مجتبی زینیوند امروز - شنبه - در همایش ملی گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش اظهار داشت: کارایی، اثربخشی و عملکرد موفق این شوراها که ترکیبی از بخشهای اجرایی و نخبگان استانها است با بهره مندی از ظرفیت همه نهادها توانسته توانمندی پایداری را در مسیر توسعه آموزش و پرورش برای ارتقای نظام تعلیم و تربیت ایجاد کند.
وی ادامه داد: با عنایات رهبر معظم انقلاب و توجه دولت تدبیر و امید به آموزش و پرورش، در چند سال اخیر در همه شاخصهای عملکرد ارزیابی شوراهای آموزش و پرورش روند رو به رشد و مناسبی ایجاد شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در سال ۹۷، ۳۰ هزار مصوبه تاثیرگذار در ۶۷۹ شورای آموزش و پرورش کشور به تصویب رسید و بیش از ۸۶ درصد از این مصوبات تحقق یافت و اجرای شد.
زینیوند یادآور شد: همچنین بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از محل مواد درآمدی قانون شوراها به ادارات کل آموزش و پرورش مناطق کشور جذب شد، از این رو در پرتو این نگرش، ظرفیتسازی نوینی در آموزش و پرورش ایجاد شده است.
وی افزود: شوراهای آموزش و پرورش به ریاست استاندارها و با حضور مقامات مذهبی و معنوی، ائمه جمعه، نمایندگان ولی فقیه و فرمانداران به کانون و محل رفع مشکلات آموزش و پرورش تبدیل شده است.
رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت مردمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز دانش، دانایی و نیروی انسانی آموزش دیده از مهمترین شاخصهای توسعه یافتگی و برترین ثروت ملی کشورهاست، در واقع شاخص های بهره وری از نیروی انسانی و سرمایه و اندیشه انسانی نماد رشد و عقب ماندگی دولت ها محسوب می شود.
زینیوند تصریح کرد: اگر سرمایه اجتماعی عامل توسعه جوامع دانشبنیان محسوب شود، آموزش و پرورش به منزله اتکای تولید سرمایه انسانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای در این راستا برخوردار است.
وی با بیان اینکه توسعه و آموزش باهم یک رابطه دو سویه دارند، اظهاردات: از یک طرف آموزش بستر ساز توسعه است و از سوی دیگر توسعه زمینهساز تحول نظام آموزشی تلقی میشود.
رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت مردمی یادآورشد: نقطه پیوند آموزش و توسعه، انسان است، انسان که هدف و عامل توسعه محسوب میشود، محصول تعلیم و تربیت است.
زینیوند خاطرنشان کرد: همه ارکان حاکمیت باید نسبت به معلم و مدرسه مسوولیت اجتماعی خود را ایفا کنند، همه وزرا باید این دل مشغولی را داشته باشند که در نظام تعلیم و تربیت در راستای تحقق مسوولیت آموزشی کارهای اثرگذار انجام دهند.
وی ادامه داد: اگر جایگاه نظام تعلیم و تربیت در ساخت توسعه پذیرفته شود، اولویت در گفتمان ملی آموزش و پرورش خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزد: ذی نفعان نظام تعلیم و تربیت برای هر سه قوه ارکان حاکمیت هستند، قاضی عادل و امین، مدیر اجرایی مسوولیت پذیر، پزشک پاسخگو و کارگر متعهد مسوول محصول نظام تعلیم و تربیت هستند.
زینیوند تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید همه مصوبات، قوانین و دستورالعملها را در راستای تقویت این نهاد انسانساز و آینده ساز قرار دهند، چراکه آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند از عهده مسوولیت بزرگ خود برآید.
وی با بیان این که مدیران در همه سطوح استانی، منطقهای و کشوری باید تمرکز و تلاش خود را معطوف به حل مشکلات آموزش و پرورش کنند، گفت: قانون مترقی شوراهای آموزش و پرورش با همین هدف و برای بهرهگیری از ظرفیت مشارکت همه ی نهادهای دولتی و غیردولتی برای حل چالش های آموزش و پرورش و ارتقا نظام آموزش و پرورش به تصویب رسید.
به گزارش ایرنا، گرامیداشت هفته شوراهای آموزش و پرورش در سراسر کشور از ۲۴ دی آغاز شده و تا پایان دی ادامه دارد و به همین مناسبت امروز در پنجمین روز این هفته همایشی ملی با حضور وزیر آموزش و پرورش، جمعی از مسوولین اجرایی کشور، مدیران آموزش و پرورش و مدیران مدارس در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.
نظر شما