مجموعه نهم رشته‌های کارودانش در انتظار تصویب شورای عالی آموزش 

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: مجموعه نهم رشته های کار و دانش در حال تغییر و بازنگری است و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش وارد چرخه آموزش می شود.

مصطفی آذرکیش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره تغییرات در رشته‌های کار و دانش اظهار داشت: بازنگری و تصویب رشته‌های کار و دانش باید فرآیند تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش را طی کنند.

وی افزود: تاکنون بخشی از این رشته‌ها تصویب شده و برخی دیگر نیز در حال تصویب است، این تغییر در رشته‌ها با عنوان مجموعه نهم رشته‌های کار و دانش معرفی می شوند.

آذرکیش با بیان اینکه رشته‌های کار و دانش در چهار حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر است، عنوان کرد: اخیرا جلسه‌ای درباره رشته‌های دریایی در کار و دانش و فنی و حرفه‌ای برگزار شد که سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران نیز در آن جلسه حضو پیدا کردند تا درباره ایجاد و استمرار رشته‌های این حوزه بحث شود.

وی همچنین به اهمیت حذف رشته‌های ناکارآمد در کار و دانش و فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: بازار کار ملاک ایجاد رشته ها است؛ به طور مثال یک زمان نیاز به تعمیر تلویزیون سیاه و سفید بود اما امروز دیگر این نیاز وجود ندارد پس چنین رشته‌ای باید حذف شود.

آذرکیش ادامه داد: هشت مجموعه در کار و دانش ایجاد شده که هر مجموعه از مجموعه قبلی کارآمدتر و به روزتر است، مجموعه نهم کار و دانش نیز پس از تصویب تغییرات معرفی می شود.

اشتغال دانش‌آموزان نیاز به مصوبات جدید دارد 

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش همچنین درباره راهکار مناسب برای ورود دانش آموزان به صنعت اظهار داشت: ماهیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تقاضامحور و مشارکتی است، به همین دلیل تعامل بین دستگاهی در آموزش‌های مهارتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود.

آذرکیش خاطرنشان کرد: برای بهبود کیفیت آموزش‌ها و متناسب‌سازی آموزش‌ها با بازار کار، حضور بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی در فرآیند آموزش تا صدور گواهی‌نامه و ایجاد شرایطی برای اشتغال ضرورت دارد.

وی اعلام کرد: بر این اساس نیاز است قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران به موضوع اولویت دادن به فارغ التحصیلان هنرستان‌ها در بهره‌گیری از ظرفیت‌های خوداشتغالی، اشتغال و کمک در ارایه تسهیلات فنی و اعتباری کمک کند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش یادآور شد: در حال حاضر بیشتر قوانین برای کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی است و کمتر به حوزه هنرستان‌ها مربوط می شود، این مصوبات جدید می‌تواند این بخش اشتغال دانش‌آموزان را نیز تقویت کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha