با گسترش روز افزون فناوری های ارتباطی و گسترش فضای مجازی، بخش قابل توجهی از افراد از این طریق اخبار و اطلاعات را کسب می کنند. همین موضوع سبب شده است تا نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنان، بهره گیری از شبکه های اجتماعی را حتی بیشتر از تبلیغات محیطی در دستور کار قرار دهند.
این روزها، هر بار که به شبکه های اجتماعی سری می زنیم، موارد متعددی از اضافه شدن به گروه حامیان نامزدهای مختلف را شاهد هستیم. گروهایی که سعی دارند با بالا بردن شمار اعضای کانال و یا گروه های خود، نامزدهای مورد حمایتشان را هر چه بیشتر در جامعه معرفی کنند.
محمد، ۳۴ ساله، مدیر تبلیغات فضای مجازی یکی از نامزدهای انتخابات در استان زنجان است، او می گوید: ما از همان ابتدا حساب ویژه ای روی فضای مجازی باز کرده ایم چون که الان به نظر می رسد فضای مجازی حرف اول را در تبلیغات می زند.
او با بیان اینکه تبلیغات در فضای مجازی مسائل خاص خودش را دارد، ادامه می دهد: نظارت بر گروه چند هزار نفری رصد دائمی می خواهد، الان طوری شده که حامیان نامزدها با عضویت در گروههای رقیب سعی می کنند، حاشیه هایی را ایجاد کنند. خیلی از افراد در فضای مجازی خیلی بی محابا ظاهر می شوند و مدیریت چنین فضایی سخت تر است چون که افراد ملاحظات دنیای واقعی و محیط واقعی را ندارند.
محمد اظهار می کند: شدت تخریب در فضای مجازی به مراتب بیشتر است و این موضوع از اظهارنظرهای تند تا انتشار تقطیع شده سخنرانی های نامزدها را شامل می شود.
او می افزاید: خنثی کردن اثر انتشار یک سخنرانی تقطیع شده که با شیطنت یک سری افراد اتفاق افتاده، کلی کار می برد، ما هم مثل همه هواداران نامزدهای دیگر، نفراتی را تعیین کرده ایم تا با عضویت در گروههای مختلف به ویژه نامزدهای رقیب، از نامزدهای مورد نظرمان دفاع کنند، خلاصه حسابی سرمان شلوغ است و شبانه روز مشغول هستیم.
علیرضا ۲۴ ساله یکی دیگر از اعضای تیم تبلیغات فضای مجازی نامزدهای انتخابات در زنجان است، او می گوید: فعالیت در تبلیغات فضای مجازی به این معنا نیست که فقط در یک جا بنشینیم و سرمان در گوشی باشد، ما در ستادها هم هستیم، برنامه ها و سخنرانی های را از طریق شبکه های اجتماعی منتشر می کنیم.
از او در باره اعضای تیم فضای مجازی شان می پرسم، می گوید: خب بچه هایی که در تایپ و این چیزها دست شان تند است و به اوضاع هم تسلط دارند، نفرات خوبی محسوب می شوند. بعضی ها هم هستند که برای فعالیت در فضای مجازی پول هایی با رقم های بالا درخواست می کنند.
علیرضا از پاسخ به این پرسش که نامزد مورد حمایتش چقدر برای فضای مجازی خرج کرده است، امتناع و البته اظهار بی اطلاعی هم می کند و ادامه می دهد: الان همه فضای مجازی را جدی گرفته اند، چون بیشتر افراد جامعه در شبکه های اجتماعی حضور دارند و مرتب هم به آنها سر می زنند، با این شرایط نباید انتظار داشت کسی بی خیال این فرصت شود.
دکتر یوسف بیانلو، جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی معتقد است: فضای مجازی یک فرصت است و آسیب های تبلیغات در فضای عمومی و حقیقی بیشتر از فضای فیزیکی است چرا که فضای مجازی تقابل طرفداران و بر هم خوردن نظم شهری و محیطی را تا اندازه ای کاهش می دهد.
وی ادامه می دهد: در جوامع توسعه یافته بهره گیری از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در پدیده هایی مثل انتخابات جایگاه قابل توجهی دارد و البته در کنار آن میتینگ ها و اجتماعات که تقویت فضای گفتمانی را موجب می شوند، انجام می شود.
دکتر بیانلو با بیان اینکه توسعه فضای مجازی و گسترش شبکه های اجتماعی یک اتفاق نو ظهور است، می گوید: فضای مجازی در کنار کارکردهای مثبت قابل توجهی که دارد، آسیب هایی را هم که بیشتر آنها ناشی از خلأ آموزش و فرهنگ سازی، در پی دارد.
وی به ضرورت آموزش استفاده مناسب از فضای مجازی و رعایت اخلاق حرفه ای و سیاسی در تبلیغات انتخاباتی مجازی تاکید می کند و می افزاید: یکی از اموری که می تواند در نظم دهی به تبلیغات مجازی انتخابات موثر باشد، شناسنامه دار کردن گروه ها و کانال های مجازی نامزدهای انتخابات است.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی معتقد است: گرچه هویت ثابت نداشتن و یا ناشناس بودن برخی کاربران در فضای مجازی موجب بروز مشکلاتی می شود، اما فضای مجازی را باید همچنان یک فرصت تلقی کنیم که می شود با فرهنگ سازی، کارکردهای مثبت آن را بیشتر کرد.
حجت الاسلام مختار کرمی کارشناس مسائل فرهنگی در خصوص تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی معتقد است: برای فعالیت در حوزه انتخابات چه در حوزه مجازی و چه حقیقی موارد متعددی وجود دارد که جزو حقوق شهروندی افراد است و باید رعایت شود.
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که باید بیشتر مورد عنایت شهروندان باشد نحوه فعالیت در فضای مجازی است، اظهار می کند: علاوه بر رعایت قوانین و مقررات پیرامون فعالیت در فضای مجازی به ویژه در ایام انتخابات، باید حقوق افراد مورد توجه باشد.
حجت الاسلام کرمی با بیان اینکه فعالان عرصه مجازی باید از سمپاشی، تهمت و افترا و رفتارهای ناردست دیگر پرهیز کنند، می گوید: حقوق افراد را در دعوت به گروههای حمایتی نامزدها باید از سوی هواداران نیز رعایت شود.
نظر شما