روزنامه چینی ترور سردار سلیمانی را اشتباه راهبردی ترامپ دانست

پکن-ایرنا-روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست از هنگ کنگ در تحلیلی به قلم «برایان کلین» از مفسران و تحلیلگران منطقه ای نوشت که ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا یک اشتباه کاملا راهبردی بود.

ساوت چاینا روز جمعه در این مطلب آوردهاست که ترور این سردار بزرگ ایرانی هیچ هدف راهبردی را دنبال نمی کرد و هیچ نتیجه مفیدی برای آمریکا نداشت.

در این تحلیل خاطر نشان شده است که این اقدام آمریکا تنها باعث بی ثباتی فزاینده در منطقه خاورمیانه و شکل گیری اقدامات تند علیه این کشور شد و حملات موشکی ایران را به تلافی این ترور به دنبال داشت.

برایان کلین بر این باور است که این اقدام راهبردی غلط آمریکا همچنین موجب شد تا حتی در داخل آمریکا نیز مقام های این کشور با یکدیگر دچار مناقشه شوند و با یکدیگر دچار منازعه شوند دقیقا همین اقدامات نادرست است که یک کشور را وارد رویارویی نظامی می کند.

او در این تحلیل تصریح کرده است که بسیاری فورا این اقدام را در نقاط مختلف دنیا و در داخل آمریکا زیر سوال بردند. آنها از این راهبرد انتقاد کردند البته اصلا راهبردی در کار نبود زیرا ترامپ سیاست مشخصی در قبال مسایل منطقه ندارد.

گزارش روزنامه ادامه می دهد که این کار باعث مخاطرات بیشتر برای آمریکا شد و خطر تلافی جویی ها را افزایش داد و بیش از آنکه اقدامی محافظتی از آمریکا باشد ، این کشور را در ورطه مخاطرات قرار داد.

ساوت چاینا می نویسد این چه برخوردی از سوی ترامپ با مسایل منطقه است نباید فراموش کرد که ترور سردار سلیمانی باعث شد تا نفوذ ایران در عراق نیز بیش از قبل افزایش یابد.

در این گزارش آمده است که راهبرد آمریکا برای این کشور نتایج عکس داشت. پارلمان عراق خواستار خروج نظامیان آمریکایی شد. نفوذ ایران در عراق بیشتر شد. حمایت های مردمی از ایران افزایش یافت و همزمان مقام های آمریکایی برای سرپوشاندن این اشتباهات خود هر روز اظهارات ضد و نقیض بیشتری داشتند.ایران دست به حملات موشکی تلافی جویانه زد و خطر درگیری بیش از قبل شد.

برایان کلین در این مطلب آورده است که ترامپ خود را از ژنرال های ارتش آمریکا باهوش تر می داند. اما ظاهرا نمی داند که قدرت های دریایی و هوایی محدود هستند و فراموش کرده است که آمریکا در ویتنام، افغانستان و عراق متحمل چه رنج ها و چالش ها و آسیب هایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha