مجتبی ملااحمدی روز پنجشنبه در دومین کنفرانس ملی«مدارس کارآفرین با رویکرد برنامهریزی درسی و با بررسی نظریهها، ابعاد و تجارب کارکردی» در اتاق بازرگانی اصفهان افزود : مهمترین و محور اصلی مدارس کارآفرین بر مبنای ایجاد انگیزه و نگرش کارآفرینی است و به دنبال آن مهارت آموزی نیز خود به خود بهوجود میآید.
وی ایجاد این مدارس را راهکاری مهم برای رفع مشکلات جامعه از جمله اشتغال برشمرد و گفت: زمینهسازی مهارت آموزش و اشتغال از مدارس کارآفرینی آغاز میشود.
وی ایده ایجاد این مدارس را پس از تحقیقات چهار ساله در نظام آموزشی بسیاری از کشورهای دنیا عنوان کرد و گفت: بر این اساس سال گذشته مجوز لازم برای ایجاد مدارس کارآفرینی از وزارت آموزش و پرورش صادر شد.
ملااحمدی افزود: در این راستا نیاز است تا طرح جامع توسعه مدارس کارآافرین در کنار سند تحول بنیادین قرار بگیرد تا تاثیرات و پیامدهای مثبت و موثر خود را بطور کامل نمایان کند.
دبیر علمی کنفرانس ملی مدارس کارآفرین نیز در ادامه این مراسم گفت: فراخوان این کنفرانس در اردیبهشت سالجاری منتشر و در نهایت ۵۲ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد.
محمد علی نادی افزود: از این تعداد ۲۴ مقاله به صورت چاپ در مجموعه مقالات و ۱۹ مقاله به عنوان مقالات نیازمند بررسی نهایی انتخاب شد و پنج مقاله نیز بصورت سخنرانی در این همایش ارائه می شود.
وی از جمله محورهای این کنفرانس را شامل فلسفه کارآفرینی در برنامه درسی دوره پیش دبستانی و دبستان، اهداف مبتنی بر کارآفرینی در برنامه درس، محتوای مبتنی بر کارآفرینی در برنامه درسی و مبانی جامعه شناختی برنامه درسی کارآفرین پیش دبستانی و دبستان، مدلهای غنی سازی برنامه درسی کارآفرین و جایگاه خانواده در برنامه درسی کارآفرین در دوره پیش دبستانی و دبستان برشمرد.
نادی برگزاری این کنفرانس را در پی نتایج حاصل از کنفرانس اول و همچنین بررسی نظام های آموزشی در برخی از کشورها عنوان کرد و گفت: در این بررسیها این نتیجه به دست آمد که تفاوت بین ما و نظام های توسعه یافته صرف امکانات و تجهیزات نیست بلکه رویکرد محتوایی و برنامه ای در ارائه آموزشها به دانش آموزان است.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس رویکرد دومین کنفرانس براساس برنامه ریزی درسی قرار داده شد تا این برنامهریزی بتواند به اصلاح برنامه درسی فعلی و متناسب با ساختار کارآفرینی در نظام آموزشی بپردازد.
نخستین کنفرانس ملی مدارس کارآفرین(رویکردها،نظریه ها،ابعاد و تجارت کاربردی از کشورهای موفق) تیر سال گذشته در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شده بود.
مدارس کارآفرین در پی تطبیق مدارک تحصیلی و علایق فارغالتحصیلان و نیز اشتغال موجود در جامعه است.
نخستین مدرسه کارآفرینی کشور با رویکرد تربیت نیروی انسانی کارآمد و فعال در سال ۱۳۹۷ در اصفهان راهاندازی شد. این مدرسه ویژه پسران است و با ظرفیت پذیرش حدود ۱۰۰ دانشآموز در پایه ابتدایی فعالیت خود را در ناحیه ۵ آموزشوپرورش آغاز کرد.
نظر شما