این یادداشت که روز چهارشنبه در پایگاه اطلاع رسمی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در قم منتشر شده، به تفصیل در خصوص مواردی چون ریشه و اهداف پشت پرده شیوع کرونا و همچنین ویژگی های آنتی باکتریایی سازه های حرم مطهر و دیگر موضوعات مطرح شده در خصوص مصوبه اخیر شورای تامین استان در عدم برگزاری اجتماعات مطالبی بیان کرده است.
در این یادداشت آمده است: آرامش و سکینه عمومی تنها واکسن شناخته شده برای مقابله با یک اپیدمی عنوان و بیان شده معماری ایمانی حریم فاطمی سد پولادین مبارزه با اپیدمی کرونا می باشد.
ویروس کرونا(corona) ویروسی میکروسکوپی اما با اهدافی سلطه جویانه! پزشکان او را ویروس تاج دار می نامند و یک تاج ذاتی این ویروس بسیار ضعیف خانواده ویروس های عفونی را به یک سلبیریتی سیاسی بدل کرده است؛ ویروسی که از واژه اپیدمی(به معنای همه گیری) را به یک کلید واژه مستعد برای جنگ ترکیبی(هیبریدی) در زمین ملل و گونه های زبانی شرقی ایجاد کرده است، آیا مواجهه ما در برابر این ملکه ضعیف عاقلانه و از منظر اطبا هوشمندانه بوده است؟ سؤالی که برای پاسخ به آن باید ساختار حریم فاطمی را باری دیگر بازشناسی کرد.
کرونا ویروسی ضعیف که الگوی فراگیری سریع و چابکی دارد، همین ویژگی توانسته ظرف کمتر از ۳ ماه بدنه ای عظیم از ساختارهای اقتصادی دنیا را به سقوط و انحطاط مواجه کند! اما چگونه ملکهی کوچکی توانست چنین ضربهای به ساختارهای هوشمند اقتصادی ملل وارد کند که این روزها(این کشورها) به نوعی در بلوک تقابل آمریکا قرار گرفتهاند.
رسانهها نقش کلیدی توسعه و بسترهای مستعدی برای همه گیری و سرعت شیوع این ویروس بوده و هستند، این در حالی است که مواجهه ساختاری برای تقابل با این ویروس از راهکارهای عقلایی جهان سیاست است؛ اما سوال مهم و حیاتی در این بستر این است که آیا اقدمات ساختاری همچون اقدام تقابلی شورای تامین تاکنون چنین مولفه ای داشته و یا دارد؟
در این یادداشت آمده است: در پاسخی تلخ باید برای تاریخ چنین نوشت؛ اقدام شورای تامین عموما از اقدمات مدیریت بحران بوده و حاشیه این اقدامها میتواند زمین مستعدی برای نشر و گسترش هدف اصلی این اپیدمی باشد، باید توجه داشت که کرونا در پنجره جمعیتی یک میلیارد و ۳۸۶ میلیون نفری چین توانسته تنها حدود ۲ هزار و ۵ نفر قربانی چینی بگیرد در حالی بر اساس گزارش منتشر شده از سوی نیویورک پست در پنجره جمعیتی ۳۲۷ میلیون نفری آمریکا آنفلوانزا توانسته از مهر امسال تاکنون بین ۱۶ تا ۴۱ هزار نفر قربانی بگیرد.
این تفاوت چشم گیر نشان میدهد که اپیدمی کرونا با آرامش و سکینه عمومی جوامع انسانی هدف قابل حل است، به این معنا که دومینوی کرونا با آرامش ملی کشورهای مبتلا میتواند متوقف شده و شبه بحران سیاسی اقتصادی کرونا برای همیشه به تاریخ بپیوندند.
در یادداشت پایگاه اطلاع رسانی حرم حضرت معصومه (س) آمده است: اما آنچه که شورای تأمین در مصوبه خود به تاریخ ۵ اسفند ماه برای آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تجویز کرد، تعطیلی نماز جماعت و ضدعفونی کردن مضجع شریف و اماکن مقدسه حرم بود! اقدام و تجویزی که ناشی از عدم شناخت دقیق ساختارهای اصیل ایمانی تمدنی جهان اسلام است، ساختارهایی که از چند ده قرن گذشته از سوی عالمان و فقهای خاصه شیعه برای تطهیر و حراست از بیماریهای واگیردار در اعتاب مقدسه بکار گرفته شده است.
در اینجا هشیاری مردم بصیر قم مانع اجرای این کار اشتباه و غیر ایمانی شد؛ همانطور که آیت الله سعیدی، نماینده ولی فقیه در استان قم و تولیت حرم کریمه اهل بیت(س) بیان داشت: «ما این حرم مقدس را دارالشفا می دانیم، دارالشفا یعنی مردم بیایند و از امراض روحی و جسمی شفا بگیرند. بنابراین باید اینجا باز باشد، باید با قوت مردم بیایند؛ البته ما احتیاط را هم شرط می دانیم و مسائل بهداشتی را هم رعایت می کنیم».
در این یادداشت آمده است: در آستان(ورودی) حرم که قرار میگیری بابی بزرگ با پاشنه های نقره ای تو را به سوی مضجع شریف میخواند آرامش و سکینه ای ماندگار در قلبت ایجاد میشود، گویا جهان در اختیار توست، حالا به سوی ضریح مطهر به حرکت میکنی و میبینی هرچند ازدحام بیشتر میشود اطراف تو را سازه های نقره ای بیشتر حراست کردهاند؛ تا آنکه رخ در رخ ضریح شریف بر حریم فاطمی تکیه میزنی و گویا آرامشی الهی قلب و ضمیر دردها و تنهایی هایت را پر کرده و انگار دیگر تنها نیستی و موفق تر از تو نیست؛ گویا آرامش عالم را به حریم قلبت هدیه دادهاند.
شاید مروری مختصر در متن مقالات عصر حاضر بتواند گوشهای از اسرار این ساختار و منش عقلایی معماری ایمانی حریم اهل بیت را برای ما نمایان سازد.
در ادامه یادداشت پایگاه اطلاع رسانی حرم حضرت معصومه (س) آمده است: خاصیت قلیایی و ضد باکتری نقره را از جستوجو گر های تحت وب جویا شدیم تا جایی که لیست طولانی مقالات در این باره اولین مقاله را محیای یک مرور مختصر میکرد قلم های دانش پژوه در این مقاله چنین ابعاد تطهیری نقره را توصیف کرده بودند که«اثرات ضدباکتریایی نانوذرات نقره توسط بسیاری از محققان مورد بررسی قرار گرفت و پتانسیل مؤثر آنها بر علیه طیف گسترده ای از میکروب ها از جمله باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها به اثبات رسیده است.
همچنین زئولیت نقره یک مجموعه متشکل از گروه فلزات قلیایی خاکی و آلومینات سیلیکات کریستالی است که بخشی از آن توسط یون های نقره و از طریق پدیده تبادل یونی جایگزین شده است.خواص ضدباکتریایی دارند و در حفظ مواد غذایی، ضدعفونی محصولات پزشکی و آلودگی زدایی استفاده میشوند؛ بنابراین .نانو ذرات نقره با اندازه بین ۱۸ تا ۱۸۸ نانومتر پتانسیل ضد باکتریایی قوی بر علیه هر دو باکتری های گرم مثبت و گرم منفی دارند.بر همین اساس نانوذرات نقره پتانسیل ضد باکتریایی قوی ای دارند و به عنوان سلاح های قدرتمند بر علیه باکتری های عفونی محسوب می شوند۱»
ساختارهای شناختی معماری حرم مطهر نشان میدهد که علاوه بر الگوی حقیقی تقابل با کرونا که همان آرامش و سکینه عمومی است، سازه های حرم مطهر نیز در بالاترین سطح آنتی باکتریایی بوده و مانع از شیوع عمومی بیماریهای واگیر دار و سد محکمی برای اپیدمی کرونا است.
در این یادداشت آمده است: الگوی شناختی کرونا نشان میدهد بیمار و یا شهر آلوده به این ویروس قبل از آنکه نیازمند پزشک معالج ماهر باشد نیازمند حکیم هدایتگر و آرامش بخش است حکیمی که علاوه بر شناخت ساختار ویروس ساختار معماری اصیل را بشناسد و برای امکان گوناگون الگوی متناسب و شناختی دقیقی را تجویز کند، حکیمی که بجای رفتارهای رعب آمیز به قلوب مردم خود آرامش و سکینه ببخشد در حالی که تجویز شورای تأمین بیشتر به نقطه تقابلی چنین منطقی شباهت دارد، تا جایی که عدول از یک تصمیم عادی خط قرمز رسانههای ملکهی ملکه تاج دار کرونا میشود!
اینجا آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حریمی امن با منطقی عقلایی برای مقابله با کرونا…
اینجا منطق، عقل سلیم، آرامش و سکینه را محیای یک تاریخ دیگر کرده است.
یادداشت پایگاه اطلاع رسانی حرم حضرت معصومه (س) در مخالفت با مصوبات اخیر شورای تامین استان در حالی است که در پی شیوع نسبی بیماری کرونا در قم مسوولان استان و دانشگاه علوم پزشکی با همکاری سایر نهادها و ارگان ها سلسله اقداماتی را برای مهار این بیماری و مقابله با تبعات بهداشتی، روانی و اقتصادی آن در دستور کار قرار دادند.
از جمله این اقدامات مصوبه شورای تامین مبنی بر توقف موقت نمازجماعت و آیین های جمعی در حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران بوده است اما گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است که این آیین ها همچنان طبق روال سابق هر چند با استقبال بسیار کم مردم و زائران برگزار می شود و حتی برخی مسوولان حرم نیز در آن حضور می یابند
این اختلاف دیدگاه ها در حالی است که بسیاری از علما، مراجع و آیات عظام از جمله آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، موسی شبیری زنجانی، یوسف صانعی، بیات زنجانی و علیدوست پیش از این در پیام های جداگانه بر ضرورت و حتی وجوب شرعی از رعایت ضوابط بهداشتی و پزشکی و توصیه مقامات پزشکی از جمله عدم حضور در اجتماعات و مراکز و اماکن عمومی تاکید کرده اند.
ویروس کرونا تاکنون به ۱۸ استان کشور سرایت و ۱۳۹ تن را مبتلا نموده که از این بین ۱۹ تن جان خود را از دست داده و 30 بیمار نیز در قم نیز بعد از گذراندن دوره بیماری، از بیمارستان مرخص شده اند.
قم تاکنون با مثبت بودن آزمایش قطعی ۶۳ فرد مبتلا به بیماری کرونا بیشترین دربرگیری این ویروس را در سطح کشور دارد و ۱۶ تن نیز فوت کرده اند.
بسیاری از کارشناسان برغم تاکید بر بی دلیل بودن ترس و وحشت از این بیماری، بر ضرورت رعایت دقیق توصیه های پزشکی پافشاری کرده و از احتمال شیوع فاجعه آمیز این بیماری در قم و سایر نقاط کشور در صورت عدم توجه به این توصیه ها بویژه پرهیز از حضور در مراکز عمومی و اجتماعات سخن می گویند. /
نظر شما