۱۶ دی ۱۳۹۸، ۱۷:۰۶
کد خبرنگار: 1913
کد خبر: 83623571
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کارشناس لبنانی: حزب الله در آغاز سال ۲۰۲۰ در اوج قدرت است

بیروت - ایرنا - «عماد مَرمَل» کارشناس و تحلیل گر سیاسی امروز (دوشنبه) تاکید کرد: حزب الله لبنان در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی در اوج و حداکثر قدرت نظامی و سازمانی بسر می بَرد.

وی در یادداشت خود که در روزنامه ی مسیحی «الجمهوریه» چاپ بیروت منتشر شد، نوشت: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در سخنرانی دیروز (یکشنبه) و در مراسم یادبود سردار «قاسم سلیمانی» در جنوب بیروت مرحله «شروع انقلابی» این حزب را یادآوری و اعلام کرد.

عماد مرمل در این یادداشت به حادثه ی تاریخی هدف قرار دادن نیروهای آمریکا در بیروت در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط بعضی از گروه های اسلامی و انقلابی اشاره کرد و افزود: پس از آن حادثه نیروهای آمریکایی مجبور به عقب نشینی از لبنان شدند.

تحلیل گر و کارشناس لبنانی بر شباهت زیاد میان آن دوره تاریخی و شرایط این روزهای منطقه و پس از عملیات ترور سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و واکنش های انتقام جویانه به این عملیات، تاکید کرد.

وی با اشاره به این سخن دبیرکل حزب الله که موجودیت آمریکا در منطقه شامل پایگاه های نظامی، کشتی ها و ناوهای جنگی و افسران و سربازان این کشور باید مجازات شوند و تاوان جنایت ترامپ را بپردازند، خاطر نشان کرد: سید حسن نصرالله در سخنرانی خود از رژیم اسراییل به عنوان بخشی از اهداف مجازات عادلانه، نام نبرد.

مرمل نوشت: دلیل آن دور نگه داشتن لبنان از موج این عملیات انتقام جویانه است؛ به ویژه آن که این کشور در بحران اقتصادی و سیاسی به سر می برد، یا این که سید حسن نصرالله درکل معتقد است کاهش قدرت و نفوذ آمریکا در منطقه ی خاورمیانه، به طور راهبردی (استراتژیک) برای رژیم صهیونیستی و منافع آن زیان بار خواهد بود.

«ولید شقیر» دیگر کارشناس لبنانی در روزنامه «نداء الوطن» چاپ امروز بیروت نوشت: از نظر بعضی ها، تصمیم رییس جمهوری آمریکا به ترور سردار سلیمانی آغاز یک مرحله جدید هجومی علیه ایران و فراتر از واکنش او به قتل یک آمریکایی توسط گردان های «حزب الله عراق» است.

شقیر افزود: یک هدف ترامپ از صدور فرمان عملیات تروریستی، قرار دادن ایران در یک موقعیت دفاعی است پس از آن که سال هاست در موقعیت هجومی  بسر می بَرد و هدف دیگر وی پیروزی در چارچوب رقابت هایش با دموکرات ها ی آمریکا است که می کوشند او را محاکمه و تضعیف کنند.

شقیر افزود: اقدام ترامپ به ترور قاسم سلیمانی برای کسب تایید مردم آمریکا ممکن است با عقب نشینی نیروهای این کشور از عراق کامل شود زیرا او می خواهد در انتخابات ریاست جمهوری پیروز میدان باشد اما رویارویی با ایران کار را برای وی سخت کرده است.

سردار سلیمانی به همراه ۹  نفر دیگر از جمله «ابومهدی المهندس» بامداد جمعه (سیزدهم دی ماه ۹۸) در مسیر فرودگاه بغداد و به دستور رییس جمهوری آمریکا با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون)  ترور و به شهادت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha