تبلیغات انتخاباتی از شیوه‌های سنتی تا روش‌های نوین

اردبیل - ایرنا- انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرصتی بود تا نامزدها و هواداران آنها به انواع و اقسام شیوه‌های تبلیغی اعم از روش‌های سنتی و نوین دست‌زده و در چارچوب قانون، دور زدن آن و در برخی مواقع توسط تعدادی به تخلفات آشکار دست زنند.

اغلب نامزدها از ماه‌ها پیش فعالیت خود را در پوشش حضور در فضای مجازی، جذب سرشاخه‌ها فعال ستادهای انتخاباتی در دوره‌های گذشته ، شناسایی افراد بانفوذ طایفه‌ها و محله‌های مختلف ، حضور در آیین‌های ختم و عروسی، حضور آرام در فضای رسانه‌ای و .. آغاز کردند.

زمان ثبت‌نام انتخابات که فرا رسید نخستین هنرنمایی نامزدها ی انتخاباتی و هواداران آنها شروع شد، حضور  بر سر مزار شهدا، شرفیابی و گرفتن رخصت از پدر و مادر برای شرکت در انتخابات، حضور بدون یار و همراه و به صورت تنها در ستاد انتخابات،  همراهی همسر و فرزندان در ستاد انتخابات ، راه اندازی کارناوال و همراهی پرشمار هواداران در ستاد انتخابات و تهیه و تولید کلیپ‌های  تبلیغی  و انتشار آن در فضای مجازی و رسانه‌ها  جمله ابزارها و شیوه‌های خودنمایی نامزدهای انتخابات در استان اردبیل بود.

در همین اثنا و تا زمان اعلام رسمی نتایج تایید صلاحیت‌ها، کمپین‌های حمایت از نامزدها در فضای مجازی به تعداد زیاد ایجاد و پیام‌رسان‌ها به جولان نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها درآمد .

رقیب سازی ، افشاگری ، تخریب رقبا ، بزرگنمایی شاکله فعالیت‌های تبلیغی در فضای مجازی شده و در این میان برخی گروه‌ها و کانال‌های تخریب‌گر ناشناس نیز متولد و شروع به فعالیت غیر قانونی و ورود به حریم خصوصی افراد کردند که در مواردی با حکم دادستانی و با تلاش پلیس فتا  شناسایی و از فعالیت آنها جلوگیری شد.

گروه‌های سیاسی نیز در این مدت اقدامات خود در شناسایی و چهره‌سازی از داوطلبان را شروع کردند، نیروهای موسوم به اصولگرا در این زمینه پیشقدم بوده و در همان روزهای نخستین شروع غیر رسمی فعالیت‌های انتخاباتی،  با دعوت از داوطلبان نامزدهای مورد حمایت خود را  تا چندین برابر مشخص کردند.

اصلاح‌طلبان در این میان با احتیاط گام برداشته و منتظر شورای نگهبان شدند تا نتایج رسمی صلاحیت نامزدها را اعلام کند و با اعلام اسامی تایید صلاحیت‌شدگان فعالیت انتخاباتی خود را به شدت محدود کردند.

تا زمان شروع رسمی تبلیغات انتخابات مجلس نامزدهای مطرح اقدام به اجاره ستادهای اصلی و فرعی خود کرده و در قالب دفتر نشریه، دفتر کار و ... فعالیت‌های خود را سازمان داده و در تلاش برای جذب رییس ستاد تبلیغات انتخاباتی  موثر  برآمدند.

برخی نامزدها به سراغ چهره‌های ملی ورزشی رفتند، برخی به سمت فرهنگیان و برخی مدیران کل و روسای اسبق و یا بازنشسته را  رییس ستاد انتخابات خود کردند و افرادی نیز روسا و اعضای شورای شهر را به سمت خود جذب و آنها را مسوول ساماندهی فعالیت‌های تبلیغی خود کردند.

بازار جذب چهره‌های مشهور ورزشی ، فرهنگی ، ادبی و اعلام حمایت آنها  از نامزدهای انتخاباتی در  این دوره به شیوه‌ای برای جذب آرای تبدیل شد و فضای مجازی مملو از تصاویری شد که افراد و چهره‌های سرشناس را در کنار نامزدها نشان می‌داد.

از همان ثانیه‌های شروع تبلیغات رسمی خیابان‌ها و در و دیوار و معابر شهرهای مختلف استان اردبیل کاغذباران شد، در شهرهایی مثل اردبیل که شهرداری جایگاه و تابلوهای ویژه برای نصب پوستر مشخص کرده بود از همان ابتدا نامزدهای معدودی همه چیز را به تسخیر خود در آورده و بدون رعایت نظم و انضباط به نوبت تصاویر نامزد مورد حمایت خود را بر روی تصاویر رقبا نصب کردند.

انواع ستادهای اصلی و فرعی در قالب سالن‌ها ، دفاتر و مغازه‌ها فعال شده و تصاویر بزرگ و کوچک با پزهای تبلیغی نامزدها بر شیشه آنها مزین شده و در این میان برخی نیز که از قدرت مالی کمتری برخوردار بودند با اعلام شماره حساب و با بیان تبلیغات پاک از مردم برای این منظور درخواست کمک مالی کردند.

تبلیغات اما به مکان‌های رسمی و مشخص شده محدود نشده و در و دیورا معابر ، تیرهای چراغ برق ، علایم راهنمایی و رانندگی ، پل‌ها، مکان‌های فرهنگی  و .. مملو از پوسترهای تبلیغی نامزدها شد.

جالب اینکه در شهرهای بزرگ از جمله اردبیل با تعداد  زیاد نامزدها، تنها عده انگشت‌شماری اقدام به ریخت و پاش تبلیغی کرده و هنوز در آخرین روزهای تبلیغات برخی نامزدها هیچ‌گونه عرض اندام و حضور تبلیغی نکرده‌اند.

مساجد و مکان‌های مشخص شده از سوی فرمانداری‌ها برای سخنرانی نامزدهای انتخاباتی نیز به محلی برای قدرت نمایی نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده و  هر نامزد تلاش می‌کند با جمع‌آوری و گسیل تعداد زیادی از هواداران خود در این مساجد بر هیبت تبلیغی خود افزوده و به نوعی بر افکار عمومی تاثیرگذار باشد.

برخی با پای پیاده و به همراهی پرشمار هواداران خود به این مساجد حرکت می‌کنند و برخی نیز با خودروهای به صف کشیده و با بوق و کرنا به محل سخنرانی آمده و ابراز  وجود می‌کنند.

ایجاد و خلق انواع گروه‌های شناسنامه‌دار و بی شناسنامه برای حمایت از نامزدهای انتخابات نیز شیوه جدیدی برای تبلیغات نامزدها در این دوره از انتخابات بوده است، از گروه‌های سیاسی جمنا و  شورای اصلاح‌طلبان گرفته تا بازار ، هیات‌های ورزشی ، فرهنگیان،  ایثارگران ، عشایر ، شهروندان فلان شهر مقیم مرکز و ... هر یک لیست مورد حمایت خود را منتشر کرده و مردم را به دادن رای به آنها  دعوت می‌کنند.

در این میان فضای مجازی به صحنه ابداع و استفاده از ابزارهای اطلاع‌رسانی نامزدهای انتخاباتی تبدیل شده و تقریبا به صورت کامل رنگ و بوی انتخاباتی گرفت، انواع محتواها شامل تصاویر ، موشن‌گرافی، اینفوگرافی ، فیلم ، کلیپ و .. در اختیار نامزدها و هواداران آنها قرار گرفت تا به صورت شبانه‌روزی در خدمت آنها جهت تاثیرگذاری و مدیریت افکار عمومی  قرار گیرد.

در آخرین ساعات تبلیغات انتخاباتی نامزدها و هواداران آنها هجمه تبلیغی خود را شروع کرده‌اند، برپایی متینگ‌های تبلیغاتی در سالن‌ها، ورزشگاه‌های خصوصی، تالارها ، سینماها طی دیروز و امروز  به اوج خود رسیده و هر نامزد در تلاش برای جمع‌آوری و نمایش قدرت خود هستند و در این میان هنرمندان از شعرا تا خوانندگان نیز منورد استفاده آنها قرار  می‌گیرد.

استفاده از شال بندهای رنگی ، بادکنک،نوارهای رنگی، پرچم و تراکت به اوج خود رسیده و آخرین ساعات روز چهارشنبه  شهرهای استان اردبیل به دپوی پوسترها و تراکت های تبلیغی نامزدها تبدیل خواهد شد و در این میان ماموران شهرداری پنجشنبه  روز سختی در امحا و جمع‌آوری ابزارهای تبلیغاتی نامزدهای انتخابات خواهند داشت.

استان اردبیل با ۱۱ شهرستان دارای پنج حوزه انتخابیه اردبیل ، نمین ، نیر و سرعین  با سه نماینده، پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز با یک نماینده ، خلخال و کوثر یک نماینده ، مشگین شهر یک نماینده و گرمی مغان یک نماینده  می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha