تحلیلگر آمریکایی: باید از عراق برویم

تهران- ایرنا- نشریه امریکن کانسروتیو در مطلبی به قلم «پاتریک بیوکنن» با اشاره به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی نوشت: اگر عراق خواهان خروج ما از این کشور است ما باید از آنجا برویم.

پاتریک بیوکنن تحلیلگر محافظه‌کار آمریکایی در نوشتاری با عنوان «اگر بغداد خواهان خروج ماست، پس باید برویم» افزود: ۱۵ سال پس از حمله ایالات متحده به عراق با هدف سرنگونی دیکتاتوری صدام حسین و برقراری دموکراسی، حالا پارلمان عراق در میان فریادهای مرگ بر آمریکا، رای به اخراج همه نیروهای آمریکایی از کشور داد.

هرچند این رای برای دولت عراق لازم‌الاجرا نیست ... اما پرسشی که مطرح می شود این است چه چیزی باعث شد مجلس عراق خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی شود؟

نویسنده این گزارش که چندین دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز شده بود به سناریوی مورد نظر آمریکا درباره چرایی واکنش کاخ سفید در حمله به پایگاه‌های نیروهای مردمی و سپس ترور سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: ترامپ پس از این ترور و در زمان سوار شدن به هواپیما در راه بازگشت به واشنگتن، به عراق هشدار داد: در صورت تقاضا مبنی بر خروج همه نیروهای آمریکایی، بغداد باید هزینه ساخت پایگاه‌های آمریکایی در عراق را بپردازد.
علاوه بر این، ترامپ تاکید کرد مداومت عراق بر خروج نیروهای آمریکایی، سبب تحمیل تحریم های شدید واشنگتن بر این کشور می شود؛ تحریم هایی به مراتب شدیدتر از آنچه علیه ایران وضع شده است.

اما سوال بعدی این است که جایگاه کنونی ما در عراق کجاست؟

باید تاکید کرد اگرچه در جریان رای‌گیری برای خروج نیروهای آمریکا از عراق، (برخی نمایندگان) سنی‌ و کردها رای ممتنع دادند(عدم حضور در مجلس) اما پارلمان عراق توانست رای لازم برای این تصمیم را بدست آورد.
اکنون در خاورمیانه، و در پی ترور سردار ایرانی، دیپلمات ها، سربازان و غیرنظامیان آمریکایی در حال آماده باش هستند. بنابراین در شرایط کنونی که سربازان ما مورد انزجار شبه نظامیان،   پارلمان عراق، نخست وزیر دولت پیشبرد و اکثریت این کشور هستند، آیا می توانند با ماندن در این کشور در امان باشند؟

در پاسخ باید یادآوری کرد دو ماه پیش، وضعیت به گونه ای دیگر بود... و اوضاع مطابق خواست آمریکا پیش می رفت. اما اکنون این آمریکاست که به هدف اعتراضات تبدیل شده است.

بیش از سه روز است که شاهد حضور میلیونی عراقی ها و ایرانیان در خیابان های دو کشور برای ادای احترام به سردار سلیمانی و اعلام انزجار از آمریکا هستیم. از سوی دیگر با بالا گرفتن احساسات ضدآمریکایی و خاموش ماندن متحدان واشنگتن در منطقه، اهداف ایران و متحدان شبه نظامی آن به روشنی مشخص است.

تهران در عین حال که خواهان خودداری از جنگ است، می‌خواهد فضا را به سوی خروج آمریکا ابتدا از عراق و سپس خاورمیانه سوق دهد. به عبارتی ایران نشان داده است که انتقام ترور سردار سلیمانی، در خور اقدام واشنگتن خواهد بود.
تهران همزمان پیام آمادگی خود برای رویارویی با واشنگتن را ارسال کرده است.
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز از پیروان خود خواسته است که به آمریکایی‌های بی‌گناه در منطقه حمله نکنند و به جای آن روی نظامیان آمریکایی متمرکز شوند.

از همه این موارد شگفت انگیزتر، هم راستا بودن خواسته مخالفان آمریکا و وعده انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ مبنی بر پایان دادن به دخالت ایالات متحده در جنگ های بی‌پایان خاورمیانه است. بنابراین شاید بهتر باشد دولت ترامپ به جای اعزام نیروی بیشتر به عراق و کویت برای دفاع از سایر نیروهای حاضر در آنجا، به خواسته‌های ملی‌گرایان عراق تن دهد و نیروهایش را از عراق خارج کند.

۲۰۲۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha