طی سالهای گذشته تلاشهای متعددی از سوی شرکتها و برنامهنویسان ایرانی صورت گرفته تا انحصار شخصیتهای محبوب کارتون و بازیهای رایانهای را از چنگ چهرههای غیروطنی و غالبا خیالی چون «بن تن»، «جوکر»، «کراتوس»، «سوپرمن»، «دراکولا» و ... به درآورند و چهرههایی آشنا با دید و ذهن ایرانی را جایگزین آنها سازند.
در این زمینه، برخی بازیها و شخصیتهای ایرانی تولید شده که شاید بتوان آن را مدل ایرانیزه بدیلهای خارجی نامید. با این حال، گروههایی نیز کوشیدهاند که سراغ مدل و شخصیتهای اصیل ایرانی بروند. یکی از مهمترین متون الهامبخش برای سازندگان بازیهای ویدئویی به خاطر ماهیت حماسی آن «شاهنامه» بوده و بازیهایی نیز بر اساس داستانهای این اثر ساختهشده است؛ از جمله بازی «سیاوش» که حتی توانست سال ۹۱ و در دومین نمایشگاه بازیهای رایانه ای تهران موفق به کسب عنوان بهترین بازی سال شود.
انیمیشن «آخرین داستان» نیز روایتی مدرن از ماندگارترین کتاب زبان پارسی شاهنامه است؛ انیمیشنی که سازندگان سالها برای ساختش زمان گذاشتهاند.
همزمان با ساخت این انیمیشن، تیمی دیگری در استودیو هورخش کار ساخت بازی «فره ایزدی: آخرین داستان» را پیش برد. بازی مذکور همزمان با اکران انیمیشن آخرین داستان، در اختیار کاربران اندروید قرار گرفت تا در آن مخاطبان بتوانند از بین ۱۰ شخصیت شاهنامه، کاراکتر مورد علاقه خود را انتخاب کنند. هر کدام از این شخصیتها بر اساس ویژگیهایی که در شاهنامه ترسیم شده، طراحی شدهاند و قدرتها و سلاحهایشان با یکدیگر متفاوت است. همچنین سازندگان سعی کردهاند علاوه بر وفاداری به منبع اصلی، یک بازی اکشن دو بعدی سریع را عرضه کنند؛ کاری که به گفته کارگردان بازی «روزبه سیفوری» به هیچ وجه آسان نبوده و وقت و انرژی زیادی صرف ساخت و شکل گیری نهایی بازی شدهاست.
همزمان با اکران انیمیشن «آخرین داستان» برای اولین بار در تاریخ صنعت بازی کشور، عنوانی اقتباسی همزمان با نسخه سینماییاش عرضه شد. به گفته سیفوری همزمانی اکران و عرضه هر دو اثر کاری به شدت دشوار بود مخصوصاً اینکه این نخستین تجربه بزرگ استودیو هورخش در دو هر دو بخش سینمایی و بازی به حساب میآید.
کارگردان بازی «فره ایزدی: آخرین داستان» در این باره میگوید: «تیم ما (بخش بازیسازی هورخش) همزمان کار ساخت دو بازی را پیش میبرد اما پس از گذشت مدتی تصمیم گرفته شد تمامی تیم روی ساخت بازی فره ایزدی متمرکز شوند که البته این روند ساخت در عین جذاب بودنش؛ چالشهای فراوانی به همراه داشت».
بزرگترین چالش سازندگان فره ایزدی، نبود مدت زمان کافی برای بخش پیش تولید بود. به همین خاطر پروسه ساخت بازی با آزمون و خطاهای فراوانی همراه شد و به قولی تیم سازنده به وسیله همین آزمون و خطاها تجربه کافی برای ساخت نسخه نهایی را کسب کرد.
یکی از چالش برانگیزترین بخشها مربوط به انیمیشنها بود. در حالی که نسخه سینمایی یک انیمیشن تلفیقی دو بعدی با سه بعدی است؛ بازی آخرین داستان اثری تماماً دو بعدی محسوب میشود. از طرفی هم انتظارات برای ساختن انیمیشنهای مناسب در بازی هم بالا بود زیرا هورخش یک استودیو انیمیشنسازی است. با وجود تمامی این فشارها تیم سازنده موفق شد یک بازی دو بعدی با ظاهری زیبا و وفادار به انیمیشن را خلق کند طوری که ورژن ارلی اکسس بازی نامزد دریافت جایزه هنری از هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران شود.
این بازی سال گذشته به صورت آزمایشی (ارلی اکسس) روی کافه بازار عرضه شد. در آن هنگام بازی تنها دارای مد بی انتها بود به این صورت که مراحل پایانی نداشتند و در زمان مرگ شخصیت، امتیازات محاسبه میشد. با این حال با عرضه نسخه نهایی؛ تیم سازنده بخش داستانی را هم به بازی اضافه کرد. در این مد ۴ نقشه وجود دارد که به مانند انیمیشن بر اساس محیطهای شاهنامه طراحی شدهاند. در ابتدای هر مرحله از شما درخواست میشود تا در نقشه و طی مدت زمان مشخصی تعدادی کار انجام دهید مثلاً طی ۴ دقیقه، ۴۰ دشمن را از بین ببرید. مبارزات در ابتدا در عین روان بودنش، کمی دشوار است اما با گذشت زمان و ارتقا شخصیتها، مبارزات هم راحتتر میشود. در حال حاضر از ۴ نقشه، ۲ نقشه باز است و سازندگان قول دادهاند به زودی ۲ نقشه دیگر را هم به بازی اضافه کنند.
سیفوری در این مورد میگوید: بعد از عرضه بازی نظرات و فیدبکهای فراوانی در مورد ظاهر و گیم پلی بازی دریافت کردیم و با استفاده از همین نظرات بهبودهایی در بازی به وجود آوردیم. مثلاً زمان زیادی صرف بهبود رابط کاربری (UI) بازی کردیم و همچنین در پی رفع بعضی مشکلات گیم پلی هستیم.
بازی «فره ایزدی: آخرین داستان» هم اکنون به صورت رایگان برای کاربران ابزار اندرویدی در دسترس است.
نظر شما