تبلیغات انتخاباتی ستادها در شب پایانی برخلاف شبهای گذشته با استقبالی بی نظیر همراه شد تا جایی که خیابان شهید مطهری در چند نوبت در اثر ترافیک ناشی از حضور هواداران کاندیداها تردد خودروها مختل شد.
در طول فعالیت ستادهای انتخاباتی در بوشهر برخلاف رویه سابق که برخی از کاندیداها با انتخاب رنگی خاص به استقبال تبلیغات انتخاباتی خود میرفتند این دوره پرچم سه رنگ ایران نماد مشترکی برای تمام کاندیداها شده و حامیان آنها با در دست داشتن این پرچم اقدام به توزیع پوسترهای انتخاباتی کردند.
از دیگر نقطه اشتراک پخش سرودهای حماسی و موسیقی محلی بود که در برخی از ستادها صدا تا چندین کوچه اطراف ستادها شنیده میشد اما در هیاهوی تردد جمعیت کسی معترض این صداها نشد.
ستادها در شب پایانی برخلاف سایر شبها که کاندیداها در مناطق دیگر حوزه انتخابیه حضور داشتند با حضور کاندیداها همراه شد و آنها سخنانی را برای حامیان خود ایراد کردند.
شاه بیت سخنان کاندیداهای حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم دعوت مردم به حضور حداکثری، وعده ساماندهی مسئله کالای همراه ملوان(ته لنجی) با هدف کاهش تلفات خودروهای شوتی(تندرو)، اشتغال، تامین آب شرب، راه آهن بوشهر-شیراز، آزاد راه بوشهر- شیراز بود.
همچنین برخی از کاندیداها نیز همراه با کاندیداهای خود در طول خیابان شهید مطهری بوشهر کارناوال حمایتی به راه انداختند و با این اقدام میزان همراهی خود با کاندید مدنظر را به رخ سایر رقبا کشاندند.
در بنرهای تبلیغاتی کاندیداها آنچه که در قیاس با ادوار گذشته خودنمایی کرد نبود فعالیت حزبی بود چراکه در هیچکدام از بنرهای کاندیداها عبارتی از جناحهای سیاسی اصوالگرا، اصلاح طلب و اعتدال به چشم نمیآمد.
همچنین در این دوره هر چند کانون تمرکز تبلیغات انتخاباتی بر فضای مجازی صورت گرفته اما با این وجود در شب پایانی پاکبانان با حجم انبوه پوسترهای پخش شده در سطح خیابانها شب دشوار و مرارت باری برای جمع آوری آثار به جا مانده از فعالیتهای انتخاباتی سپری کردند تا جایی که برخی از پاکبانان با استفاده از پیج اینستاگرامی فعالان اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند.
به موازات فضای حقیقی تبلیغات فضای مجازی نیز شدت یافت ولی نکته تار تبلیغات در فضای مجازی با شدت و حدت کاندیداها بود تا جایی که عمده فعالیت اتاق فکر کاندیداها صرف پاسخگویی به شبهات و تخریبهای بعضا ساختگی حامیان کاندیداها بود.
در تبلیغات فضای مجازی فعالیت تبلیغاتی یکی از کاندیداها که از حیث استقبال به شبکههای بیگانه هم کشیده شد همچنان در صدر کانون خبرهای تبلیغاتی استان بوشهر قرار دارد.
با وجود اتمام مهلت قانونی تبلیغات در ساعت هشت صبح امروز (پنجشنبه) فضای مجازی استان بوشهر همچنان در آماج خبرهای تبلیغاتی حامیان کانداها و پخش کلیپهای از اجتماع آنها قرار دارد و این در حالی است که برای تبلیغات فضای مجازی پس از مهلت قانونی از سوی هیاتهای نظارت مجازاتهای برای آن اعلام شده است که با گستردگی فعالیتها بعید میرسد تا دقیقه پایانی انتخابات مانعی فراروی ارسال خبر و پستهای تبلیغاتی در فضای مجازی استان بوشهر شود.
در استان بوشهر بیش ۷۸۳ و ۳۳۳ نفر شامل ۴۲۰هزار مرد و ۳۶۳هزار نفر زن واجد شرایط رای دادن هستند که از این شمار ۲۹۴ هزار نفر در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم، ۲۱۲ هزار نفر در حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه، ۱۶۹ هزار در حوزه انتخابیه شهرستان دشتستان و ۱۰۸ هزار نفر در حوزه شهرستانهای دشتی و تنگستان هستند.
از این مجموع جمعیت واجد شرایط رای دادن در استان بوشهر ۳۷هزار و ۶۵۹ نفر به عنوان رای اولی شناخته میشوند.
این استان برای انتخابات یازدهم مجلس ۷۲۰ شعبه اخذ رای دارد که از این شمار ۵۰۱ شعبه ثابت و ۲۱۹ شعبه سیار بوده و همچنین از مجموع شعبهها همچنین ۴۳۷ شعبه شهری و ۲۸۳ شعبه روستایی هستند.
شمار نامزدهای تایید صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه این ۱۰۱ نفر بود که تاکنون ۲۵ نفر انصراف دادهاند و ۷۶ نامزد از (پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه) فعالیتهای تبلیغاتی خود را آغاز کردند.
استان بوشهر با یک میلیون ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارای چهارکرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.
نظر شما