۱۶ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۴۱
کد خبرنگار: 2445
کد خبر: 83623734
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شهر سرت لیبی به کنترل نیروهای حفتر درآمد

۱۶ دی ۱۳۹۸، ۲۰:۴۱
کد خبر: 83623734
شهر سرت لیبی به کنترل نیروهای حفتر درآمد

تهران - ایرنا - ارتش ملی لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر شامگاه دوشنبه اعلام کرد که شهر راهبردی سرت در غرب این کشور به کنترل این نیروها در آمده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز عربی"، سرتیپ "خالد المحجوب" مدیر اداره ارشاد ارتش ملی لیبی در این باره گفت: این نیروها روز دوشنبه پایگاه هوایی "القرضابیه" را در نزدیکی سرت به کنترل خود درآوردند. همچنین بندر شهر ساحلی این شهر نیز به کنترل نیروهای ویژه دریایی وابسته به ارتش حفتر درآمد.

یک مسؤول دیگر ارتش شرق لیبی به این شبکه خبری گفت که نظامیان تحت امر حفتر وارد مرکز شهر سرت شده‌اند و آنها آمادگی کامل دارند تا با هرگونه تحولات در داخل این شهر برخورد کنند.

از سوی دیگر یک منبع  لیبیایی گفت که منطقه "الساعدی" در شهر سرت نیز پیشتر به کنترل نیروهای حفتر درآمده بود.

سرت شهر ساحلی در غرب لیبی و مشرف به دریای مدیترانه است که در بین طرابلس و بنغازی واقع شده و از پایتخت دولت وفاق ملی (طرابلس) حدود ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

این اقدام یک روز پس از آن روی می‌دهد که ترکیه از اعزام یگان‌های ارتش این کشور به لیبی برای هماهنگی و ثبات در این کشور خبر می‌دهد.

برخی منابع اعلام کردند که روز یکشنبه حدود یکهزار نظامی ترکیه‌ای عازم لیبی شدند و قرار است که یکهزار و ۷۰۰ تن دیگر نیز با حمایت دولت آنکارا راهی طرابلس؛ پایتخت دولت وفاق ملی به ریاست "فایز السراج" شوند.

حفتر فرمانده شبه‌نظامیان شرق لیبی۱۲ دسامبر (۲۱ آذرماه) جاری اعلام کرد که حمله سرنوشت‌سازی در طرابلس انجام خواهد داد. او در ۴ آوریل گذشته حملاتی را برای تصرف این شهر آغاز کرد.

ترکیه و لیبی ششم آذر ماه و در جریان سفر السراج رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگر در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

توافق آنکارا و دولت السراج با اعتراض دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه رو به رو شد، یونان، قبرس و مصر در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند که امضای این ۲یادداشت تفاهم درباره همکاری امنیتی و حریم دریایی میان ترکیه و دولت وفاق لیبی هیچ اثر قانونی ندارد.

تحلیلگران مسائل لیبی بر این باورند که بازیگران خارجی در این کشور در دو طرف درگیری نقش فعالی ایفا می‌کنند، امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند، درحالی که ترکیه، قطر، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت السراج در غرب لیبی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha