۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۳۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 83648784
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کیفیت شیر تولیدی در کردستان استاندارد و سالم است

سنندج - ایرنا - شیر و دیگر محصولات لبنی شرکت پاک آرا کردستان از استاندارد و سلامت لازم برخوردار است و صحت کیفیت آن هم توسط نهادهای نظارتی از جمله استاندارد تایید شده است.

اعلام بالا بودن میزان افلاتوکسین در شیر پاستوریزه طی چند روز اخیر در یکی از برنامه‌های تلویزیونی حرف و حدیث‌های فراوانی در جامعه ایجاد کرد و موجب ایجاد استرس و نگرانی در مردم شد و قشر زیادی خرید این محصول غذایی پر مصرف را از سبد غذایی خود حذف کردند.

مراجع رسمی از جمله وزارت بهداشت بالا بودن میزان افلاتوکسین در شیر را تکذیب کردند و سازمان ملی استاندارد هم اعلام کرد حد مجاز استاندارد افلاتوکسین شیر در صنایع لبنی ایران ۱۰۰ نانوگرم در لیتر است و این میزان در آمریکا حدود ۵۰۰ نانوگرم است بنابراین استاندارد ایران ۵ برابر سختگیرانه‌تر از آمریکا است.

مدیرکل و معاون فنی و ارزیابی انطباق استاندارد کردستان روز یکشنبه به همراه جمعی از خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه‌های گروهی استان از کارخانه لبنیات پاک‌آرا سنندج واقع در شهرک صنعتی شماره یک بازدید و از نزدیک در جریان شرایط کنترل و کیفیت تولیدات این واحد قرار گرفتند.

شرکت لبنیات پاک آرا کردستان زیر مجموعه شرکت لبنیات پاک است که بطور انحصاری پنیر این واحد تولیدی کشور در سنندج تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، شیر مورد نیاز شرکت لبنیات پاک کردستان از شرکت‌های دامداری دشت گل کردستان در قروه، دامداری بنیاد در کنگاور استان کرمانشاه و شرکت دامداری در تهران تهیه می‌شود.

ظرفیت تولید این واحد دریافت ۱۰۰ تُن شیر است که در حال حاضر ۶۰ تُن دریافت می‌کند، شیر پاستوریزه، انواع ماست، دوغ و پنیر به روش‌های UF  و لاکتیکی در این واحد تولید و به بازار عرضه می‌شود.

نهادهای نظارتی صحت کیفیت تولیدات شرکت پاک آرای کردستان تایید کردند

حسام خدایی مدیرعامل شرکت لبنیات پاک آرا کردستان در حاشیه این بازدید اظهار داشت: غیرمنصفانه است گفتمان‌ها و مباحثی را خیلی راحت در رسانه ملی پخش کنند علاوه بر این هیچ برخوردی هم با چنین اشخاصی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: تکذیبه‌ای که در ارتباط با بالا بودن افلاتوکسین در شیر هم منتشر شد به حدی قوی نبود که اثر آن خبر را از بین ببرد.

مدیرعامل شرکت لبنیات پاک آرا کردستان با بیان اینکه شیر مورد نیاز این واحد از دامداری‌های صنعتی تهیه می‌شود، گفت: شرایط نگهداری علوفه و دام، دوشش دام و دیگر عوامل در دامداری‌های صنعتی کنترل شده است.

خدایی افزود: اگر شرایط بهداشتی را رعایت نکنند تلفات دام آنها افزایش می‌یابد لذا قبل از الزامات اجرایی خود تمایل به رعایت آن دارند تا سرمایه‌شان از بین نرود.

وی با اشاره به اینکه دام به هر بیماری که مبتلا شود نخستین اثرش را می‌توان در شیر آن مشاهده کرد، اضافه کرد: محیط مرطوب یکی از مهمترین عوامل رشد باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا در واحدهای دامداری است که با توجه به بازدیدهایی که از واحدهای دامداری خرید شیر داشتیم روزانه محیط نگهداری دام آنها تمیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت لبنیات پاک آرا کردستان یادآور شد: بی‌شک  تغذیه علوفه کپک زده در شیر دام تاثیرگذار است به همین دلیل واحدهای دامداری از دستگاه‌های خشک‌کن برای گرفتن رطوبت علوفه‌ها استفاده می‌کنند.

خدایی با بیان اینکه شیر مورد نیاز این شرکت از واحدهای دامداری معتبر تهیه می‌شود، گفت: شیر مورد نیاز خود را از شرکت‌های دامداری دشت گل کردستان در قروه، دامداری بنیاد کنگاور و واحد دامداری کمیته امداد در کرمانشاه و یک واحد دامداری در تهران تهیه می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه هم در دامداری هم در کارخانه آزمایش‌های لازم بر روی شیر انجام می‌شود، اظهار داشت: محصولات تولیدی این کارخانه روزانه برای توزیع در سراسر کشور به تهران ارسال و در آنجا هم قبل از عرضه از محصول بازار نمونه‌برداری می‌شود و بعد از اطمینان خاطر از کیفیت محصول اجازه توزیع صادر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت لبنیات پاک آرا کردستان افزود: در استان هم ۲ واحد نظارتی جدی شامل دانشگاه علوم پزشکی کردستان و اداره‌کل استاندارد از سطح بازار اقدام به نمونه‌برداری از محصولات این واحد می‌کنند و امروز ما تایید صحت کیفیت محصول را از این دو نهاد داریم.

خدایی ظرفیت روزانه شیر دریافتی در این واحد را ۱۰۰ تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۶۰ تن شیر دریافت و سپس شیر پاستوریزه، انواع ماست، دوغ و پنیر به روش‌های UF و لاکتیکی تولید و روانه بازار می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت لبنیات پاک آرا کردستان اعلام کرد: تولید محصولات لبنی با اسم کُردی از جمله برنامه‌های در دست اقدام ما است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه آن به بازار باشیم.

محصولات پاک آرا سنندج پروانه استاندارد دارند

مدیرکل استاندارد کردستان نیز در این بازدید با اشاره به اینکه شیر خریداری شده در آزمایشگاه‌های شیمی هر کارخانه مورد آزمایش قرار می‌گیرند، گفت: در تمام کارخانه‌های استان یک نفر را به عنوان مدیر کنترل کیفیت که از نظر علمی و تجربی توانمند و تخصص دارد، تایید کرده ایم تا فعالیت کند.

ژیلا یزدانی با بیان اینکه مدیران کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی نمایندگان استاندارد در آن واحد هستند، افزود: مدیران کنترل کیفیت روزانه بر نحوه تولید محصول نظارت دارند و گزارش فعالیت خود را ماهانه به اداره‌کل استاندارد اعلام می‌کنند.

وی اضافه کرد: علاوه بر کنترل‌هایی که روزانه در واحد انجام می‌شود بطور دوره‌ای از واحدهای تولیدی هم بازدید می‌کنیم و نمونه‌هایی از محصولات آنها را در آزمایشگاه‌های اداره کل یا آزمایشگاه همکار استاندارد مورد آزمایش قرار می‌دهیم.

مدیرکل استاندارد کردستان با اعلام اینکه ۱۰ واحد تولیدی لبنیات در کردستان وجود دارد، یادآور شد: از این تعداد ۹ واحد خط تولید شیر آنها فعال است و واحد دیگر سایر محصولات لبنی را تولید می‌کند.

یزدانی افزود: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه ۴۰ نمونه شیر در سطح استان مورد آزمایش قرار گرفته که از این تعداد حدود ۳۰ نمونه متعلق به واحدهای داخلی و ۱۰ نمونه دیگر هم مربوط به واحدهای تولیدی در سایر نقاط کشور که به استان ارسال کردند، بوده است.

وی تاکید کرد: از نمونه‌های گرفته شده تنها پنج نمونه عدم انطباق با استاندارد داشتند که در برخی از موارد این اتفاق مربوط به بارمیکروبی بوده که سریع به آن رسیدگی کرده و به واحد تولیدی موضوع اعلام شده است.

مدیرکل استاندارد کردستان گفت: شرکت پاک آرا کردستان ۲۰ نوع محصول تولید می‌کند که برای چند مورد آن در حال صدور پروانه استاندارد هستیم و مابقی پروانه استاندارد معتبر دارند.

هر محموله شیری که از دامداری‌ها وارد کارخانه شیر پاک آرا سنندج می‌شود ابتدا نمونه‌هایی از آن در آزمایشگاه شیمی این واحد از نظر کهنگی و تازگی (آزمایش اسیدیته و الکل) و اضافه کردن موادی همچون آب، نمک و غیره (آزمایش دانسیته) مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

در حال حاضر ۱۷۰ نفر در واحدهای تولیدی و فروش شرکت پاک آرا کردستان مشغول به کار هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha