کتاب بهزاد نخستین پژوهش جامع درباره بهزاد گلپایگانی طراح گرافیک و نقاش معاصر است که توسط نشر نظر منتشر شده است. به بهانه مراسم رونمایی از این اثر که قرار است روز جمعه ۲۰ دی ماه با حضور جمعی از اهالی هنرهای تجسمی در خانه هنرمندان ایران برگزار شود، با معراج قنبری پژوهشگر کتاب به گفتوگو نشستیم.
مردی جلوتر از زمانه خود
ایرنا: از اهمیت بهزاد گلپایگانی بگویید؟ چه شد که به سراغ تدوین کتابی درباره او رفتید؟
معراج قنبری : بهزاد گلپایگانی پیشگام تایپوگرافی در ایران است. بیشتر طراحان گرافیک در دهههای ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ تحصیل کردهی رشتهی نقاشی بودند. در نتیجه کارهای باقیمانده از آن روزگار با تاکید بر نقاشی و تصویرسازی طراحی شدهاند. گلپایگانی نخستین کسی بود که حروف فارسی را عنصر اصلی کار خود قرار داد و با تمرکز و تاکید برآن برای اولین بار مجموعهای کاملا متفاوت را در جلد کتابهای انتشارات فرانکلین به یادگار گذاشت.
ایدههای او آنچنان از زمانهی خود جلوتر بود که دو دهه زمان نیاز بود تا توسط دیگران، درک، تکرار و گسترش یابد. او جزو اولین اعضای حلقه هنرمندان مکتب سقاخانه بود اما با گذشت زمان به طراحی گرافیک گرایش پیدا کرد. جای خالی یک پژوهش مستند و جامع درباره او در تاریخ طراحی گرافیک ایران خالی بود.
این پژوهش طرحی از استودیو دفتر است که نزدیک به دو سال زمان برده و توسط نشر نظر منتشر میشود.
ایرنا: گلپایگانی بین هنرمندان تجسمی چه جایگاهی دارد؟
معراج قنبری : ۳۴ سال از درگذشت این هنرمند میگذرد. با اینکه تا به امروز پژوهش و معرفی جامعی از او انجام نشده، با این حال بدنه اصلی هنر تجسمی ایران او را می شناسند و برایشان فردی قابل احترام و ستایش است. جامعه تجسمی و گرافیک ایران، به دلیل نبود منبعی مشخص داوری دقیقی از او نداشته است. انتشار این کتاب میتواند گلپایگانی را به افراد بیشتری معرفی کند و نگرش آنهایی که او را میشناسند را هم تحت تاثیر قرار دهد.
ایرنا: این کتاب شامل چه بخشهایی میشود؟ و بر چه مبنایی تقسیمبندی شده است؟
معراج قنبری : این کتاب در ۲۰۸ صفحه بر مبنای سالشمار زندگی گلپایگانی شکل گرفته است. فراز و فرودهای زندگی او از هنرستان هنرهای زیبای پسران تا هنرکده تزئینی از مکتب سقاخانه تا مهاجرت به فرانسه و بعدتر انتشارات فرانکلین و... . میتوان گفت که نیمی از این کتاب شامل اسناد و آثار منتشر نشده و کمتر دیده شده است.
گلپایگانی متولد ۱۳۱۷ و از نخستین ورودیهای هنرکده تزئینی و از نخستین هنرمندان مکتب سقاخانه بود. او با طراحی جلد کتاب در انتشارات فرانکلین برای اولین بار مجموعهای کاملا متمرکز بر تایپوگرافی را در تاریخ طراحی گرافیک ایران پایهگذاری کرد. بهزاد سال ۱۳۶۴ در سن ۴۷ سالگی درگذشت.
نظر شما