اغلب نامزدها از ماهها پیش فعالیت خود را در پوشش حضور در فضای مجازی، جذب سرشاخهها فعال ستادهای انتخاباتی در دورههای گذشته ، شناسایی افراد بانفوذ طایفهها و محلههای مختلف ، حضور در آیینهای ختم و عروسی، حضور آرام در فضای رسانهای و .. آغاز کردند.
زمان ثبتنام انتخابات که فرا رسید نخستین هنرنمایی نامزدها ی انتخاباتی و هواداران آنها شروع شد، حضور بر سر مزار شهدا، شرفیابی و گرفتن رخصت از پدر و مادر برای شرکت در انتخابات، حضور بدون یار و همراه و به صورت تنها در ستاد انتخابات، همراهی همسر و فرزندان در ستاد انتخابات ، راه اندازی کارناوال و همراهی پرشمار هواداران در ستاد انتخابات و تهیه و تولید کلیپهای تبلیغی و انتشار آن در فضای مجازی و رسانهها جمله ابزارها و شیوههای خودنمایی نامزدهای انتخابات در استان اردبیل بود.
در همین اثنا و تا زمان اعلام رسمی نتایج تایید صلاحیتها، کمپینهای حمایت از نامزدها در فضای مجازی به تعداد زیاد ایجاد و پیامرسانها به جولان نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها درآمد .
رقیب سازی ، افشاگری ، تخریب رقبا ، بزرگنمایی شاکله فعالیتهای تبلیغی در فضای مجازی شده و در این میان برخی گروهها و کانالهای تخریبگر ناشناس نیز متولد و شروع به فعالیت غیر قانونی و ورود به حریم خصوصی افراد کردند که در مواردی با حکم دادستانی و با تلاش پلیس فتا شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری شد.
گروههای سیاسی نیز در این مدت اقدامات خود در شناسایی و چهرهسازی از داوطلبان را شروع کردند، نیروهای موسوم به اصولگرا در این زمینه پیشقدم بوده و در همان روزهای نخستین شروع غیر رسمی فعالیتهای انتخاباتی، با دعوت از داوطلبان نامزدهای مورد حمایت خود را تا چندین برابر مشخص کردند.
اصلاحطلبان در این میان با احتیاط گام برداشته و منتظر شورای نگهبان شدند تا نتایج رسمی صلاحیت نامزدها را اعلام کند و با اعلام اسامی تایید صلاحیتشدگان فعالیت انتخاباتی خود را به شدت محدود کردند.
تا زمان شروع رسمی تبلیغات انتخابات مجلس نامزدهای مطرح اقدام به اجاره ستادهای اصلی و فرعی خود کرده و در قالب دفتر نشریه، دفتر کار و ... فعالیتهای خود را سازمان داده و در تلاش برای جذب رییس ستاد تبلیغات انتخاباتی موثر برآمدند.
برخی نامزدها به سراغ چهرههای ملی ورزشی رفتند، برخی به سمت فرهنگیان و برخی مدیران کل و روسای اسبق و یا بازنشسته را رییس ستاد انتخابات خود کردند و افرادی نیز روسا و اعضای شورای شهر را به سمت خود جذب و آنها را مسوول ساماندهی فعالیتهای تبلیغی خود کردند.
بازار جذب چهرههای مشهور ورزشی ، فرهنگی ، ادبی و اعلام حمایت آنها از نامزدهای انتخاباتی در این دوره به شیوهای برای جذب آرای تبدیل شد و فضای مجازی مملو از تصاویری شد که افراد و چهرههای سرشناس را در کنار نامزدها نشان میداد.
از همان ثانیههای شروع تبلیغات رسمی خیابانها و در و دیوار و معابر شهرهای مختلف استان اردبیل کاغذباران شد، در شهرهایی مثل اردبیل که شهرداری جایگاه و تابلوهای ویژه برای نصب پوستر مشخص کرده بود از همان ابتدا نامزدهای معدودی همه چیز را به تسخیر خود در آورده و بدون رعایت نظم و انضباط به نوبت تصاویر نامزد مورد حمایت خود را بر روی تصاویر رقبا نصب کردند.
انواع ستادهای اصلی و فرعی در قالب سالنها ، دفاتر و مغازهها فعال شده و تصاویر بزرگ و کوچک با پزهای تبلیغی نامزدها بر شیشه آنها مزین شده و در این میان برخی نیز که از قدرت مالی کمتری برخوردار بودند با اعلام شماره حساب و با بیان تبلیغات پاک از مردم برای این منظور درخواست کمک مالی کردند.
تبلیغات اما به مکانهای رسمی و مشخص شده محدود نشده و در و دیورا معابر ، تیرهای چراغ برق ، علایم راهنمایی و رانندگی ، پلها، مکانهای فرهنگی و .. مملو از پوسترهای تبلیغی نامزدها شد.
جالب اینکه در شهرهای بزرگ از جمله اردبیل با تعداد زیاد نامزدها، تنها عده انگشتشماری اقدام به ریخت و پاش تبلیغی کرده و هنوز در آخرین روزهای تبلیغات برخی نامزدها هیچگونه عرض اندام و حضور تبلیغی نکردهاند.
مساجد و مکانهای مشخص شده از سوی فرمانداریها برای سخنرانی نامزدهای انتخاباتی نیز به محلی برای قدرت نمایی نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده و هر نامزد تلاش میکند با جمعآوری و گسیل تعداد زیادی از هواداران خود در این مساجد بر هیبت تبلیغی خود افزوده و به نوعی بر افکار عمومی تاثیرگذار باشد.
برخی با پای پیاده و به همراهی پرشمار هواداران خود به این مساجد حرکت میکنند و برخی نیز با خودروهای به صف کشیده و با بوق و کرنا به محل سخنرانی آمده و ابراز وجود میکنند.
ایجاد و خلق انواع گروههای شناسنامهدار و بی شناسنامه برای حمایت از نامزدهای انتخابات نیز شیوه جدیدی برای تبلیغات نامزدها در این دوره از انتخابات بوده است، از گروههای سیاسی جمنا و شورای اصلاحطلبان گرفته تا بازار ، هیاتهای ورزشی ، فرهنگیان، ایثارگران ، عشایر ، شهروندان فلان شهر مقیم مرکز و ... هر یک لیست مورد حمایت خود را منتشر کرده و مردم را به دادن رای به آنها دعوت میکنند.
در این میان فضای مجازی به صحنه ابداع و استفاده از ابزارهای اطلاعرسانی نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده و تقریبا به صورت کامل رنگ و بوی انتخاباتی گرفت، انواع محتواها شامل تصاویر ، موشنگرافی، اینفوگرافی ، فیلم ، کلیپ و .. در اختیار نامزدها و هواداران آنها قرار گرفت تا به صورت شبانهروزی در خدمت آنها جهت تاثیرگذاری و مدیریت افکار عمومی قرار گیرد.
در آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی نامزدها و هواداران آنها هجمه تبلیغی خود را شروع کردهاند، برپایی متینگهای تبلیغاتی در سالنها، ورزشگاههای خصوصی، تالارها ، سینماها طی دیروز و امروز به اوج خود رسیده و هر نامزد در تلاش برای جمعآوری و نمایش قدرت خود هستند و در این میان هنرمندان از شعرا تا خوانندگان نیز منورد استفاده آنها قرار میگیرد.
استفاده از شال بندهای رنگی ، بادکنک،نوارهای رنگی، پرچم و تراکت به اوج خود رسیده و آخرین ساعات روز چهارشنبه شهرهای استان اردبیل به دپوی پوسترها و تراکت های تبلیغی نامزدها تبدیل خواهد شد و در این میان ماموران شهرداری پنجشنبه روز سختی در امحا و جمعآوری ابزارهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات خواهند داشت.
استان اردبیل با ۱۱ شهرستان دارای پنج حوزه انتخابیه اردبیل ، نمین ، نیر و سرعین با سه نماینده، پارسآباد، بیلهسوار و اصلاندوز با یک نماینده ، خلخال و کوثر یک نماینده ، مشگین شهر یک نماینده و گرمی مغان یک نماینده میباشد.
نظر شما