استاندار مرکزی: کاهش تلفات جاده‌ای تکلیف جدی دستگاه‌های اجرایی است

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: این استان یکی از شبکه‌های بزرگ جاده‌ای کشور را دارد و روزانه حجم بالایی از خودرو در جاده‌های آن تردد می‌کنند بنابر این کاهش تلفات جاده‌ای در این استان یک تکلیف جدی برای دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران است که باید با حساسیت دنبال شود.

سید «علی آقازاده» روز یکشنبه در نشست شورای راهبری تصادفات استان مرکزی، هماهنگی درون استانی در راستای کاهش حوادث رانندگی و کشته‌شدگان این حوادث را امری ضروری دانست و افزود: کشته‌ شدگان حوادث رانندگی درون و برون شهری این استان در ۹ ماه امسال سه درصد کاهش یافته که باید تلاش جدی صورت گیرد که آمار در فرصت باقی‌مانده از سال جاری کاهش چشمگیرتری پیدا کند.

وی  تصریح کرد: اگر حساسیت فرمانداران و مسوولان نسبت به حوادث رانندگی کاهش پیدا کند، خیلی از اقدام‌ها که امکان اجرا دارد کنار گذاشته می‌شود، به همین دلیل مسوولان باید تلاش برای کاهش تصادفات را همواره مد نظر داشته باشند.

وی گفت: بسیاری از اقدام‌ها در راستای کاهش حوادث رانندگی با تمهیدات ابتدایی و کم‌هزینه امکان اجرا دارد که در این راستا باید از نظر کارشناسان امر در شوراهای ترافیک بهره‌گیری کرد و آموزش و فرهنگ‌سازی در امر کاهش حوادث رانندگی نیز یک الزام است که باید بیش از پیش مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد.

آقازاده اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی برای کاهش چشمگیر حوادث رانندگی باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند و از جزیره‌ای عمل کردن بپرهیزند و دستگاه‌ها به دنبال منافع  دستگاه خود نباشند.

تلاش برای کاهش تصادفات

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: پلیس و دستگاه‌های اجرایی این استان گام‌های بلندی برای کاهش حوادث رانندگی در این استان به کار گرفته‌اند و این بحث از چند کمیته در استان مرکزی دنبال می‌شود.

«مهدی زندیه‌وکیلی» افزود: مباحث مربوط به حوادث رانندگی درون شهری در شورای ترافیک و حوادث رانندگی برون شهری در کمیته ایمنی به صورت ویژه دنبال می‌شود و  استان مرکزی چهارمین استان پرتردد در کشور است اما به لحاظ تعداد وقوع حوادث رانندگی در جایگاه ۹ کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از کشته شدگان حوادث رانندگی این استان مربوط به پلاک‌های غیربومی است و فرهنگ‌سازی‌های درون استانی تاثیری بر استان‌های دیگر ندارد که باید به مباحث آموزشی و فرهنگ سازی ملی بیش از پیش توجه شود.

زندیه وکیلی عنوان کرد: بیشترین آمار وقوع حوادث رانندگی و کشته‌شدگان ناشی از این حوادث در جاده‌های ساوه و زرندیه رخ می‌دهد و ۸۰ کیلیومتر از مسیرهای این دو شهرستان هیچ پایگاه اورژانسی وجود ندارد که باید یک پایگاه ایجاد شود.

وی یادآور شد: با وجود اینکه حوادث رانندگی ۹ ماه امسال در استان مرکزی کاهش داشته اما در چهار محور ساوه - تهران، آزادراه ساوه - تهران، آزاد راه ساوه - همدان و دلیجان به اصفهان با افزایش حوادث رانندگی همراه بوده است.

رتبه چهارم کشور در تردد وسایل نقلیه

فرمانده انتظامی استان مرکزی هم در این نشست گفت: این استان با توجه به معبر و کریدور بودن، رتبه چهار کشور در راستای تردد وسایل نقلیه را دارد و هر چند استان  در راستای انضباط ترافیکی و کاهش حوادث رانندگی و کشته‌شدگان این حوادث تاکنون گام‌های بلندی برداشته و برای کسب موفقیت‌های بیشتر باید این گام‌ها بلندتر شود و هم‌افزایی بین دستگاهی نیز روز به روز تقویت و بیشتر شود.
سردار " حسن مفخمی شهرستانی" افزود: توجه به هوشمندسازی نقش موثری در کاهش حوادث رانندگی دارد و این مهم می‌تواند کمبودهای نیروی انسانی را نیز جبران کرد.

وی ادامه داد: افزایش استراحتگاه‌های بین راهی و نصب تجهیزات لازم هشدار دهنده از دیگر عواملی است که در کاهش حوادث رانندگی موثر است.

آمار راه‌های استان مرکزی

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی در ادامه این نشست گفت: مجموع طول راه‌های این استان ۶ هزار و ۳۲۸ کیلومتر است که ۷۰ درصد آن راه روستایی، چهار درصد آزادراه، ۱۳ درصد راه فرعی، هفت درصد راه اصلی و هفت درصد بزرگ‌راه است.

سرهنگ «ایرج کهریزی» افزود: ۸۹ درصد از راه‌های استان مرکزی دوطرفه و ۱۱ درصد یک طرفه است و بیشترین وقوع حوادث رانندگی و تلفات ناشی از این حوادث در ۹ ماه امسال در استان مرکزی به ترتیب در شهرستان‌های ساوه، زرندیه، اراک و شازند بوده است.

وی ادامه داد: ۲۶ درصد از حوادث رانندگی این استان در سال جاری در جاده‌های اصلی، ۲۱ درصد در مسیرهای فرعی و روستایی، ۱۹ درصد در بزرگ‌راه‌ها و ۲۴ درصد در آزادراه‌ها بوده است.

سرهنگ کهریزی اظهار داشت: ۱۲ درصد از حوادث رانندگی استان مرکزی در ۹ ماه امسال در مسیر آزاد راه ساوه - تهران، ۱۰ درصد در آزادراه ساوه - همدان، هفت درصد در جاده قدیم ساوه - تهران، چهار درصد در کنارگذر شمالی اراک، چهار درصد در جاده قدیم ساوه - همدان، پنج درصد در مسیر اراک - قم، سه درصد در مسیر ازنا، سه درصد در جاده بوئین زهرا و ۵۲ درصد در سایر جاده‌ها رخ داده است.

وی گفت: ۶۴ درصد از حوادث رانندگی این استان مربوط به انواع خودروهای سواری، هشت درصد موتورسیکلت، ۱۱ درصد وانت، یک درصد اتوبوس و ۱۶ درصد کامیون بوده است.

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی افزود: ۴۵ درصد از حوادث رانندگی جاده‌های این استان در ۹ ماه امسال بر اثر واژگونی، ۹ درصد مربوط به موتورسیکلت‌ها، هشت درصد برخورد وسیله با عابر پیاده و ۳۸ درصد برخورد وسیله با وسیله بوده است.

سرهنگ کهریزی بیان کرد: ۶۲ درصد از کشته‌شدگان حوادث رانندگی این استان در ۹ ماه امسال در سر صحنه و ۳۸ درصد در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

وی عنوان کرد: ۶۳ درصد از پلاک خودروهای مقصر در حوادث رانندگی استان مرکزی در این مدت غیربومی، ۳۵ درصد بومی و ۲ درصد سایر خودروها بوده است.

تصادفات درون برون‌شهری

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: ۴۱ هزار و ۹۴۶ فقره حوادث رانندگی در ۹ ماه امسال در این استان رخ داده که ۷۱ درصد آن در درون شهرها و ۲۹ درصد در برون شهری اتفاق افتاده است.

سید «علی حسینی» افزود: ۸۱ و نیم درصد ار حوادث رانندگی رخ داده در این استان خسارتی، ۱۷ و نیم درصد جرحی و یک درصد فوتی بوده است.

وی بیان کرد: سهم حوادث رانندگی درون شهری استان مرکزی از سوانح رانندگی کشور ۲ و سه دهم درصد و برون شهری چهار و ۲ دهم درصد است و تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی این استان سه و چهار دهم درصد از کل کشته‌شدگان این حوادث در کشور را شامل می‌شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی ادامه داد: آمار جان‌باختگان حوادث رانندگی به ازای هر ۱۰ هزار وسلیه نقلیه در جهان ۶ نفر، در اروپا سه نفر، در آسیا ۱۱ نفر در ایران پنج نفر و در استان مرکزی چهار نفر است.

سرهنگ حسینی اظهار داشت: حوادث رانندگی دومین عامل مرگ و میر در کشور است و بیشترین سهم در قربانیان با میانگین سنی ۱۵ تا ۴۴ سال است.

وی گفت: در دهه گذشته حدود ۲۵۰ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۲ میلیون و نفر نیز مجروح شدند که این آمار قابل تامل است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی اضافه کرد: هر یک درصد افزایش میانگین سرعت، احتمال مرگ ناشی از حوادث ترافیکی را به میزان چهار درصد و احتمال وقوع حوادث شدید را به میزان سه درصد افزایش می‌دهد و  هر پنج درصد کاهش میانگین سرعت، تعداد مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی را به میزان ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

ضربه به سر و گردن بیشترین دلیل مرگ بیماران تصادفی

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی هم گفت: طرح تحقیقاتی سال گذشته در خصوص وضعیت مجروحان حوادث رانندگی و فوت آنها در بیمارستان‌ها انجام شد که مشخص شد ۴۵ درصد از فوت شدگان حوادث رانندگی پس از انتقال به بیمارستان‌ها به دلیل تروما ناحیه سر و گردن، ۴۴ درصد تروما قفسه‌سینه و بقیه مربوط به سایر اندام‌های بدنی بوده است.
«پریا بهرامی» افزود: زمان رسیدن اورژانس به مجروحان حوادث رانندگی از زمان اطلاع تا رسیدن به محل حادثه ۲۰ درصد و  زمان اعزام مجروح به مراکز درمانی نیز ۲۴ درصد کاهش یافته است.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی ادامه داد: حوادث رانندگی درون شهری در سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافته اما فوت شدگان این حوادث در درون شهرهای‌استان مرکزی ۱۴ درصد کاهش داشته است.
دکتر بهرامی تصریح کرد: سوانح رانندگی در جاده‌های استان مرکزی در سال جاری ۹ درصد افزایش یافته و کشته‌شدگان این حوادث نیز هشت درصد افزایش یافته است.
وی عنوان کرد: در برخی شرایط شدت جراحات وارده در حوادث جاده‌ای استان مرکزی به حدی است که اگر در آن لحظه آمبولانس به همراه اتاق عمل سیار هم وجود داشته باشد، فرد مجروح جان خود را از دست می‌دهد.
رییس مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی افزود: پیشگری از حوادث رانندگی مقدم بر درمان است و باید بیش از پیش در این خصوص فرهنگ‌سازی کرد.

روزانه به طور میانگین ۶۳۶ هزار و ۸۸۱ دستگاه وسیله نقلیه در جاده‌های استان مرکزی تردد دارند که ۶۳ درصد پلاک‌های این خودروها غیربومی است.

استان مرکزی به لحاظ فراوانی حوادث رانندگی، رتبه ۹ کشور را داراست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha