احیای بلادشاپور در دستور کار میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفت

یاسوج- ایرنا- پس از کش و قوس های فراوان و بی مهری های مختلف بر تن رنجور بافت تاریخی بلادشاپور در مرکز شهرستان کهگیلویه، میراث ماندگار تاریخ صفویه، هم اینک کار ساماندهی آن در دستور کار متولیان امر در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، بلادشاپور که روزی جایگاه آمد و شد تاجران بزرگ بوده و نقش مؤثری در اقتصاد و بازرگانی زمان خود داشته هم اینک بی رمق شده است و تنها مانند مخروبه ای به آن نگاه می شود.

برخی از دالان های این مخروبه با ارزش، تبدیل به زباله دانی برای سرنگ معتادان و مامنی مطمئن برای این معتادان تبدیل شده است.

بلادشاپور سال گذشته بر اثر آتش سوزی سوخت و پس از آن بر اثر زلزله چند دالان آن فرو ریخت، اما هیچ کس صدایش را نشنید.

ظرف چند سال گذشته، سخن هایی مبنی بر ساماندهی و محافظت از بافت تاریخی دهدشت، در میان بود اما بی پایه و بی اساس بودند زیرا که هیچ وقت اجرایی نشدند.

 سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد اولویت نخست خود را در این اداره کل ساماندهی هر چه بهتر بافت تاریخی بلادشاپور دهدشت دانسته است.

مجید صفایی افزود: بدون تردید ساماندهی این میراث کهن از دغدغه های اصلی این سازمان است و در آینده نزدیک بافت تاریخی دهدشت در شان مردم شهرستان کهگیلویه ساماندهی می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بافت تاریخی دهدشت به سرمایه‌گذار بومی واگذار می‌شود.

وی تاکید کرد: با هدف مرمت و احیای بافت تاریخی دهدشت و ایجاد اشتغال برای جوانان شهرستان کهگیلویه، این بافت تاریخی از طریق فراخوان عمومی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی، واگذار خواهد شد.

هم اینک نیز یک سرمایه‌گذار بومی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در بلاد شاپور اعلام آمادگی کرده، که امید است وی با شرکت در فراخوان بافت تاریخی دهدشت بتواند گام بزرگی در راستای ایجاد اشتغال‌ و احیای بافت تاریخی دهدشت بردارد.

بلادشاپور نام بافت قدیمی شهر دهدشت واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در حاشیه شهر کنونی دهدشت واقع شده است.

توسعه شهر نشینی سبب تخریب شدن بخش اعظمی از بافت قدیمی بلادشاپور شده است؛ شهری که روزگاری به عنوان یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی ایران به‌شمار می‌آمد اما اکنون وسعت آن از ۴۵ هکتار به ۳۷ هکتار رسیده است.

شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در اعصار مختلف دارای نام‌های گوناگونی بوده که یکی از این نام‌ها بلادشاپور است.

بافت تاریخی بلادشاپور معروف به شهر هفت گنبد (واقع در شهر دهدشت) به جا مانده از دوره صفوی است که آن زمان نقش مؤثری در توسعه اقتصاد و بازرگانی داشته است.

در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده که دارای ۳۷ حجره و ۳۰ ایوان در جلوی حجره‌ها است.

چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha