ابعاد تربیتی در ارزیابی دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه لحاظ شود

تهران- ایرنا- دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: کارنامه علمی دانش آموزان و کنکور نباید ملاک پذیرش افراد در دانشگاه باشد، دانش آموزان باید برای ورود به دانشگاه در ۶ بخش تربیتی عنوان شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارزیابی شوند.

حسین تاریخی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره محتوای کتب درسی اظهار داشت: سند تحول بنیادین ۶ بخش دارد و تاکید شده است تا دانش آموزان در ابعاد یادشده پرورش داده و برای ورود به مرحله تحصیلات تکمیلی آماده شوند اما در حال حاضر تنها بر بعد علمی دانش‌آموزان تمرکز شده است.

وی افزود: تا زمانی که تنها ارزیابی علمی دانش‌آموزان مدنظر باشد، نمی توان توقع آماده سازی دانش آموزان در بخش های تربیتی را داشت.

ابعاد تربیتی شش‌گانه در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش عبارت از  تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت زیستی و بدنی و تربیت زیبایی‌شناختی و هنری هستند.

به گفته دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، کتب درسی یکی از مهم‌ترین وسایل انتقال محتوا به دانش‌آموزان است که باید بتوان ۶ بعد تربیتی را به این واسطه در ذهن و افکار دانش آموزان و به دنبال آن معلمان جای داد.

تاریخی، با تاکید بر اینکه دانش‌آموزان باید با مسائل جامعه آشنا شوند؛ چراکه اگر دانش‌آموزان به درستی با مسائل جامعه درگیر نشوند در آینده مشکلات جدی برای آنها ایجاد می‌شود، گفت: آموزش ابعاد تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می تواند در این زمینه موثر باشد.

وی یادآورشد: در حال حاضر مطالبی درخصوص مسائل تربیتی در چندین کتاب از جمله تاریخ و تعلیمات اجتماعی ذکر شده  است گرچه اشتباهات سهوی در برخی موارد آن دیده شده است که به مرور باید این اشتباهات رفع شود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی در ادامه درباره ملاک‌های صحیح برای ورود دانش‌آموزان به دانشگاه اظهار داشت: باید برای دانش‌آموزان کارنامه‌هایی در خصوص ابعاد شش گانه تربیتی تهیه شود و کسب نمره در این موارد نیز باید جزو شروط ورود آنها به دانشگاه قرار داده شود. دانش‌آموزان اگر بتوانند در این شش بخش نمره قابل قبول کسب کنند، می توانند وارد مراحل دیگر زندگی شوند.

تاریخی افزود: اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سعی کرده تا علاوه بر تمرکز به بعد علمی، بعد سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان را تقویت کند تا در کنار درس، ایفای نقش اجتماعی هم داشته باشند. برای انجمن اهمیت بسیاری دارد که دانش‌آموزان نسبت به مسائل مهم جامعه احساس تکلیف کنند و بستری هم برای فعالیت آنها مهیا شود. 

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بر اهمیت فعالیت‌های تشکلی دانش آموزان تاکید کرد و گفت: این اتحادیه به فعالیت‌های تشکلی دانش‌آموزان هم توجه ویژه‌ دارد و بی شک فعالیت‌های اجتماعی در این دوران، سرمایه ای برای آینده این جوانان خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha