«علی باقر زاده» در سومین نشست وزیرآموزش و پرورش با مدیران کل حوزه ستادی، با تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها و هفته بزرگداشت مقام مادر و زن، اظهار کرد: اگر تمامی اسناد فرادستی ملی و بینالمللی را مرور کنیم، دو مأموریت اصلی برای آموزشوپرورش احصا میشود که ویژگیهای نظام آموزشی مناسب است.
وی افزود: این ویژگیها تضمین میکند که افراد واجب التعلیم به مدرسه دسترسی پیدا کنند و همچنین کیفیت آموزشی و یادگیری محقق شود.
رییس مرکز امور هماهنگی حوزه وزارتی خاطرنشان کرد: درگذشته دسترسی به مدرسه مسئله بوده است اما در حال حاضر در این بخش کشورها به عدد قابل قبولی رسیدهاند و درکشور ما نیز پوشش دوره ابتدایی به ٩٨،١٨ درصد و دوره اول و دوم متوسطه نیز به نرخ قابل قبولی رسیده است.
باقرزاده تصریح کرد: در آموزش اتباع خارجی با آموزش بیش از۵۴٠ هزار دانشآموز به یک رکود در جهان دست پیداکردهایم.
وی با بیان اینکه، در ماه گذشته میلادی در مجلس کره جنوبی تصویب شده است که تحصیل در دوره متوسطه نیز رایگان باشد، افزود: این درحالیکه چهل سال قبل در قانون اساسی کشورمان، تحصیل تا پایان دوره متوسطه را رایگان در نظر گرفته شده است و این نشان میدهد که در این مورد در چهلسال گذشته چه فکر و همت بلندی داشتهایم.
رییس مرکز امور هماهنگی حوزه وزارتی با اشاره به اینکه در مطالعات تطبیقی بانک جهانی دو مسئله در کیفیت پایش شده است، اظهار کرد: مسئله نخست آنکه پایه تحصیلی افراد با میزان یادگیری تعریف شده در آن پایه انطباق ندارد و نتایج پژوهش یک موسسه مردمنهاد در هند نشان داده است که مهارتهای پایه در سواد خواندن و نوشتن تحقق پیدا نکرده است و البته این ضعف در ایران نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئله دوم غیبت جهانی از مدرسه است که در دوره ای جنبه فیزیکی بوده است، اما در حال حاضر زمان مرده آموزش را محاسبه میکنند که از زمان واقعی کاسته میشود و گفته میشود مقدار زمانی که معلم درگیر آموزش است کاهش یافته است.
باقرزاده گفت: دبیرخانه پروژه بینالمللی پرلز و تیمز برای کشورهایی که سفارش پروژه داده بودند، گزارش داده است که بهطور میانگین هر معلم یک روز از پنج روز موظفی خود را در مدرسه حضور نداشته است.
باقرزاده با بیان اینکه اگر نظام آموزشی بخواهد بهبود پیدا کند، باید بر چهار مسئله متمرکز شود، گفت:نخست جدی گرفتن توزیع فرصتهای برابر یادگیری است که باید بین مخاطبین در تمام طبقات اجتماعی برابر توزیع شود چراکه نخبهپروری آفتی برای نظام آموزشی است.
وی در ادامه اضافه کرد: نکته دوم، اصلاح نظام بازخورد به معلمان است که باید از جنس بالینی باشد و نه از جنس ارزیابی و ارزشیابی تا انگیزه را در معلمان ایجاد کند.
رییس مرکز امور هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش افزود: مسئله بعدی ضرورت ثبات بخشی بهنظام آموزشی و کتب درسی است، چراکه اگر ثبات نباشد مهارتهای لازم به معلمان برای انتقال مفاهیم آموزشی منتقل نمیشود و مسئله چهارم نیز حذف وجوه مختلف تعارض منافع است.
باقرزاده تصریح کرد: باید به سمت هماهنگسازی منافع حرکت کنیم و در این گزارش از دو مسئله آخر بهعنوان مادر مسائل نامبرده شده است.
نظر شما