«معامله قرن» محور دیدار هنیه و لاوروف

۱۲ اسفند ۱۳۹۸، ۱۶:۵۶
کد خبر: 83698823
«معامله قرن» محور دیدار هنیه و لاوروف

تهران - ایرنا - «اسماعیل هنیه» رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در مسکو با یکدیگر دیدار و در خصوص پرونده های مختلف از جمله طرح آمریکایی «معامله قرن» گفت و گو کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دو طرف در خصوص سه موضوع اصلی شامل طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن»، توافق صلح میان گروه های فلسطینی و روابط دو جانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پیشتر مقامات حماس اعلام کرده بودند که پس از دیدار هنیه با رهبران قطر و ترکیه، قرار است وی در سفر به روسیه درباره چگونگی مقابله با طرح ضد فلسطینی آمریکا (معامله قرن) با مقامات این کشور گفت و گو کند.

کارشناسان سیاسی معتقدند که رییس دفتر سیاسی حماس به دنبال نزدیک کردن مواضع بین دوحه، آنکارا و مسکو و تشکیل یک جبهه متحد برای مقابله با اقدامات یکجانبه آمریکا و معامله قرن است.

رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند و به جای آن پیشنهاد تشکیل پایتخت فلسطین را در یکی از روستاهای نزدیک قدس اشغالی مطرح می کند.

این طرح همچنین شهرک های صهیونیست نشین در کرانه باختری و بخشهای دیگر این منطقه را به سرزمینهای اشغالی الحاق می کند و حق بازگشت آوارگان به سرزمین مادری خود را سلب و بر اسکان دایم آنان در کشورهایی مانند سوریه، اردن و لبنان تاکید می کند.

طرح ضد فلسطینی معامله قرن تاکنون با مخالفت های شدید کشورهای عربی، اسلامی، سازمان های منطقه ای و جهانی، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای جهان روبه رو شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha