دوره‌های مهارت‌افزایی، بهره‌وری خدمات بیمارستانی را افزایش می‌دهد 

تهران- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: برگزاری این دوره های تخصصی مهارت افزایی در حوزه مدیریت بیمارستانی، به توانمند شدن مدیران و روسا در ارائه خدمت مطلوب‌تر کمک می‌کند.

دکتر محمود خدادوست روز سه شنبه در افتتاحیه کارگاه برنامه ملی توانمندسازی روسای بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که در مرکز همایش های بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، از اختصاص ۵۵ تا ۷۰ درصد بودجه حوزه سلامت در دنیا به بیمارستان ها خبر داد و گفت: در بیمارستان در کنار مدیریت منابع انسانی، برای ارائه خدمت بهتر در نظام سلامت به مردم باید تلاش کرد، به همین دلیل مدیریت در بیمارستان ها کاری بسیار دشوار است.

وی مدیریت را علم و هنری دانست که برای بکارگیری منابع مالی و انسانی به منظور افزایش بهره وری بسیار اهمیت دارد و افزود: افراد قبل از شروع فعالیت در مقام های مدیریتی و ریاستی، نیازمند کسب دانش لازم در تمامی بخش‌ها هستند. در عین حال باید روش درست پیاده سازی این دانش و این توانمندی را نیز را بدانند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، ادامه داد: برگزاری این دوره‌های تخصصی مهارت افزایی در حوزه مدیریت بیمارستانی به توانمند شدن مدیران و روسای بیمارستان ها در ارائه خدمت مطلوب‌تر کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنم تمام افرادی که در این عرصه ورود می‌کنند، حتما این دوره ها را بگذرانند.

به گفته خدادوست، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مسئولیت برگزاری این دوره ها را برای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه های علوم پزشکی قم، کاشان با همکاری موسسه عالی توسعه و تربیت مدیران نظام سلامت بر عهده دارد.

تصمیم‌سازی در نظام مدیریت بیمارستانی، اقدامی سخت است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه افتتاحیه کارگاه برنامه ملی توانمندسازی روسای بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: فرآیند تصمیم‌سازی در نظام مدیریتی بیمارستانی بسیار پیچیده است، تیم مدیریتی در نظام پیچیده بیمارستانی با بزرگترین سرمایه یک انسان روبه‌رو است؛ بنابراین تصمیم سازی اقدامی بسیار سخت خواهد بود.

دکتر سیدهادی میرهاشمی افزود: بررسی ایدئولوژی، تعریف رویکرد و تصمیم سازی در نظام پیشرفت مدیریتی، حایز اهمیت است.

وی اظهار داشت: امیدوارم در این کارگاه سه روزه به خوبی جایگاه مدیر و راهبر تفهیم شود. الزاما یک مدیر خوب، یک راهبر خوب نیست و برای انجام بسیاری از امور صرفا راهبری کفایت نمی کند، بلکه حضور یک مدیر هم نیاز است.

میرهاشمی در خصوص تفاوت راهبر و مدیر، گفت: مدیر مجموعه ای از استراتژی ها را برای خود ترسیم کرده و به خوبی وظیفه خود را می داند، در مقابل راهبر علاوه بر این، تمام تلاشش را می کند تا به هدف تعیین شده دست یابد. در نتیجه یک راهبر ممکن است با تیم همراهش، حتی اگر ضعیف باشند، سرانجام به هدف برسد اما یک مدیر ممکن است به نتیجه مطلوب دست پیدا نکند.

معاون درمان دانشگاه اضافه کرد: یک مدیر، ایده را بیان اما یک راهبر ایده را تولید می کند. از طرفی یک مدیر تلاش می کند تا با کاهش ریسک از ایجاد تلاطم در سیستم جلوگیری کند، اما یک راهبر ریسک پذیری به منظور آفرینش امور نوین را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: مدیر یک مجموعه بیشتر دستور می دهد و راهبر مجموعه بیشتر تشویق می کند؛ امیدوارم بتوانیم علم مدیریت را با رفتار راهبری توام کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha