به گزارش آژانس محیط زیست اروپا، صنایع هوایی عامل سه درصد از کربن تولید شده در جهان هستند. اما رویکرد شرکتهای هواپیمایی در بزرگترین نمایشگاه هوایی آسیا که هفته گذشته در سنگاپور برگزار شد، نشان میدهد این صنایع به دنبال راهکارهایی برای افزایش دسترسی به سوخت پایدار، استفاده از مکانیزمهای الکتریکی و تولید موتورهای کارآمدتر بهمنظور کاهش مصرف سوخت فسیلی هستند.
صنایع هوایی متعهد شدهاند میزان کربن تولیدی خود را تا سال ۲۰۵۰ میلادی به میزان ۵۰ درصد در مقایسه با سال ۲۰۰۵ کاهش دهند و بریتانیا متعهد شده است تا همان تاریخ میزان تولید کربن خود را در این صنایع به صفر برساند.
در نمایشگاه هوایی سنگاپور، شرکت ایرباس یک مدل آزمایشی از هواپیماهای موسوم به Maveric را رونمایی کرد که در آن بالها با بدنه هواپیما یکپارچه شده و در انتهای بدنه آن دو موتور جت نصب شده است.
به گفته شرکت ایرباس، این ساختار موجب کاهش مقاومت هواپیما شده و در نتیجه مصرف سوخت را در مقایسه با مدلهای موجود تا ۲۰ درصد کاهش میدهد.
شرکت ایتالیایی فرانسوی ATR نیز مدلهایی از هواپیماهای توربوپروب خود را رونمایی کرد که مصرف سوخت آنها در مقایسه با هواپیماهای جت هم اندازه آن ۴۰ درصد کمتر است.
علاوه بر این گامهایی هم در مسیر تولید هواپیماهای الکتریکی برداشته شده است. اولین هواپیمای کاملا الکتریکی جهان که توسط شرکت magin-X ساخته شده، در ماه دسامبر پرواز آزمایشی خود را در کانادا با موفقیت پشت سر گذاشت. شرکت سوییسی Smartflyer نیز در حال توسعه یک هواپیمای هیبریدی- الکتریکی با قابلیت حمل ۴ سرنشین است و انتظار میرود این هواپیما در سال ۲۰۲۲ میلادی به بهرهبرداری برسد.
با وجود این به اعتقاد متخصصان و طرفداران محیط زیست، این فناوریهای جایگزین به کندی پیشرفت میکنند و لازم است صنایع هوایی با سرمایهگذاری بیشتر و اقدامات جدیتر این رویکرد را دنبال کنند.
نظر شما