۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبرنگار: 2219
کد خبر: 83697069
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا و معضل گرانی ماسک و مواد ضدعفونی کننده

۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۳۱
کد خبر: 83697069
کرونا و معضل گرانی ماسک و مواد ضدعفونی کننده

اهواز - ایرنا - شیوع ویروس کرونا در کشور، موجب شده تا اقلام بهداشتی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده ضمن افزایش قیمت چند برابری ، کمیاب شوند و این مساله قشر آسیب‌پذیر جامعه در تنگنا قرار داده است.

به گزارش ایرنا، ایذه یکی از شهرستان‌های محروم و کمتر برخوردار خوزستان است که نرخ بیکاری در آن بالاست و به همین دلیل معیشت بسیاری از مردم با مشکلات متعددی روبه‌روست.

حالا در ماه پایانی سال و در آستانه نوروز ۹۹ شیوع ویروس کرونا نیز یک مشکل جدید برای آنها به‌وجود آورده است؛ مشکلی به نام گرانی ماسک و دستکش و الکل، که تامین آن برای قشرهای پایین جامعه مشکل ساز شده است.

با گرانی ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده چه کنیم؟

یکی از شهروندان ایذه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: من کارگر ساده هستم و با ۵۰ سال سن از هیچ بیمه‌ای برخوردار نیستم؛ باید یک گوشه خیابان بنشینم تا اگر کسی کارگر خواست به سراغ ما بیاید.

وی که خود را سعیدی معرفی کرد ادامه داد: خانه ما در یکی از محله‌های حاشیه شهر ایذه است، با مشکلات زیاد برای خانواده ۶ نفره خود یک خانه کوچک و نقلی اجاره کرده و زندگی خود را می‌گذرانیم.

وی که برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا با یک چفیه رنگ و رو رفته صورتش را پوشانده بود گفت: از صبح زود سر چهارراه می‌ایستیم و منتظر کار می‌مانیم؛ شاید نصف روزهای ماه هم کاری برایمان جور نشود، تازه کار هم که باشد حقوق یک روز کار ، کفاف مخارج سنگین زندگی را نمی‌دهد.

سعیدی، از تاثیر کرونا بر زندگی خود سخن گفت و ادامه داد: من چهار فرزند قد و نیم قد دارم، همه آنها دانش‌آموز هستند و ۲ نفر از آنها با دستفروشی کمک خرج من هستند اما با شیوع کرونا اجازه ندادم از خانه بیرون بروند، اگر بیرون بروند و مریض شوند چه کار کنم؟

وی افزود: تمام داروخانه‌ها را برای تهیه ماسک و دستکش گشته‌ایم، ماسک ۴۰۰ تومانی را یا چندین برابر قیمت می‌دهند یا می‌گویند نداریم؛ الکل و دستکش هم همینطور؛ در این وضعیت سخت آیا کسی به فکر ما و خانواده‌های مثل ما هست؟

این شهروند ایذه‌ای ادامه داد: تا پیش از شیوع ویروس کرونا هم به سختی و با مشکلات فراوانی روبه رو بودیم اما شیوع کرونا اوضاع را بدتر کرده است. کسانی که ماسک و دستکش و الکل احتکار می‌کنند از زندگی من و امثال من خبر دارند؟

سعیدی افزود: وقتی تلویزیون خبر دستگیری و برخورد با این افراد را که جان مردم برایشان بی ارزش است می دهد، از خدا می‌خواهم آنها را به راه راست هدایت کند. کاش مجازات آنها این بود که به خانه من و امثال من آورده شوند تا بفهمند کاری که کرده اند چه بلایی بر زندگی ما آورده است.

وی گفت: همین که یک کاری باشد که بتوانم پولی برای زن و بچه‌ام به دست آورم کافیست؛ چه کسی دوست دارد بچه‌اش دستفروشی کند؟ هربار که بچه‌هایم را هنگام کار می‌دیدم عرق شرم بر پیشانی‌ام می‌نشست.

سعیدی افزود: ما نمی‌گوییم به ما ماسک و دستکش و الکل رایگان بدهند، فقط قیمت‌ها را به نرخ قبل برگردانند و روی داروخانه‌ها و مراکز فروش نظارت کنند، اگر این کار را بکنند ما هم می‌توانیم این لوازم را تهیه کنیم.

پیگیر ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای مناطق محروم ایذه هستیم

فرماندار ایذه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: شنبه شب  نشستی در مرکز استان برگزار شد و شهرستان ایذه در اولویت تامین ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده قرار گرفت تا بخشی از مشکلات مردم در این زمینه برطرف شود.

وی افزود: به دنبال رایزنی برای اختصاص محموله ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای پخش رایگان در مناطق کمتر برخوردار شهرستان ایذه هستیم و به محض نتیجه گرفتن، این کار را انجام خواهیم داد.

فرماندار ایذه ادامه داد: تاکنون هیچ نمونه مثبتی از بیماری کرونا در ایذه مشاهده نشده است و اقدامات لازم مانند ضدعفونی و گندزدایی خیابان‌ها نیز در این شهر در حال انجام است.

وی گفت: یک مکان قرنطینه برای بیماران مشکوک به این ویروس در بیمارستان شهدای ایذه مهیا شده تا کسانی که با تشخیص پزشک مشکوک به ابتلا به کووید۱۹ هستند در این محل بستری شوند.

تشکیل پرونده برای گران‌فروشی ماسک و مواد ضدعفونی کننده

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت ایذه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: گشت‌های صمت با همکاری شبکه بهداشت و تعزیرات در سطح شهرستان ایذه دایر شده و مراکز فروش لوازم پزشکی مورد بازرسی قرار گرفتند.

طهمورث مردانی افزود: در این گشت‌ها پنج مرکز فروش لوازم پزشکی که گران فروشی ماسک، دستکش و ... را داشتند رویت و برای همه آنها پرونده تشکیل شد.

وی ادامه داد: مردم هرگونه گران‌فروشی ماسک و مواد ضدعفونی کننده را به ما گزارش دهند تا به سرعت با فروشندگان متخلف برخورد قانونی صورت گیرد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در خوزستان به ۲۵ نفر رسیده که سه نفر از آنها فوت شده است.

شهرستان ایذه در شرق خوزستان واقع است و مرکز آن با اهواز ۱۸۳ کیلومتر فاصله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha