دارو نسبت به سال گذشته و با توجه به گزارش های دریافتی از دانشگاههای کشور با کمبود این دارو مواجه شد.

شانه ساز افزود: بر این اساس برای کنترل و نظارت بیشتر نسبت به توزیع انسولین در داروخانه های منتخب اقدام شد.

وی تاکید کرد: هم اکنون انسولین صرفا در داروخانه های منتخب توزیع می شود که پس از رفع نگرانی بیماران، دوباره توزیع آن به روال عادی باز می گردد.

 معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو  در خصوص جاسازی قرص در کیک ها نیز گفت: در این خصوص معاونت های غذا و بهداشت، رصد دقیقی را انجام داده اند و تا کنون هیچ موردی از آلودگی در کارخانه ها و شرکت های توزیعی مشاهده نشده است و به گزارش ها بیشتر به کیک های باز شده باز می گردد.

وی یادآوری کرد: آزمایش های لازم نیز بر روی کیک ها باز شده نشان می دهد، قرصهای جاسازی شده داروهای کم خطری بوده و آنچه بیشتر در فضای مجازی از سوی فردی ناشناس نشان داده شد بیشتر تروریسیم اقتصادی است.

معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: صنعت غذا توفیقات بسیار خوبی را به لحاظ  ارزآوری، تامین غذای مردم و اشتغال داشته و بطور قطع جاسازی قرص ها در کیک ها یک حرکت تروریستی در ادامه جنگ اقتصادی است و در این ارتباط شهروندان به تبلیغات توجهی نکنند.

علیمرادیان، معاون غذا و داروی استان مرکزی نیز در این ارتباط گفت: بسیاری از کارخانه های تولید کیک در استان مرکزی واقع شده و به لحاظ تولیدی عملی نیست که قرص در داخل کیک گذاشته شود.

به گفته شانه  ساز،  طی ۱۳  ساله  میانگین تجویز اقلام دارویی در نسخ ها  بیش از ۱.۵ قلم  کاهش یافته که باید  مطابق با نیاز و نرم بین المللی انجام بگیرد که این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآوری کرد: مصرف آنتی بیوتیک در ایران بیش از میانگین جهانی است و در این خصوص باید اطلاع رسانی لازم انجام گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha