در چهار دهه اخیر هنرهای نمایشی در بخشهای مختلف رشد یافته است اما نمایشنامهنویسی همواره در خلاء بوده و این درحالی است که درامنویسی پایه و اساس هنرهای نمایشی است.
طی این مدت درام و نمایشنامهنویسی به عنوان رویدادی مستقل در دنیای هنر و نمایش کمتر مورد توجه بوده تا جایی که حتی تا کنون جشنواره مستقلی در این حوزه برگزار نشده است اما برای نخستین بار در کشور در حوزه نمایش و تئاتر جشنوارهای ویژه نویسندگان کلید خورد جشنوارهای که در آن به نمایشنامه نویسان به عنوان بنیادین ترین بخش تئاتر و نمایش توجه شد.
جشنواره ملی نمایشنامهنویسی اقتباسی گام دوم به همت انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی و با حمایت و مشارکت نهادهای مختلفی مانند مرکز هنرهای نمایشی کشور، انجمن نمایش کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی، حوزه هنری خراسان رضوی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، در سه بخش صحنهای، نوجوان و خیابانی ۹ دی ماه جاری در مشهد آغاز و ۱۲ دی ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
حمایت از تولید متون نمایشی ملی، اقتباس از کتب ادبیات ایران و جهان، بهرهگیری از ابزار نمایش در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی و ایرانی و همچنین کشف استعدادهای متعهد و جوان، اهداف برگزاری این جشنواره بود و این جشنواره مورد توجه فعالان این حوزه قرار گرفت.
این جشنواره از دو بخش نمایشنامهخوانی و مسابقه تشکیل شد که در بخش نمایشنامهخوانی آن ۱۱ نمایشنامه در حضور داوران در مشهد خوانش شد.
در بخش مسابقه این جشنواره نیز ۵۴ اثر در حوزههای صحنهای، نوجوان و خیابانی مورد بررسی قرار گرفت و سه نمایشنامه در هر بخش به عنوان منتخب برگزیده شد.
بیانیه گام دوم در قلم نمایشنامه نویسان
محوریت بیانیه گام دوم انقلاب نیز از ویژگیهای برجسته این جشنواره بود و بنا به گفته جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزاری این جشنواره همزمان با آغاز دهه پنجم انقلاب، از اقدامات مهم در تحقق اهداف پیش روی بیانیه گام دوم انقلاب و آشنایی جامعه به ویژه نسل جوان با ۴۰ سال فعالیتهای این نظام است.
مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی کشور نیز در جریان برگزاری این جشنواره گفت: خلاء رویدادی که مستقل به نمایشنامه توجه کند احساس میشود از این رو امیدواریم این جشنواره با چشمانداز روشن با تقویت نمایشنامه نویسی کشور ادامه داشته باشد.
شهرام کرمی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد ظهور درام نویسانی بودیم که نقش خود را در این هنر نشان دادند اما نتوانستیم با برنامهریزی کوتاهمدت، میانمدت و دراز مدت برای مستمر شدن جریان نمایشنامهنویسی به عنوان بنیادین ترین اصل هنرهای نمایشی برنامه ریزی کنیم و جشنواره ملی نمایشنامهنویسی اقتباسی گام دوم تنها جشنوارهای است که به شکل خاص به درام اهمیت میدهد.
سید مهدی شجاعی داستاننویس برجسته ایرانی نیز از نویسندگان به عنوان مظلومترین طیف در حوزه هنر یاد کرد و افزود: جشنواره ملی نمایشنامهنویسی اقتباسی گام دوم گامی مثبت در توجه به نویسندگان است و این جشنواره در هیچ مرز سیاسی و جغرافیایی محصور نشدهاست و باید ادامه یابد.
کمالالدین غراب، قرآن پژوه، نویسنده و کارگردان تئاتر نیز با تاکید بر اینکه ادبیات داستانی باید به عنوان استوانه ادبیات کشور جای خود را پیدا کند اظهار داشت: جای دو واحد ادبیات نمایشی در دانشگاههای ادبیات خالی است، فیلسوفان، جامعهشناسان و روانشناسان باید به حوزه نویسندگی ورود کنند و امیدواریم این جشنواره در مسیر درست خود ادامه یابد.
نویسندگان حاضر در این جشنواره نیز معتقد بودند این جشنواره نقطه عطفی در درامنویسی و تقویت انگیزه نمایشنامه نویسان است و در مجموع اولین جشنواره ملی نمایشنامهنویسی اقتباسی گام دوم ، روزنه امیدی شد برای نمایشنامه نویسانی که در فرایند هنر نمایشی مظلومترین هستند.
نظر شما