حسام نواب صفوی وکیل مدافع خانواده جانباختگان سانحه واژگونی اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: این جلسه دادگاه با حضور خانوادههای جانباختگان ساعت ۱۰ روز دوشنبه دوازدهم اسفند ماه در مجتمع قضایی غدیر واقع در خیابان هروی برگزار می شود.
نواب صفوی پیشتر نیز به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفته بود: متهمان این پرونده رئیس واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد، راننده متوفی و پیمانکار و شرکت همکار با پیمانکار از نظر دادستانی مقصر شناخته شدند که از نظر بنده همه به یک میزان مقصر هستند.
این وکیل مدافع اعلام کرده بود که پرونده واژگونی اتوبوس در محوطه واحد علوم و تحقیقات شاکیان بسیاری دارد، اما در زمان حاضر به بررسی فوتی ها پرداخته شده و در آینده وضعیت افراد جرحی بررسی می شود.
به گزارش ایرنا، روز چهارم دی ماه سال ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲ دقیقه، واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات کام بسیاری از ایرانیان را تلخ کرد و به سرعت در صدر اخبار رسانه ها قرار گرفت. اتوبوس حامل دانشجویان به دلیل نقص فنی و بریده شدن ترمز، از مسیر خارج و واژگون شد. در این حادثه ۱۰ نفر (۸ دانشجو، راننده و پدر یکی از دانشجویان) کشته و ۲۶ نفر زخمی شدند که چند نفر از مصدومان این حادثه پس از گذشت یک سال همچنان تحت درمان قرار دارند.
واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد واقع در ارتفاعات شمال غرب تهران (حصارک تهران) ۱۷ سال پیش در منطقه ای به وسعت ۳۰۰ هکتار در جوار سازمان مرکزی این دانشگاه فعالیت خود را آغاز کرد. این واحد دانشگاهی در موقعیتی واقع شده که اختلاف ارتفاع ساختمان های ورودی دانشگاه با ساختمان های در انتهای سایت بسیار زیاد است.
بر اساس اعلام مدیرعامل ستاد معاینه فنی خوردوهای تهران، اتوبوس مذکور فاقد معاینه فنی بوده و ۲۰ روز قبل از حادثه به سرویسهای این دانشگاه اضافه شده بود که در گزارش دادستانی نیز این مسئله تائید شد.
در چند ساعت اول روایت های گوناگونی از علت حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد مطرح شد که این شایعات در اسرع وقت تکذیب شد. همان روز حادثه،
کمیته ویژه پیگیری سانحه تصادف اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در اطلاعیهای از برکناری پنج نفر از مدیران این دانشگاه خبر داد.
واژگونی اتوبوس معروف به مرگ در پیچ و خم های محوطه واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که شباهت بسیاری به جاده های شمالی کشور دارد، علاوه بر داغدار کردن چندین خانواده، واکنش بسیاری از مسئولان، جامعه دانشگاهی و شهروندان را برانگیخت.
به دنبال وقوع این حادثه تمام کلاس های واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تعطیل شد و روز هشتم دی ماه سال ۱۳۹۷ صدها دانشجوی واحد علوم و تحقیقات مقابل در ورودی این واحد تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان معترض خواستار عذرخواهی و استعفای بالاترین دست اندرکاران و مقام های دانشگاه و سرپرست علوم و تحقیقات بودند.
دانشجویان در این تجمع بیانیه ای ۹ ماده ای قرائت کردند که از جمله بندهای این بیانیه درخواست استعفا و عذرخواهی سرپرست واحد علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد، عذرخواهی رسمی در تریبون رسمی توسط سرپرست واحد و رئیس دانشگاه، ساخت یادبود برای افراد از دست رفته، استقرار همیشگی اورژانس در محل دانشگاه، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تعیین سرعت مجاز، نصب برگه معاینه فنی در اتوبوس، بررسی آن در بازه های زمانی کوتاه و استخدام راننده های با صلاحیت بود.
همچنین ساخت حفاظ برای جلوگیری از ریزش کوه و نصب گاردریل در طول مسیر، رایگان شدن یا حداقل کم شدن هزینه آژانس ها تا هنگام نوسازی ناوگان و تامین حفاظت مسیرها، نظارت بهداشتی مداوم بر بوفه ها و راه اندازی بوفه سر پوشیده ابن سینا، تعویق امتحانات به دلیل مناسب نبودن اوضاع روحی دانشجویان، از دیگر محورهای مورد درخواست دانشجویان بود.
پس از بالاگرفتن تجمع دانشجویان، محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد در میان دانشجویان حضور یافت و بابت واژگونی اتوبوس عذرخواهی کرد.
چند روز پس از تجمع اعتراضی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات، در روز یازدهم دی ماه سال ۱۳۹۷ طهرانچی اعلام کرد که اتوبوسهای جدید در واحد علوم و تحقیقات جایگزین شدند و به زودی نصب گاردریل و سرعتگیر در این مسیر کوهستانی آغاز میشود.
رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز خبر داد که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بعد از حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه مفصلی برای رعایت مسائل ایمنی در دانشگاه ها ابلاغ کرده است.
در نهایت هفدهم دی ماه سال ۱۳۹۷ روابط عمومی دانشگاه آزاد با انتشار یک خبر از آغاز ایمنسازی معابر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با نصب گاردریل در فاز نخست خبر داد.
طهرانچی در روزهای پایانی خردادماه سال ۱۳۹۸ برای ارائه توضیحات در خصوص واژگونی حادثه علوم و تحقیقات به مجلس فراخوانده شد. رئیس دانشگاه آزاد در صحن علنی مجلس گفت که مدیریت جدید، مهر ماه مسئولیت را برعهده گرفته و با توجه به نوع انتخابی که در فروردین ماه نسبت به بکارگیری پیمانکار انجام شده بود و فقدان نظارت دانشجویان، به سرعت چهار ماه قبل از پایان قرارداد، تصمیم به لغو قرارداد گرفتیم و در سریعترین زمان ممکن نسبت به اجرای مناقصه و انتخاب پیمانکار جدید اقدام کردیم، اما این حادثه مجال نداد و پیش از تغییر پیمانکار رخ داد.
اما چند روز پس از برگزاری اولین جلسه دادگاه، نتیجه گزارش کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی نشان داد که راننده، پیمانکار و دانشگاه آزاد، هر سه در بروز این حادثه مقصرند.
در نهایت دادگاه رسیدگی به حادثه اتوبوس واحد علوم و تحقیقات دانشگاهآزاد اسلامی هشتم مردادماه در مجتمع قضایی ویژه کارکنان دولت شعبه ۱۰۵۷ برگزار شد و متهمان این پرونده یعنی رییس واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد، راننده متوفی و پیمانکار و شرکت همکار با پیمانکار از نظر دادستانی مقصر شناخته شدند.
نظر شما