کمک به معرفی سینمای‌ایران با تنوع موضوعی فیلم‌های جشنواره فجر

تهران - ایرنا - رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور و بازدید از پردیس سینمایی ملت، گفت: امسال تنوع موضوعی و گونه‌ای خوبی در فیلم‌ها داریم که این به داشتن تصویر درست از سینمای ایران کمک می‌کند.

حسین انتظامی سه شنبه شب در حاشیه بازدید از پردیس سینمایی ملت محل برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با تشریح روند برگزاری این دوره جشنواره ، گفت: در سینماهای رسانه نیز با حضور فیلمسازان و عوامل فیلم‌ها و با همت رسانه‌ها دسترنج سینماگران بهتر ارائه می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با مردم داشته باشند. 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فضای نشست‌های پرسش و پاسخ، گفت: فضای پردیس سینمایی ملت محدود است و همچنین زمان محدودی نیز برای برگزاری نشست‌ها وجود دارد.

فضای گرمی بر جشنواره حاکم است

رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند برگزاری جشنواره فیلم فجر، گفت: خوشبختانه امسال استقبال مردم از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خوب و فضای گرمی بر جشنواره حاکم است.

با وجود این موارد و ضمن توجه به ریتم جلسه، تلاش شده زمینه‌ای ایجاد شود تا بیشتر سوالات مطرح شوند و خبرنگاران باید به مجری برنامه اعتماد کنند.

به گفته وی، یکی از اقدامات صورت گرفته در این دوره این است که با سخت‌گیری‌های صورت گرفته در انتخاب اهالی رسانه، خبرنگاران حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تری در کاخ جشنواره حضور یافته‌اند که این به فضای جلسات پرسش و پاسخ کمک می‌کند. 

ایران تهران نیست

مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: اجرای سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه «ایران، تهران نیست» هرساله با جدیت در جشنواره دنبال و امسال با تاکید بیشتری پیگیری می‌شود. در واقع این ظرفیت به وجود آمده تا مردم سایر استان‌های کشور نیز بتوانند از فیلم‌های جشنواره استفاده کنند. با وجود دشواری مدیریت پخش فیلم‌ها در استان‌های مختلف، هرسال استقبال مردم از جشنواره بیشتر می‌شود.
انتظامی ادامه داد: قرار بر این است که ستاد جشنواره آرای مردمی را به تدریج اعلام کند که این خود نشان‌دهنده وضعیت استقبال است. 

فیلمسازی در چهارچوب شورای پروانه ساخت است

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان سینمایی می‌تواند الزامی برای فیلمسازان به جهت تولید فیلم‌هایی که فضای تلخی نداشته باشند، ایجاد کند، عنوان کرد: مطابق مقررات سازمان سینمایی تنها نقش نظارتی در تولید فیلم‌ها دارد و فیلمسازی در چهارچوب شورای پروانه ساخت است و معیارهای مشخصی دارد. طبیعتا فیلمسازان براساس علایق، برداشت خود از اجتماع و اولویت‌های مدنظر، انتخاب می‌کنند که چه فیلمی بسازند.

وی تصریح کرد: امسال تنوع موضوعی و گونه‌ای خوبی در فیلم‌ها داریم که این به داشتن تصویر درست از سینمای ایران کمک می‌کند.

سینما بدون مردم بی معنی است
رئیس سازمان سینمایی ضمن تشکر از حضور پرشور مردم در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: سینما بدون مردم معنا ندارد و افتخار سینماگران و هنرمندان این است که برای مردم کار می‌کنند.
انتظامی گفت: جشنواره فیلم فجر همایش سالانه سینماگران است و در واقع سال سینمایی پس از جشنواره فجر آغاز می‌شود. امسال مطابق آماری که ستاد جشنواره اعلام می‌کرد فیلم‌های زیادی متقاضی حضور در این رویداد بودند. به طور کلی امسال تعداد فیلم‌ها، حضور فیلمسازان شاخص و توجه به موضوعات مختلف، قابل توجه بود. 
او در ادامه گفت: می‌توانیم ادعا کنیم فیلم‌ها در چندین ژانر حضور دارند. این دوره استقبال بسیار خوب بود و در زمان کوتاهی پس از آغاز پیش‌فروش بلیت فیلم‌ها، ظرفیت تکمیل شد و فروش به اتمام رسید به گونه‌ای که همکاران ما مجبور شدند از بخش‌های دیگر برای فروش عمومی ظرفیت اضافه کنند. برنامه نمایش فیلم‌ها در استان‌ها که چندسالی است آغاز شده و هر سال با توجه بیشتری دنبال شده وامسال نیز با مدت و تاکید بیشتری انجام می‌شود.

 برنامه وبودجه سال ۹۹سینما اسفند اعلام می شود

انتظامی همچنین در ادامه از اعلام برنامه و بودجه سال ۹۹ سینمایی به تفکیک خبرداد و  تصریح کرد: قرار است در اسفند ماه امسال این مهم نهایی و ابلاغ شود.

درحال حاضر سازمان سینمایی تنها نهادی است که بودجه خود را به تفکیک و با جزئیات قبل از شروع سال جدید اعلام می‌کند.

به گفته مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر سیاست‌هایی که در مصاحبه‌ها اعلام می‌کنیم با برنامه متکی به بودجه ارائه نشود تبدیل به امری انتزاعی می‌شود.
رئیس سازمان سینمایی اظهارداشت: در آینده نزدیک، جهت‌گیری‌های خود را برای سال ۹۹ اعلام می‌کنیم. همچنین نمایش فیلم در جغرافیایی خارج از تهران به جهت معرفی ایران‌زمین، به کارگیری عوامل غیرتهرانی، کمک به اقتصاد منطقه و رونق سینما در آن منطقه محقق شده و در برنامه‌های آینده اعلام می‌شود.

 تنوع فیلم شاخص جشنواره سی و هشتم 
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به استقبال خوب هنرمندان از جشنواره فیلم امسال ، تاکید کرد: امسال تنوع خوبی در فیلم‌ها وجود دارد یعنی در کنار فیلم‌های برجسته اجتماعی فیلم‌های تاریخی و حتی کمدی حضور دارند. فیلم‌های اجتماعی چون سوژه انتقادی دارند ممکن است ضمن ارتباطی که با مخاطب برقرار می‌کنند جنبه‌ تلخ بیشتری داشته باشند.

نحوه اکران نوروزی فیلم ها
 رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه سیاستگذاری پخش و توزیع فیلم های سینمایی نوروزی ، تاکید کرد: اکران نوروزی نیز براساس فیلم‌های برجسته جشنواره که بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است، مشخص می‌شود.
انتظامی در پایان ضمن تشکر از حضور پرشور مردم گفت : باید دست در دست هم با همدلی و وحدت جشنواره باشکوهی را رقم بزنیم.

سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر در یک نگاه

سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود.  

در این دوره جشنواره، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت‌نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که در میان فیلم‌های سینمایی، ۳۷ اثر به فیلمسازان اول اختصاص دارد.  

این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)،  نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)،  مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است.  محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی در این دوره از جشنواره اعضای هیات انتخاب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) و نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) هستند.

غیر از پردیس ملت به عنوان کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است،  پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha