۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۴۱
کد خبر: 83686794
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کمبود پزشک؛ نگرانی مضاعف شیلی از احتمال شیوع کرونا

تهران - ایرنا - همزمان با نگرانی از احتمال شیوع ویروس کرونا در منطقه آمریکای لاتین که به نظر می‌رسد آمادگی چندانی برای مقابله با این تهدید بالقوه ندارد، کمبود نزدیک به پنج هزار پزشک در شیلی سبب نگرانی مضاعف مقامات این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری پرنسالاتینا، شیلی به عنوان یک اقتصاد نوظهور در آمریکای لاتین از اواخر سال گذشته با اعتراض های مردمی روبرو بوده و این در حالی است که اخیر در بخش بهداشت عمومی و خدمات درمانی نیز با چالش هایی روبرو شده است.

یکی از مشکلات بخش بهداشت شیلی نگرانی از تاثیر کمبود حدود ۴۹۰۰ پزشک در سراسر این کشور همزمان با نگرانی از شیوع احتمالی ویروس کرونا در منطقه آمریکای لاتین است.

براساس گزارش های رسمی، میزان کمبود پزشک در بخش خدمات درمانی شیلی طی سه سال گذشته حدود ۳۴ درصد افزایش یافته است.

این چالش باعث شده تا بیماران مجبور شوند به پایتخت و یا شهرهای پرجمعیت برای مراجعه به پزشکان متخصص بروند.

در این میان بیش از ۷۰۰ پزشگ در شیلی نتوانسته اند به بورسیه های تخصصی دست یابند تا موجب کاهش کمبود پزشکان در این کشور شود.

وزارت بهداشت شیلی اخیرا به منظور مقابله با شیوع احتمالی ویروس کرونا، وضعیت هشدار در سراسر این کشور اعلام کرد. اعلام هشدار در شیلی به دنبال توصیه سازمان جهانی بهداشت به مقامات کشورها در مورد لزوم مقابله با شیوع ویروس کرونا اعلام شده است. هدف از این اقدام ایجاد مراکز خاص به منظور تهیه منابع و اتخاذ تدابیر ضروری به منظور مقابله با شیوع احتمال ویروس کرونا است. از جمله اقدامات به دنبال اعلام این وضعیت هشدار در شیلی، تسهیل جذب افراد مازاد در بخش بهداشت و خدمات درمانی، خرید سریع مواد اولیه مورد نیاز و سهولت در مدیریت شبکه امدادی به منظور کنترل بیماران مبتلا خواهد بود.

ناآرامی‌های اخیر شیلی از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) در اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز و به تدریج به مخالفت با وضعیت اقتصادی در کشور منتهی شد که پیامد آن غارتگری، آتش‌افروزی و درگیری‌های روزانه بین معترضان و نیروهای پلیس بود. معترضان به دستمزدهای پایین، هزینه‌های بالای بخش آموزش و بهداشت و شکاف عمیق بین فقیر و غنی اعتراض دارند که از نظر سیاسی و اقتصادی تحت سلطه چند خانواده قدیمی و نخبه است. این بدترین بحران سیاسی شیلی در سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

در همین حال شیوع ویروس کرونا در مناطق نسبتا وسیعی از جهان باعث شده تا سازمان‌های بهداشتی و درمانی در سراسر منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب با دولت‌های منطقه‌ای با هدف آمادگی در برابر شیوع احتمالی این ویروس همکاری کنند و به حالت آماده‌باش کامل درآیند.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه امسال) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha