۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳
کد خبر: 83527717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مایه کوبی ۶۰ هزار راس دام کردستان علیه تب برفکی آغاز شد

سنندج- ایرنا- معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: مایه کوبی مرحله دوم دام‌های سنگین علیه بیماری تب برفکی با جمعیت آماری ۶۰ هزار راسی در این استان آغاز شد.

ناصر مخدوم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی گاو و گوساله در سراسر استان از امروز اول آبان با بهره گیری از توان بخش دولتی و غیر دولتی به صورت رایگان آغاز شد.

وی با بیان اینکه این مرحله توسط مراکز مایه کوبی بخش غیر دولتی، بازرسی و نظارت بر این عملیات توسط نیروهای این اداره کل انجام می‌شود اضافه کرد: در این مرحله جمعیت دامی حساس استان بیش از ۶۰ هزار راس گاو و گوساله است و به مدت ۲۷ روز کاری تا تاریخ ۲۷ آبان تحت پوشش این طرح قرار می گیرد.

مخدوم افزود: اجرای مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی با اولویت دامهای حساس و با پوشش کامل مناطق مرزی و پر خطر و کانون های بیماری و با استفاده از ۶۵ گروه دولتی و بخش غیر دولتی و ۱۵ گروه بازرسی برای نظارت بر عملکرد اکیپ های مایه کوب انجام شده است.معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: واکسن‌های مورد استفاده در این فاز از واکسن‌های وارداتی وتال پنتا و تترا والان با کیفیت بالا است به همین خاطر از دامداران انتظار می رود با نیروهای دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

وی افزود: در مرحله اول اجرای طرح واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در کردستان یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۸۹ راس دام سبک این استان علیه این بیماری واکسینه شدند.

وی گفت: فاز اول واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی از اول تیر آغاز و ۲۰ مرداد با عملکرد بسیار خوب اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی پایان یافت.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha