۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبر: 83697914
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چشم انتظاری مردم برای تامین اقلام بهداشتی در مازندران

ساری - ایرنا - تقریبا ۲ هفته ازشیوع ویروس کرونا در مازندران می‌گذرد و در این مدت کمبود اقلام بهداشتی یکی از دل نگرانیها در مقابله با این بیماری در بین مردم بوده است.

حدود ۱۳ روز پیش برای نخستین بار بود که به طور رسمی شیوع و مشاهده ویروس کرونا در استان مازندران اعلام شد. ویروسی که تاکنون حدود ۵۰۰ نفر را به تخت های بیمارستان کشانده و جان سه نفر را نیز گرفته است.

علائم بحرانی ویروس کرونا قبل از این که در بیماران دیده شود در محصولات بهداشتی مشاهده شد و در نخستین قدم منجر به کمبود اقلام بهداشتی مانند ماسک ، مواد ضد عفونی کننده ، پدهای بهداشتی ، الکل و حتی داروهای ویتامینه شد.

کمبود محصولات بهداشتی در روزهای اخیر ادامه یافته آنطور که در فضای عمومی و مجازی جامعه می توان دید مردم نسبت به کمبود اقلام بهداشتی یاد شده بیشتر از مدیریت ویروس کرونا نگران هستند.

حتی در روزهای اخیر نیز با وجود اینکه اخبار امیدبخشی از افزایش تولید محصولات بهداشتی، واردات این محصولات و حتی سه شیفته شدن کارخانه های تولید اقلام بهداشتی منتشر می شود، اما واقعیت آن است که هیچکدام از این تولیدات در ایستگاه نهایی که داروخانه ها و مراکز فروش تجهیزات پزشکی ها هستند، یافت نمی شود.

حتی از مراکزی که از سوی شبکه بهداشت مازندران نیز به عنوان مراکز توزیع اقلام بهداشتی معرفی می شوند نه تنها باید دست خالی باز گشت ، بلکه مدیران این مراکز نسبت به اخبار منتشر شده اعلام بی اطلاعی می کنند.

البته مسئولان بهداشتی مازندران و کشور همواره اعلام می کنند که در روزهای پیش رو کمبود تجهیزات بهداشتی برطرف خواهد شد و اینکه نیازی نیست مردم همه از تجهیزات بهداشتی همچون ماسک استفاده کنند. اماواقعیت این است که اینگونه توصیه ها تاکنون برای کاهش نگرانی عمومی تاثیرگذار نبوده و نخستین سوالی که اینجا مطرح می شود این است که این تولیدات سر از کجا در می آورد و  دوم اینکه باید تا کی متظر ماند؟

بازار سیاه اقلام بهداشتی

یکی از مسئولان یک داروخانه در مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: حدود 10روز است که هیچگونه مواد بهداشتی از جمله ژل ضد عفونی، دستکش و ماسک به ما داده نشده است و همواره با وعده و وعید مواجه می‌شویم.

محسنی با بیان اینکه مراجعه روزانه ما برای دریافت محصولات بهداشتی قابل مقایسه با شرایط معمولی نیست ، افزود: حتی اکنون برای کارکنان داروخانه نیز اقلام بهداشتی در اختیار نداریم.

وی از فراوان بودن اقلام بهداشتی در اختیار عده ای و همچنین تهیه غیر قانونی این محصولات خبر داد و اظهار داشت: اما به دلیل تفاوت قیمت و برخورد تعزیرات و دانشگاه علوم پزشکی از چنین کاری منع شده ایم.

این مسئولان داروخانه تفاوت قیمت اقلام بهداشتی غیرمجاز را تا چهار برابر قیمت عادی عنوان کرد و گفت: البته مردم حاضر به خرید با هر قیمتی هستند اما ما اجازه فروش نداریم.

به گفته محسنی در حال حاضر برای مردم مسئله قیمت اصلا مهم نیست و فقط دستیابی به محصولات بهداشتی در اولویت انها قراردارد.

هدایتی یکی دیگر از مسئولان داروخانه درمازندران نیز گفت: متاسفانه برخی از مزدم به داروخانه ما مراجعه می کنند مبنی بر اینکه پزشکان خانواده گفتند که ما ماسک و محلول ضد عفونی کننده دولتی توزیع می کنیم.

وی نسبت به اینگونه اطلاع رسانی شبکه بهداشت انتقاد کردو گفت: این مسئله نه تنها منجر به عصبانیت و اتلاف وقت مردم می شود، بلکه کادر داروخانه را نیز با سرگردانی مواجه می کند.

این وضعیت برای تقریبا باقی داروخانه های مازندران نیز مشابه بود و بررسی میدانی خبرنگار ایرنا از بیش از 10 داروخانه استان از مشکلات در حوزه لوازم بهداشتی و اطلاع رسانی دارد.

تایید وجود اقلام بهداشتی غیر قانونی

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران با تایید این مسئله که برخی از اقلام بهداشتی به صورت غیر قانونی خرید و فروش می شود گفت: اقلامی که در بازار آزاد یافت می شود مربوط به موارد احتکار شده است. 

حسنقلی قوانلو ادامه داد: متاسفانه برخی از سودجویان در شرایط بحرانی همواره به فکر منافع شخصی هستند که این مسئله نه تنها غیر قانونی است بلکه کاملا با موازین اخلاقی در تعارض قرار دارد.

وی افزود که در صورت مشاهده این محصولات بهداشتی غیر مجاز و احتکار شده جمع آوری و واحد صنفی مذکور پلمپ می شود.

توزیع ماسک آزاد نیست

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمامی ماسک های تولید شده در استان مازندران مستقیم به مرکز تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت تحویل داده می شود و از کنترل ما خارج است.

قوانلو ادامه داد : اولویت توزیع ماسک ها بنا بر دستور العمل با بیمارستان ها است و در صورت تامین نیازهای واحدهای درمانی و بهداشتی به صورت عمومی توزیع می شود.

وی گفت: در حال حاضر تنها یک شرکت در مازندران مشغول به تولید ماسک است که با سه شیفته کردن تولید روزانه قادر به تولید ۴۰ هزار عدد ماسک است.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت مازندران از افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید ماسک در مازندران تا ۲ روز آینده خبر داد و افزود: اکنون در حال برنامه ریزی برای واردات ماسک از کشور های دیگر هستیم.

مازندران چشم به راه الکل

قوانلو همچنین به مسئله کمبود مواد ضد عفونی کننده بهداشتی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در استان ۲۰ تولید کننده مواد شوینده فعال هستند اما هیچکدام مواد ضدعفونی کننده بهداشتی تولید نمی کردند.

به گفته او بنا بر دستور وزارت صنعت و معدن و تجارت به ۱۵ واحد مجوز بهره برداری و تولید مواد ضدعفونی کننده داده شد تا به مدت سه ماه مواد ضد عفونی کننده تولید کنند.

مدیرکل صنعت و معدن و تجارت مازندران بزرگ ترین مشکل موجود را کمبود الکل به عنوان مواد اولیه عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد مواد اولیه تولیدات ضد عفونی کننده الکل است اکنون واحدهای تولیدی ما چشم انتظار سهمیه هستند.

به گفته قوانلو در حال حاضر از مجموع ۱۵ واحد دارای مجوز تولید محلول های ضد عفونی کننده بهداشتی مازندران تنها ۲ واحد موفق به تامین الکل شدند و در حال فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha