جهانگیری: همه باید برای سربلندی کشور در انتخابات شرکت کنیم

تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دفاع از انتخابات دفاع از منافع ملی است، گفت: گله‌ها و نقدها سر جای خود باقی است و باید به‌ آنها رسیدگی شود اما همه باید برای سربلندی کشور در انتخابات شرکت کنیم.

«اسحاق جهانگیری» روز شنبه در مراسم بیست و ششمین سالروز انتشار روزنامه ایران، افتتاح  «استودیو ایران» را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد این بخش نیز همانند سایر بخش های این موسسه کارنامه درخشانی داشته باشد.
وی با اشاره به اتفاق و تحولات سالهای اخیر در منطقه گفت: اتفاقاتی که در طول سالیان اخیر در منطقه ما رخ داده هر کدام تحولی بزرگ و تاثیرگذار بوده است و چنین تحولاتی معمولا در طول یک قرن رخ می دهد.
جهانگیری افزود: این تحولات نشان داد که ایران کشوری با عقبه‌ای بزرگ فرهنگی ـ تاریخی و مردمی،  با وجود بروز حوادث مختلف که بعضی از آن‌ها برای تسویه حساب با جمهوری اسلامی ایران بوده  همچنان استوار است و این ملت از همه این اتفاقات سربلند بیرون آمده است.
معاون اول رییس جمهوری افزود: البته ملت ایران هزینه‌های زیادی نیز برای این سربلندی پرداخت کرده است که نمونه آخر آن شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی بود.
وی یادآورشد: سردار سلیمانی که فردی استراتژیست بود، در خانواده‌ای فقیر و پایبند به اصول متولد شد و بنیانگذار لشکری بزرگ در کرمان شد که این لشکر کارهای بزرگی در دوران دفاع مقدس انجام داد و خیلی از اتفاقات منطقه نتیجه حضور این سردار بزرگ اسلام بود.

سردار سلیمانی انسانی بن بست شکن بود

 جهانگیری با بیان اینکه سردار سلیمانی اهل فکر و مدارا بود، گفت: این سردار بزرگ در مسائل داخلی کشور نیز کمک‌های شایانی می‌کرد و انسانی بن‌بست شکن بود و امروز جای او بین ما بسیار خالی است.
وی از جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی به عنوان اشتباهی بزرگ یاد کرد و با بیان اینکه خون این شهید همانند دوران حیاتش برای کشور اثرگذار بود، گفت: مردم ایران در تشییع و خاکسپاری این شهید بزرگوار به خوبی از خدمات او قدرشناسی کردند و این حضور بسیاری از توطئه‌ها و طراحی‌های دشمن را برهم زد.
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به انتخابات مجلس شورای اسلامی  اشاره وکرد و افزود: انتخابات یکی از آرمان‌های ملت ایران است و همه باید از آن حمایت کنیم.
جهانگیری خاطرنشان کرد: بسیاری از تحولات مهم سیاسی - اجتماعی در کشور با انتخابات رقم خورده که نمونه آن انتخابات دوم خرداد بود که پس از آن حرکتی به نام اصلاحات در کشور شکل گرفت.
وی اضافه کرد: مردم ایران مردمی آگاه هستند و به خوبی می‌دانند که در انتخابات باید به چه کسانی رأی دهند. البته برگزاری انتخابات در کشور ضعف‌هایی نیز داشته است و هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و باید با صبر و حوصله موانع پیش روی انتخابات را برطرف کنیم.
معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: گله‌ها و نقدها سر جای خود باقی است و باید به آنها رسیدگی شود اما همه باید برای سربلندی کشور در انتخابات شرکت کنیم.

 جهانگیری در بخش دیگری از این برنامه با تاکید بر اهمیت انتخابات اظهارداشت: یکی از شاخص های مهم جمهوری اسلامی انتخابات است. در تحولات سیاسی و اجتماعی که در چهل سال گذشته در کشور اتفاق افتاده و به عنوان یک موضوع مهم است حتما انتخابات تعیین کننده است  و اگر موضوعی به نام اصلاحات و اصلاح طلبانه می گوییم نتیجه و آثار یک انتخابات  است.

 دفاع از انتخابات دفاع از منافع ملی است 

وی یادآورشد: انتخابات یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که باید از آن دفاع کرد. صندوق رای را نباید راحت کنار گذاشت زیرا مردم بلد هستند چگونه حرف خود را پای صندوق رای بزنند.  
معاون اول رییس جمهوری گفت: در گذشته از جمله ۲خرداد۷۶ گفته می‌شد نتیجه انتخابات از پیش مشخص است اما مردم یاد گرفتند چگونه حرف خود را پای صندوق رای بزنند.
جهانگیری گفت: ما باید از انتخابات دفاع کرده و در انتخابات مشارکت کنیم زیرا دفاع از انتخابات، دفاع از منافع ملی است و طرف‌های انتخابات نسبت به حضور رقیب خود در انتخابات حساس باشند و از نبود رقیب در انتخابات گلایه کنند.

جهانگیری در ادامه ضمن تبریک روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن گفت: در آیین و فرهنگ ما نامه حضرت فاطمه (س) با کوثر، زایندگی و فزایندگی قرین است و به همین دلیل شاید زنان جامعه برای فرصت‌ها و میدان‌های جدید برای فعالیت‌های مختلف سیاسی، اقتصادی بیش از دیگران تلاش می‌کنند و همیشه فرصت ها و میدان های جدیدی برای جامعه باز می‌کنند.

وی افزود: زنان می‌توانند جامعه را اخلاقی‌تر،  بهره‌ورتر، ‌سازنده‌تر و توسعه‌گراتر کنند. یقینا موسسه ایران و خبرگزاری جمهوری اسلامی که از فرصت حضور زنان بسیار برخوردار است حتما از این ویژگی‌ها برخوردار است.

معاون اول رییس جمهوری ضمن تشکر از دست اندرکاران و مدیران روزنامه ایران بخصوص سید ضیاء هاشمی مدیرعامل ایرنا و مهدی شفیعی مدیرمسئول روزنامه ایران گفت: «روزنامه ایران» و «ایرنا» در واقع به عنوان یکی از افتخاراتی هستند که در حوزه ارتباطی، فرهنگی و مدیریتی دولت و نظام از آنها استفاده زیادی شده است و همواره خودشان را متعلق به مجموعه نظام می‌دانند و موفق شدند با قدرت نوآوری و خلاقیت با شکوفایی بهتر ادامه دهند.

جهانگیری با بیان این که به عنوان مدیری که دانشم در بخش توسعه بوده است گفت: برای عبور از تنگناها و بحران‌ها ظرفیت‌های مختلفی در بخش‌های کشور داریم که باید از آنها استفاده شود و یکی از آنها که باید کشف شود و بیش از گذشته مورد استفاده قرار گیرد در عرصه ارتباطات است که جدیدتر باید مورد توجه قرار گیرد.

رسانه‌ها می‌توانند هم میدان گفت و گو و هم منشاء اختلاف شوند

معاون اول رییس جمهوری با طرح این سوال که چگونه می‌توان از ظرفیت رسانه در شکل گیری افکار عمومی و از توان روزنامه نگاران و کنشگران رسانه‌ای در بالا بردن قدرت انتخابات، مشارکت، نظارت و نقد و هدایت فعالیت‌های اجتماعی و مدنی و سیاسی در جامعه استفاده کرد، گفت: این سوال برای همه فعالان مدیریتی، دولت، بخش رسانه ای مطرح است که یک ظرفیت بزرگی قرار دارد که چگونه باید از آن استفاده کنیم. تجربه‌ای که ما تاکنون آموخته ایم این است که رسانه ها هم می‌توانند میدان گفت‌وگو، نقد و روان شدن جریان اطلاعات و هم منشاء اختلاف در گفت‌وگو، ترویج خشونت، نفرت افکنی و جعل خبر و اطلاعات و متاسفانه تخریب بنیان‌های اخلاقی باشند.  

جهانگیری ادامه داد: ما امروز با انبوهی از مشکلات در بخش رسانه ای و در حوزه عمومی مواجه هستیم که با همت و تلاش رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران و خصوصا نهادهای مرتبط، ‌ انجمن های صنفی و انجمن‌های حرفه ای و علمی باید بتوانیم برای اصلاح این مشکل گام برداریم. باید به سمتی برویم که خروجی این مسایل تقویت گفت‌وگو، تفاهم، همبستگی و امید اجتماعی در جامعه باشد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: جامعه با چالش های جدی در همه بخش‌ها و به تعبیر برخی دوستان با ابرچالش هایی هم در بخش‌های اجتماعی و هم در بخش‌های اقتصادی و سیاسی روبرو است. راهی برای برون رفت از این چالش‌ها جز تقویت سرمایه اجتماعی و امید اجتماعی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: ما به حضور مردم در انتخابات نیاز داریم و امیدوارم انتخابات دوم اسفندماه با حضور خوب مردم برگزار شود.

  مسئولیت روزنامه‌نگار خارج از مسئولیت ملی نیست

جهانگیری با طرح این سوال که  چه کار کنیم که صدای واقعی مردم و نخبگان، منتقدان و مسوولین به درستی و به موقع شنیده شود و فضای عمومی متمایل به دیدن و شنیدن اخبار منفی یا اخبار جعلی به سوی فضای واقع بینی و واقع شنوی و نتیجا گفت و گوی اقتصادی تحول پیدا کند، گفت: در شرایطی قرار گرفتیم که هم شنیدن حرف واقعی و هم طرح کردن حرف واقعی در جامعه مشکل شده و سرعت انتشار اخبار جعلی و قبول آن در جامعه بیشتر شده است.  
معاون اول رییس جمهوری گفت: من به عنوان کسی که در مسایل اجرایی و اقتصادی تا حد زیادی آشنا هستم فکر می کنم حتی در همین دولت فعلی وقتی که به بخش‌های مختلف اقتصادی نگاه کنید، به بخش نفت و گاز، آب و خاک، کشاورزی و زیرساخت های کشور نگاه کنید کارهایی که انجام گرفته قطعا با دولت های گذشته آن هم در شرایط تحریم و نبود منابع و عدم دسترسی به منابع خارجی قابل مقایسه نیست.
وی افزود: در فضای فعلی حتی برای مسوولین طرح این مسایل قدری دشوار است و این‌طور فکر می‌شود که اگر مطرح و گفته شود پذیرش آن برای جامعه به راحتی ممکن نیست.  
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: مسوولیت روزنامه نگار، روزنامه نگاران مستقل، ‌ نهادهای حرفه ای و صنفی خارج از چارچوب مسوولیت ملی نیست. باید در اندیشه ایران باشیم و به آینده ایران فکر کنیم و کاری کنیم که قدرت شنیدن و دیدن در حکومت، جامعه و میان نخبگان بالا برود.

 مرجعیت رسانه داخلی به طور جدی در دستور کار قرار گیرد

جهانگیری تاکید کرد: متاسفانه ما در هر سه زمینه اختلال ارتباطی داریم که باید برای رهایی از این بیماری مهلک اختلال ارتباطی کار جدی و ملی انجام بگیرد. شبکه‌ها و رسانه ها بیشتر به این موضوع بیندیشند. باید مرجعیت رسانه داخلی به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد. قطعا نهادهای حاکمیتی و مسوولین دولتی رسالت بسیار سنگین تری در این زمینه برعهده دارند.
وی گفت: وقتی که اختلال رسانه ای وجود داشته باشد در چنین فضایی بی‌افق شدن جامعه، هراس از آینده و ناامیدی در جامعه بسیار رونق پیدا خواهد کرد. بنابراین نیاز به یک عزم ملی است که در این زمینه اقدامی انجام شود.
 معاون اول رییس جمهوری افزود: هرکس به فکر آینده ایران است حتما در اصلاح این اختلال ارتباطی باید اقدامی انجام دهد البته ممکن است بخش وسیعی از ضعف‌ها به مسوولین اجرایی و دولتی برگردد که به هر حال نخبگان جامعه برای حل این مشکل بیش از دیگران می توانند کار کنند. چرا که هیچ زمانی رسانه در جامعه ما به این درجه از اهمیت نبوده است.  
جهانگیری تاکید کرد: امروز جهان رسانه ای شده است. اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع هرکدام از بخش ها را که نگاه کنیم به نوعی سرنوشت‌شان به رسانه ها گره خورده و رسانه ها هستند که در سرنوشت آنها موثر هستند و پارادایمی که امروز در پیش رو داریم رسانه ای است.
وی خاطرنشان کرد: رسانه‌های یکسویه و حرف های عامرانه به سمت رسانه‌های چندسویه و آزادانه و مختارانه است. این پارادایم در واقع معنای آن این است که مخاطب و کاربر تعیین کننده است. وقتی که مطلبی منعکس می‌شود نمی‌شود گفت هرچه ما می گوییم مخاطب از ما می پذیرد.
معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: نقش اعتماد چه سیاسی و چه عمومی در بین رسانه ها امروز بسیار تعیین کننده است.  رسانه زمانی باید توسعه پیدا کند که بتواند اعتماد جامعه و مردم را با خود داشته باشد.  اگر نسبت به رسانه بی اعتمادی باشد زمانی که بزرگ شود در مقابل یک رسانه کوچک حتما عاجز می‌شود و از پا درمی‌آید.

 شرط اصلی جلب اعتماد صداقت در گفتار و رفتار همه بخش‌هاست

جهانگیری با بیان این که اعتماد هم برای رسانه ها و هم برای مجموعه کشور به عنوان سرمایه بزرگی است که باید به آن توجه شود گفت: شریط اصلی جلب اعتماد صداقت در گفتار و رفتار همه بخش ها است، به خصوص در رسانه‌ها این موضوع مهمتر است و نیاز داریم که به این بخش به صورت جدی توجه قرار دهیم.  
وی گفت: ضرورت امروز کشور در واقع وجود ارتباطات و رسانه های دوسویه و متکی بر اعتماد دوطرفه و دارای اعتماد از سوی نخبگان و جامعه است. وقتی در چنین شرایطی قرار بگیریم حتما مرجعیت رسانه های داخلی برای مردم بیشتر خواهد شد.

 دولت به دنبال استفاده تبلیغاتی از ایران و ایرنا نیست

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که  خوشحالم که در جمع دوستان روزنامه و موسسه ایران هستم گفت: با این که این روزنامه متعلق به دولت است تلاش کرده است تا حد زیادی اعتماد نخبگان را به خود جلب کند. دولت دنبال این نیست که از روزنامه ایران یا از خبرگزاری برای خودش مجموعه تبلیغاتی و پروپاگاندا درست کند که یکسره تبلیغ دولت کند بدون توجه به این که در مردم چه تاثیری دارد.  مهم این است که در ابتدا این موسسات اعتماد مخاطب را جلب کنند و زمانی که اعتماد مخاطب و به خصوص نخبگان را جلب کردند، می توانند تاثیرگذارتر باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha