۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۵۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 83624719
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مقام روس: خودداری آمریکا از خارج کردن نظامیان «اشغال واقعی» عراق است

تهران-ایرنا- «الکسی پوشکوف» رییس کمیسیون سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنا) روسیه در توئیتر نوشت: نمایندگان پارلمان عراق با تکیه بر دموکراسی خواستار خروج نیروهای آمریکایی شده و خودداری آمریکا از خارج کردن نیروهایش به معنای واقعی «اشغال» این کشور است.

پوشکوف در پیامی که در صفحه کاربری این سناتور روس در توئیتر منتشر شده است نوشت: همان طور که انتظار می رفت، ایالات متحده از خارج کردن نظامیان خود از عراق خودداری کرده است. اظهارات آنها (آمریکایی ها) درباره این که «دموکراسی را به عراق آورده اند» یک عوام فریبی کامل است.

پارلمان عراق روز یکشنبه (۱۵ دی)، دو روز بعد از اقدام تروریستی دولت ترامپ در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرمانده نیروهای حشدالشعبی عراق در بغداد، با برگزاری جلسه‌ای درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج همه نیروهای خارجی رای داد.

پوشکوف در ادامه این توئیت آورده است: نمایندگان پارلمان عراق با اتکا به اصل دموکراسی خواستار خارج شدن نیروهای آمریکایی از کشورشان شده اند و واشنگتن در پاسخ از این درخواست امتناع کرده است. در حقیقت عراق بار دیگر به اشغال ایالات متحده درآمده است.

این مقام روس یادآور شد، آمریکا بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی در تلاش برای جلب حمایت متحدان خود بود

وی افزود: حتی ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز که همیشه آماده بود با بازی های ایالات متحده همراه شود لازم دانست خود را از ترور این ژنرال ایرانی جدا کند. بنابراین می توان گفت تلاش های واشنگتن برای حمایت از همپیمانان اروپایی با شکست به پایان رسیده است.

پوشکوف که پیش از این هم در توئیتر از سیاست دولت آمریکا انتقاد کرده بود در تفسیر خودداری از تصویب پیشنهادی آمریکا درباره محکومیت حمله به سفارت این کشور در بغداد تاکید کرد: مقام های آمریکایی اختیارات شورای امنیت  سازمان ملل را زیر سوال برده اند زیرا آنها درخواست ارزیابی درباره اعتراض مردم عراق در مقابل سفارت آمریکا را پس از عملیات ترور سردار قاسم سلیمانی به شورای امنیت داده اند و به این ترتیب، شورای امنیت را «در مقابل این واقعیت» قرار داده اند.

این مقام روس یادآور شد توجیه ترور یک ژنرال ایرانی در خاک عراق غیرممکن است و نمی توان این اقدام واشنگتن را نادیده گرفت.

پوشکوف با اشاره به سفر آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به روسیه، به جای آمریکا، برای بررسی اوضاع خاورمیانه گفت:  این واقعیت یک نشانه قابل توجه است که مرکل برای گفت وگو درباره بحران مربوط به ایران و وضعیت کنونی خاورمیانه به مسکو سفر می کند. روشن است که مرکل مذاکره با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را در این زمین بی فایده می داند.

وی تاکید کرد مذاکره  در مسکو به دلیل نقش روسیه در خاورمیانه و روابط خاص این کشور با ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

روز گذشته، کاخ کرملین اعلام کرد که صدراعظم آلمان برای مذاکره با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی ماه) وارد مسکو خواهد شد.

در این نشست قرار است موضوع های مهم در دستورکار بین المللی از جمله اوضاع سوریه، لیبی و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در نتیجه حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد و شهادت سردار قاسم سلیمانی بررسی شود.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد جمعه (۱۳ دی) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور ترامپ رئیس جمهور آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha