آمریکا در صدد تکرار سناریوی K۱ کرکوک در بغداد است؟

بغداد – ایرنا – اصابت چند راکت کاتیوشا به سفارتخانه آمریکا در بغداد تکرار صحنه سازی و سناریوی K۱ پایگاه نظامی اشغالگران را دوباره در اذهان مردم عراق زنده کرده است.

همانند حادثه حمله موشکی ششم دیماه گذشته به پایگاه نظامی K۱ در شمال غربی کرکوک که آمریکایی ها بر اساس یک ادعای کذب، نیروهای مقاومت اسلامی کتائب حزب الله عراق را متهم کردند، این نگرانی وجود دارد که واشنگتن با حادثه دیشب یکشنبه (۶ بهمن ماه) درصدد تکرار مجدد این سناریو در عراق باشد.

آمریکایی ها در حادثه حمله موشکی K۱ یکی از پایگاه های استقرار نیروهای آمریکایی در عراق بدون اینکه منتظر نتایج تحقیقات دولت عراق شوند، دو روز بعد (هشتم دی ماه) موضع نیروهای کتائب حزب الله وابسته به الحشد الشعبی را در منطقه مرزی «القائم» - در جوار مرزهای عراق با سوریه - بمباران کرده و موجب شهادت ۲۵ تن از این نیروها و زخمی شدند و بیش از ۵۰ تن دیگر شدند.

این حادثه موجب خشم و اعتراضات گسترده ملت عراق شد و اهالی بغداد در جریان تشییع شهدای این حادثه در دهم دیماه به سفارتخانه آمریکا به عنوان لانه جاسوسی و توطئه علیه عراق حمله کرده و دیوارهای بیرونی و اتاقک های نگهبانی آن را به آتش کشیدند.

آمریکایی ها در ادامه این ادعای کاذب در ۱۳ دیماه بزرگترین جنایت خود را مرتکب شده و سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس رییس ستاد نیروهای الحشد الشعبی را به همراه هشت تن از همرانشان در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کرده و به شهادت رساندند.

حمله به سفارتخانه آمریکا با اخراج نظامیانش از خاک عراق ارتباط دارد

حمله راکتی شب گذشته به سفارتخانه آمریکا نیز شباهت های فراوانی با حمله ساختگی پایگاه  K۱ دارد بر همین اساس بسیاری معتقدند که آمریکا می کوشد از آن برای اهداف خاص خود بهره برداری کند اما هنوز کسی به درستی نمی داند که آمریکا چه اهدافی را از پس این حمله دنبال می کند.

بیشتر دیدگاه ها بر این است که آمریکا برای تاخیر انداختن اخراج نظامیانش از خاک عراق دست به این صحنه سازی هالیوودی زده تا با ادعای نبود امنیت و ثبات در عراق خصوصا نسبت به سفارتخانه اش در بغداد، بهانه لازم برای حضور بقای نیروهایش در این کشور را فراهم کند.

همانند پایگاه K۱، آمریکایی ها مدعی زخمی شدن تعدادی از نیروهای سفارت شده اند و می گویند حال دو نفر از زخمی ها وخیم است بدون اینکه نام و هویت آنها را آشکار کنند.

طبق شنیده ها همانند پایگاه K۱ هنوز به دولت عراق اجازه تحقیق و تفحص داده نشده و برخی نگرانند که آمریکا این صحنه سازی را بهانه ای برای دست زدن به اقدام نظامی در عراق کند تا نیروهایش در این کشور باقی بمانند.

ابوعلی البصری: آمریکا عوامل حمله راکتی را می شناسد

فرماندهی الحشد الشعبی بعد از وقوع این حادثه به تمامی پایگاه های خود دستور آماده باش برای هر گونه اقدام احتمالی آمریکا داده است.

معاون عملیاتی رییس ستاد کل نیروهای الحشد الشعبی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، کل ادعای آمریکایی ها را در خصوص حمله موشکی باطل و بی اساس خوانده است.

«ابوعلی البصری» اضافه کرد که وقوع این حمله موشکی در این برهه خاص، شک برانگیز است.

وی با اشاره به اینکه گروه های مقاومت اسلامی شب گذشته دست به هیچ حمله ای در بغداد نزده اند، تاکید کرد که تمامی نیروهای الحشد الشعبی از جمله گروه های مقاومت اسلامی زیر مجموعه الحشد ضابطه مند هستند و خودسرانه دست به هیچ حمله ای نمی زنند.

وی در خصوص عوامل حمله راکتی گفت که نیروهای امریکایی کاملا بر آسمان بغداد مسلط هستند و از اماکن دقیق حملات راکتی اطلاع دارند، از همین رو می پرسیم " چرا محل و عوامل این حملات را آشکار نمی کنند".

البصری در خصوص اجازه دادن واشنگتن به دولت عراق برای تحقیق و تفحص در این حمله و بازرسی محل اصابت راکت ها و زخمی های احتمالی حادثه ابراز بی اطلاعی کرد.

آنچه بیش از همه عراقی ها را نگران کرده اینکه آمریکا همچنان از شرایط بی ثبات عراق برای تبدیل کردن این کشور به سرزمینی به هدف تسویه حساب های خود با رقبای منطقه ای و بین المللی بهره ببرد.

نوری المالکی: حفظ آرامش و خودداری از تنش 

نخست وزیر اسبق عراق در این راستا بر ضرورت حفظ آرامش و خودداری از تنش تاکید کرده است.

«نوری المالکی» امروز دوشنبه در دیدار با سفیران نیوزیلند و استرالیا با بیان این سخنان در عین حال گفته است که با هدف قرار دادن نمایندگی های دیپلماتیک و سفارتخانه های فعال در عراق مخالف است.

بر همین اساس برخی گروه های مقاومت اسلامی وابسته به الحشد الشعبی پیش از اینکه آمریکا بخواهد از این صحنه سازی های هالیوودی خود بهره برداری تازه ای بکند، اعلام کرده اند که نقشی در این حمله ندارند.

«جواد الطلیباوی» از گروه مقاومت عصائب اهل الحق (شیخ قیس الخزعلی) در اظهاراتی تاکید کرد که گروه های مقاومت وابسته به الحشد الشعبی در حمله راکتی به سفارتخانه شر – آمریکا – نقشی ندارند.

وی خاطر نشان ساخته است که مقاومت اسلامی عراق اگر بخواهد علیه امریکایی ها دست به اقدام نظامی بزند، فقط مواضع نظامی آنها را هدف قرار می دهد و سفارتخانه امریکا در بغداد یک هدف نظامی به شمار نمی رود.

از این رو برخی از فعالان سیاسی نسبت به تبعات این حمله راکتی و اهداف پشت پرده آن دیدگاه های مختلفی را مطرح کرده اند.

هادی العامری و عادل عبدالمهدی: هدف حمله تاخیر در بیرون راندن نظامیان آمریکا است 

«هادی العامری» رییس فراکسیون بزرگ «الفتح» (نزدیک به الحشد الشعبی) در پارلمان عراق ، هدف این حمله را نوعی مانع تراشی در مسیر اخراج نیروهای امریکایی از خاک عراق دانسته است.

وی در بیانیه ای تاکید کرده است که هدف این کار، فتنه انگیزی و مانع تراشی در مسیر بازپس گرفتن حاکمیت ملی و تعلل در اخراج نیروهای خارجی از خاک عراق است که قبلا قانون آن در پارلمان این کشور به تصویب رسیده است.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز همانند هادی العامری، هدف حمله موشکی را نقض حاکمیت ملی عراق و مرتبط با قضیه اخراج نیروهای آمریکایی از کشورش دانسته است.

وی در بیانیه ای افزوده است که ادامه این گونه کارهای قانون شکنانه و حرمت شکنی نمایندگی های دیپلماتیک در داخل عراق، باعث تضعیف نظام حاکم و نقض حاکمیت ملی می شود.

عبدالمهدی از وقوع این حمله موشکی درست در برهه ای که دولت اقدامات اجرایی را برای به اجرا گذاشتن مصوبه قانون اخراج نیروهای خارجی از عراق آغاز کرده، به نوعی سوال برانگیز خوانده است.

الحشد الشعبی: ارتباطی با حمله به سفارتخانه آمریکا نداریم

فرماندهی الحشد الشعبی نیز در بیانیه ای هرگونه ارتباط این نهاد نظامی عراقی را با این حمله تکذیب کرده است.

سازمان الحشد الشعبی امروز دوشنبه در بیانیه اش تاکید کرده است که هیچ رابطه ای بین این سازمان و کسانی که سفارت آمریکا را  یکشنبه شب در بغداد هدف قرار دادند، وجود ندارد.

وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه ای این حمله را محکوم کرده و گفته است که دستگاه های ذیربط عراق تحقیق و تفحص را به دنبال عوامل این حمله راکتی آغاز کرده اند.

پیش از این نیز «محمد الحلبوسی» رییس مجلس نمایندگان عراق علیه این حمله موشکی موضع گرفته و آن را محکوم کرده بود.

عراق در سطوح مختلف این حمله موشکی را محکوم کرده و هر گونه ارتباط نیروهای نظام مند این کشور را با این حمله تکذیب کرده است.

آمریکا  و تکرار اتهامات نخ نما 

با وجود این مواضع روشن دولت، وزارت امور خارجه، پارلمان، الحشد الشعبی و گروه های مقاومت اسلامی و دولتمردان این کشور، آمریکا همچنان می کوشد اتهامات از پیش آماده شده خود را تکرار کند.

آمریکا در نخستین واکنش به حمله موشکی دیشب به سفارتخانه اش در بغداد، به سرعت ایران و گروه های نزدیک به ایران در عراق را متهم کرد، بدون اینکه منتظر تحقیقات دولت عراق و موضع بغداد باشد.

آمریکایی ها همانند همیشه، بدون ارائه هیچ دلیل و برهان روشن همان طور که در سخنان «ابوعلی البصری» آمده است، اتهامات نخ نمای خود را برای پاره ای اهداف خاص خود از جمله ماندن نظامیانش در این کشور، تکرار می کنند.

آنچه برای بسیاری سوال برانگیز است اینکه در طول ماه های گذشته بارها منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد در معرض حمله راکتی قرار گرفته بدون اینکه این گلوله ها به سفارتخانه آمریکا اصابت کند.

یک گزارش حاکی است که از ابتدای اعتراضات خیابانی در عراق در اکتبر گذشته (نهم مهرماه ۹۸) تاکنون ۱۰۹ حمله موشکی به نیروهای امریکایی در عراق صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز بعد از حمله راکتی دیشب مدعی شد که از سپتامبر گذشته (۱۰ شهریورماه ۹۸) تاکنون ۱۴ بار نیروها و کارکنان آمریکایی در عراق در معرض حملات موشکی قرار گرفته اند.

این درحالی است که جواد الطلیباوی از گروه مقاومت عصائب اهل الحق پیشتر گفته بود که گروه های مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی، سلاح کاتیوشا را از تسلیحات خود به دلیل عدم کارائی در عملیات نظامی، کنار گذاشته اند.

جالب اینکه در طول این مدت زیاد که سفارتخانه آمریکا در معرض حملات راکتی قرار داشته هیچ وقت گلوله های شلیک شده به سفارت اصابت نکرده بلکه همواره در فاصله های دور و در اماکن متروک و باز اصابت می کرد که معمولا هیچ تلفاتی نداشته است.

کتائب حزب الله عراق: حمله راکتی زمان بندی درستی نداشته است

گروه مقاومت اسلامی کتائب حزب الله در بیانیه ای اعلام کرده است که وقوع این حمله علیه سفارتخانه آمریکا در زمان بندی کنونی، درست نبوده است.

این گروه مقاومت با اشاره تلویحی به تلاش دولت عراق  برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک کشور گفته است که این حمله راکتی، دولت عراق را در موضع تنگنا قرار می دهد.

حمله راکتی دیشب که در تعداد گلوله های آن اختلاف نظر است برخی تعداد آنها را پنج گلوله و رسانه های آمریکایی ۱۰ راکت عنوان کرده اند، گفته می شود که بخشی از آن به رستوان سفارت اصابت کرده است.

بر اساس این گزارش در این حمله طبق روایت آمریکایی ها، پنچ نفر زخمی شده اند که حال یک نفر از زخمی ها وخیم گزارش شده و ادعا شده است که به کویت انتقال داده شده اند.

با وجود دست و پا زدن های مختلف امریکا برای ماندن نظامیانش در عراق که حتی امنیت و حاکمیت ملی این کشور را تهدید کرده، دولت، پارلمان، گروه های سیاسی و همه اقشار مردم عراق بر اخراج نظامیان آمریکا در عراق اصرار دارند.

برخی از کاربران عراقی در شبکه های اجتماعی به طنز نوشته اند برای اینکه دیگر حملات موشکی علیه سفارتخانه آمریکا تکرار نشود و هم آمریکایی ها و هم عراقی ها خیالشان راحت شود، بهتر است آمریکا سفارتخانه خود را برای همیشه از  عراق بیرون بکشد!

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha