به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی فایننشال اكسپرس، این هواپیما 14موتور الكتریكی ملخ دار دارد كه روی یك بال با طراحی منحصر به فرد تعبیه شده اند و ناسا این فناوری جدید نیروی محركه را با استفاده از یك هواپیمای آزمایشی كه اكنون X-57 نامیده شده و دارای نام مستعار 'ماسكول' است، آزمایش می كند.
چالرز بولدن مدیر ناسا گفت: با بازگشت هواپیماهای سرنشین دار X به قابلیت های تحقیقاتی، هواپیمای X-57 كه به اندازه هواپیماهای معمول است، اولین گام را در بازگشایی یك دوره جدید از حمل و نقل هوایی برمی دارد.
اولین هواپیمای نوع X ، هواپیمای X-1 بود كه سال 1974 به اولین هواپیمایی تبدیل شد كه سریعتر از سرعت نور پرواز می كند.
محققان ناسا كه به طور مستقیم روی این هواپیمای الكتریكی فعالیت می كنند، نام 'ماكسول' را به افتخار 'جیمز كلرك ماكسول' فیزیك دان اسكاتلندی قرن نوزدهم كه كار بزرگی در زمینه الكترومغناطیی انجام داد، برای این هواپیما انتخاب كردند.
در این هواپیما، یك بال باریك و بلند كه 14 موتور الكتریكی روی آن تعبیه شده است، جایگزین بال اصلی و دو موتور پیستونی گازسوز می شود.
ماكسول كه انرژی آن تنها از چند باتری تامین می شود، مشكل انتشار كربن را نخواهد داشت و تقاضا را برای سوخت پایه سربی كه هنوز توسط حمل و نقل هوایی استفاده می شود، كاهش می دهد.
صرفه جویی در مصرف انرژی در ارتفاع كروز (گشت زنی) با استفاده از فناوری X-57، موجب می شود كه مسافران از كاهش زمان پرواز، كاهش مصرف انرژی و نیز كاهش هزینه های كلی عملیاتی بهره ببرند.
معمولا برای دستیابی به بهترین بهره وری سوخت، باید هواپیما آهسته تر از ظرفیت آن پرواز كند اما نیروی محركه الكتریكی محدودیت سرعت را از بین می برد.
موتورهای الكتریكی بی سر و صداتر از موتورهای پیستونی متعارف هستند و انتظار می رود كه فناوری نیروی محركه الكتریكی X-57 ، سر و صدای هواپیما را به طور چشمگیری كاهش دهد.
علمی**2038*2017
تهران-ایرنا- سازمان فضایی آمریكا (ناسا) در حال ساخت هواپیمای آزمایشی جدیدی به نام 'ماكسول' است كه انرژی خود را از باتری تامین می كند و كارآمد تر و بی سر و صداتر خواهد بود؛ مسافرت با این هواپیما در زمان كمتر صورت می گیرد و سوخت و هزینه های كلی كمتری دارد.