۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۷:۲۸
کد خبر: 83690717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رایزنی‌های هسته‌ای آلمان با کشورهای عضو «ابتکار استکهلم»

تهران-ایرنا- وزیر خارجه آلمان برای مقابله با روند نگران‌کننده تشدید رقابت‌های هسته‌ای در جهان، وزیران خارجه کشورهای «ابتکار عمل استکهلم» را به گفت و گو دعوت کرده است.

تارنمای شبکه دویچه اعلام کرد «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان امروز سه‌شنبه با وزیران خارجه سوئد، اردن، فنلاند و کره جنوبی گفت‌وگو و رایزنی خواهد کرد. این کشورها عضو ابتکار عمل استکهلم هستند که هدف آن حفظ و اجرای پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

بر این اساس دولت آلمان پیوسته در تلاش است، ۱۹۰ کشور عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به طور مرتب به یاد آورد که چه تعهداتی دارند. جهان علیرغم این تلاش‌ها بیشتر شاهد تشدید رقابت‌های هسته‌ای تا خلع سلاح اتمی است.

این پیمان پنجاه سال پیش به اجرا گذاشته شد و کشورهای عضو این پیمان که سلاح‌های اتمی در اختیار ندارند، متعهد شده‌اند از کوشش برای دستیابی به این سلاح‌ها صرف‌نظر کنند و آن دست از کشورهایی که از سلاح‌های هسته‌ای برخوردارند، از حجم این دسته از سلاح‌های خود بکاهند.

این در حالی است که این دو ستون اصلی پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متزلزل شده است. توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی که در راستای جلوگیری از دستیابی و تولید سلاح‌های اتمی است، به تاری نازک بسته است.

یکی دیگر از موارد نگران‌کننده رقابت‌هسته‌ای و تسلیحاتی میان روسیه و ایالات متحده آمریکا است. با توجه به این دو چرخش مهم است که نگرانی‌ها در اروپا از رقابت‌تسلیحاتی تازه‌ شدت گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha