مرحله سوم واکسیناسیون علیه تب برفکی در کردستان آغاز شد

سنندج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: مرحله سوم اجرای طرح مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفی با تعهد یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ راسی در این استان آغاز شد.

مجتبی ورمقانی روز یکشنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مرحله سوم مایه کوبی تب برفکی یک میلیون و ۵۰ هزار راس دام سبک و ۶۵ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین واکسینه می شوند که روز اول این طرح در شهرستان سروآباد آغاز شده و در بقیه شهرستان‌ها نیز با کاهش برودت هوا به مرور در ایام دهه فجر اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری اجرای این طرح در ۲ مرحله صورت گرفته است، افزود: مرحله سوم به مدت یک ماه کاری از سوی گروه های دولتی در تمام نقاط استان انجام می‌شود ضمن اینکه در مراحل اول و دوم مایه کوبی ۱۵۲ هزار و ۲۸۴ راس دام سنگین و یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۱۳ راس دام سبک مایه کوبی شدند.

ورمقانی یادآور شد: دامپزشکان در این مراحل ۸۲۰ واحد اپیدمیولوژیک مورد مایه کوبی قرار گرفته اند که در آنها چهار هزار و ۱۲۲ مورد رکورد ثبت شده است.

۲۵ هزار راس دام در سروآباد واکسیناسیون می شوند

سرپرست شبکه دامپزشکی سروآباد با اشاره به آغاز واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی گفت: پیش بینی می شود در این مرحله از واکسیناسیون ۲۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز ) و ۵ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شود.

سیروس امامی یادآور شد: واکسیناسیون دام‌ها با استفاده از واکسن وارداتی وتال کشور ترکیه و واکسن تولیدی شرکت واکسن و سرم سازی رازی با اولویت دامداری‌های صنعتی، نیمه صنعتی و مناطق پر خطر اعم از کانون های بیماری سالهای گذشته و شعاع کانون و مناطق پر جمعیت دامی به مدت ۳۰ روز کاری با استفاده از توان بخش دولتی شبکه دامپزشکی شهرستان به صورت کاملا رایگان انجام می شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای سالجاری طی ۲ مرحله از عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی بصورت کاملا رایگان تعداد ۲۵ هزار راس دام سبک و هشت هزار راس دام سنگین با استفاده از واکسن های وارداتی و باکیفیت داخلی مایه کوبی شده است که منتج به عدم مشاهده وقوع بیماری و کنترل کامل آن در جمعیت دامی شهرستان گردیده است.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha