کردستان در هفته‌ای که گذشت

سنندج - ایرنا - کردستان در هفته گذشته (۱۲ تا ۱۸ بهمن) شاهد رویدادهای مهمی بود که از جمله آن می‌توان به اعلام تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات کردستان، برگزاری روز جهانی تالاب‌ها، جانباختن یک کولبر بر اثر سرما، چاپ چند کتاب، آغاز اکران فیلم‌های جنشواره فیلم فجر در استان، تکذیب ابتلای چند فرد به کرونا در کردستان و دستگیری عامل این شایعه و معرفی برگزیدگان جشنواره رسانه و میراث کردستان اشاره کرد.

رویدادهای شنبه ۱۲ بهمن

۱۲ بهمن مصادف با بازگشت ورود امام راحل به کشور و آغاز دهه مبارک فجر است که استان کردستان در این روز شاهد شروع برنامه های دهه فجر بود که به گفته استاندار کردستان مقرر شده در این ایام یک هزار و ۲۲۲ طرح عمرانی و خدماتی با یک هزار و ۷۹۱ میلیارد ریال با اشتغالزایی ۲ هزار و ۸۱۰ نفر به بهره برداری برسد.

اعلام تایید صلاحیت شدگان انتخابات از سوی شورای نگهبان

رییس ستاد انتخابات کردستان گفت: طبق اعلام شورای مرکزی نظارت بر انتخابات و براساس بررسی‌های انجام شده، تعداد داوطلبان تایید صلاحیت شده توسط این نهاد در استان کردستان برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به ۱۱۵ نفر رسید.

حسین خوش اقبال با اشاره به اینکه صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سه مرحله توسط هیات اجرایی، نظارت استان و هیات مرکزی نظارت بررسی شد،   اظهار داشت: ۲۸۱ داوطلب در این استان برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده بودند که هیات اجرایی صلاحیت ۲۲۴ نفر را تایید کرد،   هیات نظارت استان این تعداد را به ۹۸ نفر کاهش داد و هیات مرکزی نظارت نیز در آخرین مرحله بررسی صلاحیت های تایید شده را به ۱۱۵ نفر رساند.

ثبت و پیگیری چهار فقره گزارش و تخلف انتخاباتی به ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی از جمله اخبار انتخاباتی این روز در کردستان بوده که به نقل از محمدرضا مترقب رییس کل دادگستری استان کردستان مخابره شده بود وی گفته بود: این تخلفات به حوزه‌های مربوطه توسط شعب ویژه ارسال شده و پس از تحقیقات و طی شدن مراحل دادرسی احکام مربوطه در خصوص این پرونده‌ها صادر خواهد شد.

برف فراگیر در کردستان

پس از ۴۲ روز از فصل ۹۰ زمستان سپری برای نخستین بار بارش برف تمام نقاط استان را گرفت که در نتیجه ان شهر سنندج برای اولین بار سفید پوش شد که بیشترین میزان این بارش برف در مریوان با ۲۵ سانتی‌متر برف بوده که پس از سردشت آذربایجان غربی در رتبه دوم کشور قرار داشت.

بانه با ۲۲ سانتی‌متر، سقز با ۱۷ سانتی‌متر، سراب شهرک دهگلان و موچش کامیاران هر کدام با ۱۴ سانتی‌متر، قروه و بیجار هر کدام با ۱۲ سانتی متر در رتبه های بعدی ارتفاع برف استان قرار داشتند که در تمامی شهرستان‌های استان مدارس را به تعطیلی کشاند.

این بارندگی‌ها که موجب اختلال تردد در بسیاری از محورهای بین شهری استان شده بودند که بیشترین آن در گردنه ژالانه محور سورآباد - هورامان با ارتفاع ۸۰ سانتی متری برف بوده که پلیس راه مجبور شد برای مدتی مانع از تردد خودروها در شود و علاوه بر در همان روز ۷۹۵ روستای استان مسدود بود.

روز جهانی تالاب ها

برگزاری همایش گرامیداشت روز جهانی تالاب ها به مناسبت ثبت تالاب زریبار در کنوانسیون رامسر در تالار مولوی دانشگاه کردستان با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از دیگر رویدادهای روز شنبه در این استان بود.

در این همایش از تمبر اختصاصی تالاب زریبار با حضور عیسی کلانتری معاون رییس جمهور، استاندار کردستان، رییس دانشگاه کردستان و برخی دیگر از مسوولان استانی رونمایی و از فعالان حوزه محیط زیست و محیط‌بانان تالاب‌های کشور و عکاسان برگزیده حرفه‌ای و تلفن همراه با اهدای لوح تقدیر شد.

کلانتری در این همایش با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد مینی‌بوس‌ها و بیش از ۷۰ درصد اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری کشور اسقاطی است، پس نمی‌توان انتظار هوای سالم را داشت گفت: ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها، ۶۰ درصد کامیون‌ها اسقاطی هستند و سوخت ۵۰ درصد نیروگاه‌های کشور نیز از مازوت تامین می‌شود که هوای کشور را ناسالم کرده است.

یک کولبر سقزی بر اثر سرما جان باخت

بامداد روز شنبه ۱۲ بهمن ۲۳ کولبر در قالب سه گروه در منطقه میشیاو سرشیو گرفتار کولاک برف شده بودند که به گفته فرماندار سقز، همان روز در مرحله اول امداد و نجات، ۲۰ نفر از آنان توسط نیروهای امدادی، سپاه ناحیه سقز،   مردم محلی و امدادگران نجات یافته و به روستای مام سفیدین منتقل شدند.

کامل کریمیان اظهار داشت: جستجو برای یافتن سه نفر نفر دیگر از همراهان این افراد ادامه پیدا کرد اما شامگاه شنبه گروه های امدادی جسد یکی از این افراد را در یکی از ارتفاعات میشیاو پیدا کردند و ۲ تن دیگر نیز که در صحت کامل بودند در یکی از روستاهای اقلیم کردستان عراق پیدا شدند.

رویدادهای روز یکشنبه ۱۳ بهمن

عکس تزئینی است

آغاز مرحله سوم واکسیناسیون علیه تب برفکی در کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: مرحله سوم اجرای طرح مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفی با تعهد یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ راسی در این استان آغاز شد که مقرر شده در این طرح یک میلیون و ۵۰ هزار راس دام سبک و ۶۵ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین واکسینه شوند.

مجتبی ورمقانی با بیان اینکه در سال جاری اجرای این طرح در ۲ مرحله صورت گرفته است، افزود: مرحله سوم به مدت یک ماه کاری از سوی گروه های دولتی در تمام نقاط استان انجام می‌شود ضمن اینکه در مراحل اول و دوم مایه کوبی ۱۵۲ هزار و ۲۸۴ راس دام سنگین و یک میلیون و ۴۴۸ هزار و ۱۳ راس دام سبک مایه کوبی شدند.

بهره برداری از طرح های عمرانی

بهره برداری از طرح های عمرانی د قالب برنامه های دهه مبارک فجر از جمله رویدادهای روز یکشنبه در این استان بودند که همزمان با آن با حضور استاندار کردستان ایستگاه دوم تقلیل فشار گاز CGS سنندج به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرای شهر دانش به عنوان طرح مشترکی دانشگاه کردستان و پارک علم و فناوری آغاز شد.

همچنین بهره برداری از طرح برق‌رسانی و گازرسانی در بیجار، چهار طرح عمرانی و اشتغالزایی در بخش ننور بانه، ۲۴ طرح خدماتی و عمرانی و ۲۴ واحد مسکن مددجویی در سروآباد از جمله دیگر طرح‌های این استان در دومین روز از دهه فجر بود.

مدیر کامیارانی در آتش خشم کارمندش سوخت

رییس روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شهری کردستان روز یکشنبه گفته بود: یک کارمند ناراضی این شرکت در شهرستان کامیاران ساعتی پیش با ریختن بنزین بر روی مدیر شرکت او را به آتش کشید.

ادریس شریفی اظهار داشت: این کارمند صبح امروز با ظرف محتوی بنزین وارد اتاق مدیر شد و با پاشیدن بنزین به روی او که در نزدیکی بخاری ایستاده بود، باعث شعله ور شدن و سوختگی مدیر خود شد که مدیر شرکت آبفای شهری کامیاران بلافاصله به بیمارستان این شهر انتقال یافته و تحت درمان قرار گرفت.

جسد مرد جوان در کامیاران کشف شد

فرمانده انتظامی کامیاران نیز از پیدا شدن جسد مرد جوان ۲۵ ساله در نزدیکی سد گاوشان این شهرستان خبرداده بود و گفته است: پس از تماس مردم با مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ ماموران انتظامی و پلیس آگاهی به محل کشف جسد رفته و تحقیقات اولیه را آغاز کردند.

سرهنگ سیدعلی صفری اظهار داشت: شواهد اولیه نشان دهنده اعتیاد  اینجوان به مواد مخدر بود که بررسی‌ها نشان می‌دهد به احتمال زیاد بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست داده است و جسد این جوان برای تحقیقات بیشتر و مشخص شدن علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی منتقل شد.

رویدادهای روز دوشنبه ۱۴ بهمن

برگزاری کارگروه رفع موانع تولید

بهمن مرادنیا استاندار کردستان در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: پرونده های قضایی مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی استان خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد و می طلبد  ترتیبی داده شود که پرونده های قضایی مشکلات مربوط به واحدهای تولیدی استان خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار بگیرد.  

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان گفت: ارائه دادخواست ورشکستگی از سوی واحدهای تولیدی و صنعتی در مراجع قضایی این استان امسال رشد جهشی داشته است.

رضا اعظمی اظهار داشت: اگر به تعداد دادخواست های ارائه شده ورشکستگی در مراجع قضایی استان طی ۱۰ سال اخیر مراجعه کنیم پی به افزایش جهشی آن در سال جاری نسبت به یک دهه گذشته می‌بریم.  

وی با اشاره به اینکه غالب این افراد را بدهکاران کلان بانکی تشکیل داده‌اند، اضافه کرد: جرم ورشکستگی شامل ورشکستگی به تقصیر و تقلب است و هر کدام جنبه کیفری خاص خود را دارد.  

دستگاه‌های اجرایی آموزش و پرورش را در ریشه‌کنی بیسوادی یاری کنند

برگزاری نشست شورای پشتیبانی سوادآموزی استان از دیگر برنامه های روز دوشنبه بود که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در این نشست گفت: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند به مسایل تعلیم و تربیت و رفع موانع بیسوادی در جامعه بپردازد بنابراین لازم است تمام دستگاه‌ها و مدیران اجرایی در این زمینه ایفای نقش کرده و کمک کنند.

حسین خوش اظهار داشت: همه دستگاه‌های اجرایی که از توانایی لازم برخوردار هستند طبق چارچوب‌های خود آموزش و پرورش را در راستای رفع موانع بیسوادی در استان کمک کرده و این مهم را اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند.

امام جمعه سنندج با تاکید بر تلاش برای توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر علم و دانش در جامعه گفت: آموزش و پرورش قوی زمینه ساز پیشرفت همه جانبه در کشور است.

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: اگر خواهان یک جامعه سالم و اقتصاد قوی باشیم باید حتما به فراگیری علم و دانش و توسعه آن اهمیت دهیم چرا که کشوری که آموزش و پرورش قوی داشته باشد در همه زمینه‌ها پیشرفت خواهد کرد.

خون‌بهای پدر، مادر را به کام مرگ فرستاد

به گفته منابع پلیس کردستان، زن ۳۸ ساله‌ای در شهر حسن آباد یاسوکند بیجار به دلیل نگرفتن پول خون بهای پدرش، مادر خود را به قتل رساند.

ساعت ۱۰ صبح مرکز فوریت‌های اورژانس ۱۱۵ فوت مشکوک یک پیرزن ۸۱ ساله را در حسن آباد بیجار به پلیس گزارش کرد و ماموران با حضور در محل و مشاهده برخی آثار ضرب و شتم در بدن مقتول تحقیقات خود را در خصوص علت مرگ آغاز کردند.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد دختر خانواده از سال‌های قبل با مادرش دچار اختلاف و مشکل بوده است به همین خاطر وی فراخوانده شد که در ابتدا سعی داشت با داستان سرایی تحقیقات پلیس را منحرف کند اما پس از قرار گیری در برابر عدله های پلیس به قتل خود اعتراف کرد.

معرفی بسیج اساتید استان کردستان

روز دوشنبه با حضور روسای دانشگاههای کردستان و استادان و نخبگان استان و فرمانده سپاه بیت المقدس استان و رییس سازمان بسیج اساتید کشور، مهدی حاتمی عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان به عنوان رییس بسیج اساتید کردستان معرفی و از زحمات علی شکری قدردانی شد.

روسای بسیج اساتید استان کردستان در این آیین گفت: با توجه به روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب در عینیت بخشی به استعدادها و توانایی های کشور، شکوفا سازی سرمایه های انسانی و طبیعی کردستان شتاب خواهد گرفت و این استان پیشرفته تر و آبادتر می‌شود.

مجتبی زارعی گفت: به نظر من ایده طراحی بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب، آغازگر گفت و گوی انتقادی با جمهوری اسلامی ایران از موضع دینی و درون گفتمانی با معیار توانایی های بومی است؛ زیرا جمهوری اسلامی به درجه ای از اقتدار و اقناع رسیده است که اینک قادر شده مراحل شکل گیری خود را از مرتبه های؛ تاسیس نظام، تشکیل دولت، تکوین ملت(جامعه) و تا تمدن اسلامی به ارزیابی انتقادی بگذارد؛ کاری که رهبری حکیم با ایده ورود به چله دوم انقلاب به طرح آن در کشور مبادرت کردند؛ زیرا خود انتقادی در چشم انداز اعتلای ایران بزرگ از الزامات پیشرفت است.

کتاب اکوسیستم معیشت و سانحه ترجمه شد

کتاب اکوسیستم معیشت و سانحه نوشته کرن سادمیر ریکس و هیلاری ماسوندیر به همت دکتر سیروان بهرامی، سرکوت نجفی و شعیب فیضی در کردستان ترجمه شد.

کتاب اکوسیستم معیشت و سانحه، رویکردی یکپارچه نسبت به مدیریت ریسک فاجعه است که به همت جمعی از دانشجویان رشته معماری و شهرسازی استان کردستان ترجمه شده است.

یکپارچه سازی اکوسیستم، معیشت و بلایا، ارزش‌های حفاظتی اکوسیستم‌ها، رویکرد اکوسیستم، استفاده از رویکرد اکوسیستم برای مدیریت بحران، چگونگی به‌کارگیری یک رویکرد یکپارچه، هشدار زودهنگام و آمادگی و روش‌های مؤثر پاسخ اضطراری از جمله فهرست مطالب عنوان شده در این کتاب است.

رویدادهای سه‌شنبه ۱۵ بهمن

آغاز اکران فیلم‌های جشنواره فجر در کردستان

اکران فیلم‌های سی‌ و هشتمین جشنواره بین‌المللی فجر در کردستان روز سه‌شنبه با نمایش فیلم قطار آن شب به کارگردانی حمیدرضا قطبی در حوزه کودک و نوجوان در پردیس سینمایی بهمن سنندج آغاز شد.

پنج فیلم حوزه کودک و نوجوان شامل بیست وسه نفر، قطار آن شب، کاتی و ستاره، منطقه پرواز ممنوع و فیلم تورنا صبح‌ها در پردیس سینما بهمن سنندج اکران می‌شود.

این فیلم‌ها با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان برای دانش آموزان پخش  و به منظور ایجاد شادی و نشاط بیشتر در این قشر نیم ساعت قبل از اکران فیلم برنامه جشن انقلاب برگزار می‌شود.

۱۸ فیلم راه‌یافته به سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فجر امسال از ۱۵ تا ۲۱ بهمن در دو نوبت صبح و بعدازظهر و در ۲۶ سانس در پردیس سینما بهمن اکران می‌شود.

تکذیب ابتلای فردی در کردستان به ویروس کرونا

برخی اخبار فضای مجازی استان کردستان از بستری شدن یک فرد مبتلا (تاجر چینی) به ویروس کرونا در بیمارستان بعثت سنندج و سپس انتقال وی به بیمارستان توحید منتشر کرده بودند که در آن عنوان شده قرار است این فرد به تهران اعزام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این خصوص گفت: این مورد صحت ندارد و تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این ویروس در استان مشاهده و یا گزارش نشده است.

ابراهیم قادری اظهار داشت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در استان کردستان مشاهده نشده و اینگونه شایعات فقط برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم است.

وی از مردم خواست به اینگونه شایعات توجه نکنند و اخبار خود را فقط از مراجع رسمی دنبال کنند ضمن اینکه  تمام بیمارستان‌های استان اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت شرایط بحرانی تجهیزات و امکانات لازم را برای کنترل بیماری در اختیار قرار دهند.

تایید صلاحیت کاندیداهای فاقد شرایط، مُنکری بزرگ است

نماینده ولی فقیه در کردستان عصر سه‌شنبه در پنجمین جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر کردستان بر لزوم حساسیت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت افراد توانمند و متعهد تاکید کرد و گفت: تایید صلاحیت کسانی که شایستی جایگاه نمایندگی مردم را ندارند مُنکری بزرگ است.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی اظهار داشت: باید افرادی متعهد، معتقد، توانمند و شایسته برای کسب کرسی نمایندگی مردم تایید صلاحیت شوند و نسبت به این موضوع مهم بی‌توجه نبود.

وی همچین خواستار شفاف اعلام شدن علت رد صلاحیت کاندیداها شد و اضافه کرد: نیاز است قانون انتخابات اصلاح شود و از همان زمان ثبت‌نام اجازه ورود افرادی که شرایط و صلاحیت کاندیدایی ندارند، داده نشود تا در مراحل بعد نیازی به حذف آنها نباشد.

پدران در سینما بهمن سنندج اکران شد

فیلم پدران به کارگردانی سالم صلواتی فیلمساز کردستانی در نخستین روز از اکران همزمان فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سینما بهمن سنندج اکران شد.

فیلم «پدران» که به کارگردانی سالم صلواتی و تهیه کنندگی شهرام مسلخ اکران شد، بیانگر رویارویی دو نسل بود که می‌تواند حادثه آفرین باشند. در این فیلم، یک حادثه دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد. ایده اولیه این فیلم سینمایی متعلق به محمدرضا گوهری از فیلمنامه نویسان سینمای ایران است و داستان آن در فضایی شهری روایت شده است.

علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

رویدادهای روز چهارشنبه ۱۶ بهمن

محموله بزرگ شمش طلای قاچاق در باشماق کردستان کشف شد

پایگاه خبری پلیس روز چهارشنبه به نقل از سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور از توقیف یک دستگاه خودرو و کشف ۲۰ کیلوگرم شمش طلای ۲۴ عیار در منطقه مرزی باشماق در استان کردستان خبر داد.

در این خبر آمده: مرزبانان استان کردستان با اشراف و رصد اطلاعاتی از حوزه استحفاظی از قصد قاچاقچیان مبنی بر انتقال مقادیر قابل توجهی شمش طلای قاچاق از مرز باشماق مریوان به آنسوی مرزهای کشور مطلع شدندو در نهایت با تشدید اقدامات کنترلی در نوار مرز و استقرار بر روی پل مرزی باشماق به یک دستگاه خودروی تندر ال ۹۰ مشکوک شدند و خودروی مورد نظر را متوقف کردند.

حضور معاون وزیر در کردستان

ژاله فرامرزیان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان در قالب برنامه های دهه فجر در کردستان حضور یافت و سالن ورزشی ۱۲۰۰ نفره شهید قاسم سلیمانی مجموعه ورزشی شهید چمران قروه که با صرف  ۳۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان احداث شده بود را افتتاح کرد.

وی گفت: در دهه فجر امسال ۳۸۶ طرح ورزشی و تا پایان سال هم ۶۰۰ طرح دیگر این بخش در کشور به بهره‌برداری می‌رسد که با افتتاح برخی از این طرح، همچنان سه هزار و ۱۰۰ پروژه نیمه تمام دیگر باقی می‌ماند.

انتخابات رییس هیات اسکیت کردستان

مجمع انتخابات هیات اسکیت کردستان روز چهارشنبه با حضور رییس فدراسیون برگزار و ابوذر عباسی تک کاندیدای این نشست با کسب ۱۱ رای از ۱۵ ماخوذه برای چهار سال به عنوان رییس جدید این هیات انتخاب شد.

رییس فدراسیون اسکیت بر تغییر نگرش نسبت به این رشته ورزشی تاکید کرد و گفت: نباید تنها به رشته‌ای مخصوص در اسکیت توجه کرد بلکه نیاز است در همه رشته‌های آن فعالیت داشت.

بهمن محمدرضایی اظهار داشت: از هشت رشته زیرمجموعه این ورزش تنها سه رشته در محبط باز و یک رشته نیز در پیست ۲۰۰ متری برگزار می‌شود، پس می‌توان در سالن‌های سربسته در دیگر رشته‌ها تمرین و فعالیت کرد.

وی نبود پیست اسکیت را بهانه‌ای برای عدم فعالیت در این ورزش قرار داد، یادآور شد: در رشته‌هایی مثل اسکیت نمایشی که در داخل سالن قابل انجام است، می‌توان فعالیت ورزشی داشت.

کتابخانه ماموستا هه‌ژار در سنندج بازگشایی شد

کتابخانه ماموستا هه‌ژار در سنندج روز چهارشنبه به مناسبت ایام دهه مبارک فجر با هزینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بازسازی و بازگشایی شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: این کتابخانه در سال ۱۳۵۶ تاسیس شده و با بازسازی و تعمیرات فضای آن به دلیل فرسوده بودن، دوباره بازگشایی شده است.

محمد عبدالملکی با اشاره به اینکه کار تعمیر و بازسازی این کتابخانه از شهریور ماه امسال آغاز و ۳۰ دی امسال به اتمام رسید اظهارداشت: این کتابخانه دارای سالن مطالعه، بخش مرجع، مخزن و بخش کودک است.

ساختمان این کتابخانه اوقافی  ۲۸۰ متر مربع  است با ۳۱ هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف دارای ۲۵۰ نفر عضو فعال است.

سه بیمار بدحال دیواندره‌ای با بالگرد به بیمارستان انتقال یافتند

سه بیمار روستایی بدحال اهل دیواندره با توجه به شرایط نامساعد جسمی با هماهنگی انجام شده با بالگرد مرکز اورژانس هوایی کردستان به بیمارستان امام خمینی (ره) دیواندره منتقل شدند.

محمد شاه ویسی مدیرشبکه بهداشت و درمان دیواندره اظهار داشت: انتقال یافتگان شامل بانوی ۶۰ ساله اهل روستای میشیاب از توابع بخش سارال، مرد ۵۵ ساله اهل روستای قوچاق و مادر باردار اهل روستای قلعه جقه از توابع بخش کرفتو بودند.

برگزیدگان جشنواره رسانه و میراث کردستان معرفی شدند

نخستین جشنواره رسانه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان عصر چهارشنبه در مراسمی با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

در این مراسم که با حضور مسوولان میراث فرهنگی و برخی دستگاه های فرهنگی و اجرایی و  اهالی رسانه و مطبوعات استان کردستان در سالن همایش های سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد.

راه یاب ملل مریوان برابر سایپا تهران شکست خورد

تیم والیبال راه یاب ملل مریوان در چارجوب هفته چهاردهم لیگ برتر والیبال کشور عصر چهارشنبه میزبان سایپا تهران بود که این بازی را در سه ست متوالی به حریف خود واگذار کرد.

تیم راه یاب ملل مریوان در این دیدار خانگی که از حمایت پرشور هواداران خود در سالن زاگرس بهره مند بود نتوانست از امتیاز میزبانی استفاده کند و در مقابل حریف قدرتمند خود شکست خورد.

ست اول این دیدار با نتیجه ۲۵ بر ۱۸، ست دوم ۲۶ بر ۲۴ و در ست سوم نیز ۲۵ بر ۱۶ به نفع میهمان به پایان رسید تا سایپا با سه امتیاز مریوان را ترک کند.

رویدادهای روز پنجشنبه ۱۷ بهمن

گلزار شهدای کردستان غبار روبی و عطر افشانی شد

همزمان با ششمین روز از دهه مبارک فجر و همگام با سراسر کشور گلزار شهدای کردستان با حضور جمعی از مسوولان، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم غبارروبی و عطرافشانی شد.

مسوولان و اقشار مختلف مردم با نثار گل و قرائت فاتحه به شهدا ادای احترام کرده و با آرمان‌های والای امام خمینی(ره) و شهدای والامقام انقلاب تجدید میثاق کردند؛ بهمن مرادنیا استاندار کردستان در قالب سفر یک روزه خود در مزار شهدای شهرستان دیواندره حضور یافت و در این آیین هنگام عطرافشانی مزارشهدا گفت: ایثارگران سرمایه های معونی جمهوری اسلامی هستند و باید آرمان‌های آنان را در تمامی امور جامعه پیاده کنیم.

اقشار مختلف مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی مستقر در استان کردستان نیز در گلزار شهدای سنندج حضور یافتند و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

استان کردستان در دوران دفاع مقدس، ۹ هزار و ۵۰۰ جانباز سرافراز و ۸۰۵ آزاده سربلند تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

عامل انتشار کلیپ مبتلا شدن فردی در کردستان به ویروس کرونا دستگیر شد

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا روز پنجشنبه از دستگیری فردی که با انتشار دروغین کلیپی در فضای مجاز با عنوان بستری شدن فردی به علت بیماری کرونا در کردستان باعث تشویش اذهان عمومی شده بود، خبر داد.

سرهنگ رامین پاشایی افزود: در پی دریافت گزارشی مبنی بر پخش کلیپی در فضای مجازی با عنوان  بستری شدن اولین فرد مبتلا شده به بیماری کرونا در یکی از بیمارستان های کردستان،   بررسی موضوع در دستور کار پلیس فتا استان قرار گرفت.

وی افزود: با شروع تحقیقات پلیس فتا کردستان، انتشار دهنده این کلیپ مورد شناسایی قرار گرفت و با کسب مجوز قضائی دستگیر و به دادسرا معرفی شد و انگیزه خود را از انتشار این کلیپ، سرگرمی و شوخی عنوان کرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان: مردم اساس قدرت جمهوری اسلامی هستند

نماینده ولی فقیه در کردستان روز پنجشنبه در دیدار مدیران استان و مسوولان کمیته‌های تخصصی ستاد دهه فجر گفت: مردم اساس قدرت نظام جمهوری اسلامی هستند به همین دلیل دشمن در توطئه‌ها و دسیسه‌های خود تضعیف این قدرت نظام را نشانه گرفته است.

آیت‌الله سید محمدحسینی شاهرودی اظهار داشت: ملت ایران اسلامی همواره حامی و پشتیبان نظام و انقلاب بوده و در تمام صحنه‌های حساس وسرنوشت‌ساز حضوری مقتدرانه داشته‌ و مانع از عملی شدن توطئه‌های دشمنان شده‌ است.

وی با بیان اینکه قدرتی که امروز نظام‌ جمهوری‌اسلامی در میان جهانیان دارد به پشتوانه همین مردم است، اضافه کرد: دشمن با برنامه‌ریزی‌های خود و فضاسازی‌های مختلف تلاش دارد این قدرت را از نظام بگیرد اما تاکنون راه‌ به جایی نبرده است.

۵۹ درصد متقاضیان مسکن ملی در کردستان تایید شدند

مدیرکل راه‌ و شهرسازی کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: درخواست ۶۳۳ نفر از متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن (خرید مسکن) در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر این استان در مرحله نخست تایید شد.

محمدصدیق ثابتی با اشاره به اینکه پیش از این نام‌نویسی یک هزار و ۶۶ نفر برای طرح مسکن ملی در استان قطعی شده بود، اظهار داشت: درخواست ۵۹ درصد از این افراد در چهار شهر سنندج، سقز، بانه و مریوان به تایید رسیده است.

وی اضافه کرد: تعداد تایید شدگان در سنندج ۳۴۹ نفر، در بانه ۱۴۳ نفر، سقز ۹۴ نفر و مریوان ۴۷ نفر است که تمام این چهار شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در گروه ماموریتی راه و شهرسازی قرار دارند.

بخش LDR بیمارستان تامین اجتماعی سنندج افتتاح شد

بخش LDR (واحد تک نفره زایمان طبیعی) و مرکز اورژانس بیمارستان تامین اجتماعی سنندج و درمانگاه تامین اجتماعی کامیاران با ۱۹۱ میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری روز پنجشنبه با حضور استاندار کردستان افتتاح شد.

طرح تغییر کاربری بلوک زایمان بر اساس الگوی LDR بیمارستان تامین اجتماعی سنندج با ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار ایجاد شده که شامل ۱۵ میلیارد ریال برای توسعه و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تجهیزات پزشکی است.

طرح توسعه مرکز اورژانس بیمارستان تامین اجتماعی که ۲۵ میلیارد ریال هزینه شده که شامل ۱۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال برای توسعه فیزیکی و هفت میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال برای تجهیزات پزشکی است.

درمانگاه تامین اجتماعی کامیاران در زمینی به مساحت یک هزار و ۳۹۵ متر و زیربنای ۲ هزارو ۳۸۶ متر مربع احداث شده است.

رویدادهای روز جمعه

شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن اتحاد ملت را نشان می‌دهد

امام جمعه سنندج در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سنندج بر لزوم حضور اقشار مختلف مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن تاکید کرد و گفت: ملت ایران با شرکت گسترده در این راهپیمایی سرنوشت‌ساز، اتحاد و انسجام خود را به جهانیان به ویژه استکبار نشان می‌دهند.

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: برای نشان دادن اتحاد و یکدستی خود به دشمنان و پیام حمایت از انقلاب، همه باید در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت گسترده داشته و نسبت به این موضوع غافل نباشیم.

کناچی نه‌ته‌رسه وارد بازار کتاب شد

کناچی نه ته رسه ترجمه کتاب فارسی دختر شجاع به زبان هورامی چهارمین اثر همایون محمدنژاد چاپ و وارد بازار نشر شد.

این کتاب ترجمه کتاب فارسی دختر شجاع نوشته رنگین دهقان (بانو هورامی) است که همایون محمدنژاد آن را به زبان هورامی ترجمه کرده است، این کتاب در ۱۲ صفحه رنگی و موضوع داستان کودکانه هورامی است که در انتشارات آوای آرامش کرج منتشر شده است.

این کتاب داستانی از روستای ژنین یکی از روستاهای ژاورود از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد را به تصویر کشیده است.

اراک قهرمان دور اول مسابقات لیگ برتر ورزش‌های زورخانه‌ای شد

دور اول مسابقات لیگ برتر ورزش های پهلوانی و زورخانه‌ای گروه اول کشور با قهرمانی تیم محلات اراک به پایان رسید و تیم های آزادگان سقز و باسمنج آذربایجان‌شرقی به ترتیب دوم و سوم شدند.

به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر مسابقات لیگ ورزش‌های پهلوانی و زورخانه ای کشور روز جمعه ۱۸ بهمن ماه با حضور تیم های باسمنج آذربایجان‌شرقی و محلات اراک به میزبانی تیم آزادگان سقز به مدت یک روز در سالن ورزشی آزادگان این شهرستان برگزار شد.

در پایان هفته اول این مسابقات تیم محلات اراک با ۳۸۱ امتیاز اول شد و تیم‌های آزادگان سقز با  کسب ۳۷۱ امتیاز و تیم باسمنج آذربایجان‌شرقی با ۳۰۷ امتیاز رتبه دوم و سوم را تصاحب کردند.

سقز قهرمان مسابقات چندجانبه کشتی منطقه‌ای شد

تیم کشتی نونهالان و نوجوانان سقز در رشته فرنگی و آزاد، قهرمان مسابقات چند جانبه کشتی منطقه‌ای کشور شد و اردبیل و کرمانشاه نیز دوم و سوم شدند.

مسابقات چند جانبه کشتی روز جمعه در رده سنی نونهالان و نوجوانان با حضور تیم‌هایی از استان های اردبیل، کرمانشاه، همدان و کردستان در رشته فرنگی و آزاد به میزبانی سقز در سالن شهید کاظمی این شهر برگزار شد.

در پایان این مسابقات در کشتی فرنگی تیم سقز با ۲۸۵ امتیاز مقام قهرمانی را کسب کرد و اردبیل با ۱۸۵ امتیاز دوم و کرمانشاه با ۱۱۰ امتیاز مقام سومشدند و در کشتی آزاد نیز تیم سقز عنوان اول مسابقات را بدست آورد و تیم‌های کرمانشاه و اردبیل هم دوم و سوم شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha