مقام ایرانی: مدعیان حامی پناهجویان فراتر از شعار گام بردارند

اسلام آباد - ایرنا - مدیرکل اداره اتباع و امور مهاجرین وزارت کشور با اشاره به میزبانی بیش از ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران از جمعیت عظیم پناهندگان به رغم شرایط ناعادلانه تحریم، گفت: کشورهای مدعی اقدامات بشردوستانه باید با تدبیر نه حرف و شعار به مسئولیت غیرقابل انکار خود برای غلبه بر چالش پناهندگان عمل کنند.

«مهدی محمودی» روز سه شنبه و در حاشیه دومین روز کنفرانس بین المللی پناهجویان در شهر اسلام آباد، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: راهبرد مورد نظر درخصوص پناهندگان باید در قالب ادغام پایدار در افغانستان، بازگشت عزتمندانه و داوطلبانه و همچنین ورود سازمان های بین المللی به ویژه کمیساریا برای کمک به جمعیت پناهجویان در دستور کار قرار گیرد.
وی با انتقاد از رویکرد قدرت های غربی در قبال پناهندگان و عدم اتخاذ اقدامات عملی و پذیرفتن مسئولیت جمعی در این خصوص، افزود: قطعا کشورهایی که مدعی اقدامات بشردوستانه و خیرخواهانه هستند بایستی با برنامه و تدبیر نه با شعار، حرف و سخنرانی ورود پیدا کنند تا بتوان با چالش پیش روی پناهندگان کنار آمد.
رئیس هیات ایرانی در همایش پناهجویان در پاکستان گفت: ایران بیش از ۴۰ سال میزبانی از پناهجویان افغانستانی را برعهده دارد. در زمان فعلی حدود ۳ میلیون ۲۰۰ هزار نفر اتباع خارجی پناهنده شامل مجاز و غیرمجاز در ایران ساکن هستند و البته این یک آمار بالایی است و این فرآیند در شرایط مختلف زمانی به ویژه وضعیت تحریم هایی که ایران با آن مواجه است، ادامه دارد.  
وی درخصوص راه حل اساسی و پایدار جهت رسیدگی به وضعیت پناهندگان تاکید کرد که براساس توافق‌هایی که در نشست چهارجانبه و بین المللی انجام شده، پناهندگان باید بتوانند شرایط پایدار را در کشورهای خود به دست آروده و به کشورشان برگردند و همزمان سازمان های بین المللی نیز به توسعه اقدامات بشردوستانه و خیرخواهانه کمک کنند تا بتوانیم پناهندگان را تحت حمایت همه جانبه قرار دهیم که اصلی ترین هدف آن بستر سازی جهت بازگشت عزتمندانه و داوطلبانه آنان به کشور خودشان خواهد بود.  
 محمودی گفت: ایران در حوزه‌های مختلف از جمله آموزشی، سلامت و بهداشت، اشتغال زایی و حرفه آموزی از پناهندگان حمایت می کند اما این تنها شاید با تلاش دولت مثمرثمر نباشد و قطعا نیاز بر این است که سازمان های بین المللی بی طرفانه پای کار آمده و پناهندگان را حمایت کنند.  
وی اظهار داشت: ما امیدواریم که شاهد این باشیم به زودی شرایط خوب اقتصادی و امنیتی در افغانستان فراهم شده و پناهندگان به کشورشان برگردند.
مدیرکل اداره اتباع و امور مهاجرین وزارت کشور افزود: بنابر تدابیری که در نشست های چهارجانبه میان ایران، پاکستان، افغانستان و آژانس پناهندگان سازمان ملل نهایی شده، انتظار داریم تا شاهد راه حل های عملی و اجرایی باشیم تا بتوان زمینه بازگشت عزتمندانه و داوطلبانه پناهندگان به کشورشان فراهم کنیم.


تحریم های ظالمانه پناهندگان را نیز نشانه رفته است
مدیرکل اداره اتباع و امور مهاجرین وزارت کشور ایران گفت: ایران در بیش از ۴ دهه با شرایط مختلفی مواجه بود از جمله جنگ تحمیلی و شرایط تحریم های ظالمانه که حتی جامعه پناهندگان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
وی افزود: تحریم های ناعادلانه امروز باعث شده تا دسترسی پناهندگان به برخی از داروهای مورد نیاز برای بیماران خاص با مشکل جدی روبرو شود.
وی با اشاره به استقبال ایران از حضور سازمان های جهانی و نهادهای مردمی برای کمک ها و حمایت از پناهندگان، گفت: جامعه جهانی باید در کنار برنامه های ایران و آژانس پناهندگان سازمان ملل گام های مشترک بردارد، اما این برنامه ها نباید موجب ماندگاری طولانی مدت و مجدد شود. برنامه ها باید طوری فراهم شود که زمینه در افغانستان مهیا شده و پناهندگان به راحتی به کشور خود برگردند.  
محمودی افزود: پناهندگان خیلی تمایل به بازگشت دارند، اما شرایط امنیتی و اقتصادی در آن کشورها خوب نیست و این مساله باعث شده تا گریبانگیر شرایط فعلی و سختی‌هایی شویم.
سهم ناچیز مدعیان حقوق بشر برای رسیدگی به وضعیت پناهندگان
رئیس هیات ایران در همایش پناهجویان در پاکستان گفت: حضور جوامع بین المللی و اروپایی که داعی حقوق بشر و تامین اقدامات انسان دوستانه برای پناهندگان هستند در عرصه پناهجویان بسیار کم و ناچیز است.  
وی افزود: برخی از این پناهندگان نیز قصد داشتند که به کشورهای دیگر بروند و ایران به نوعی برای این افراد یک مسیر ترانزیت محسوب می شود.
محمودی تاکید کرد: جامعه جهانی باید وارد صحنه شود با وجودی که کشورهای معدودی برای کمک به رفع چالش پناهجویان پا به عرصه گذاشته اند اما توقع داریم تا تلاش های موثری از خود نشان دهند و در کنار آنها؛ جمهوری اسلامی ایران نیز از تمامی تلاش ها برای حمایت از پناهندگان حمایت می کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha