۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 83701255
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ادلب، میدان رویارویی قدرت های جهانی و منطقه ای

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 83701255
ادلب، میدان رویارویی قدرت های جهانی و منطقه ای

تهران – ایرنا – استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه، در این روزها به محل زور آزمایی قدرت های جهانی و منطقه ای تبدیل شده است؛ در یک طرف تروریست های تکفیری، آمریکا، ترکیه و دیگر حامیان غربی – عربی – صهیونیستی آنها قرار دارند و در طرف دیگر ارتش و حکومت سوریه، روسیه و جبهه مقاومت اسلامی صف آرایی کرده است.

  بیش از دو ماه است که از عملیات آزادسازی استان ادلب و غرب حلب می گذرد و نزدیک به ۶۰ درصد از مناطق یاد شده که سال هاست در تصرف تروریست های تکفیری قرار دارد، توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی آزاد شده است.

 آمریکا و همپیمانان او که شکست تروریست های تکفیری در سوریه را شکست طرح ها و برنامه های خود در منطقه می دانند ، تمام تلاششان را برای جلوگیری از شکست تروریست ها در استان ادلب قرار داده اند و با ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به شمال غرب سوریه به طور تمام قد در کنار تروریست ها قرار گرفته اند.

ارتش ترکیه نیز در روزهای اخیر دهها خودروی نظامی و تسلیحات و صدها نظامی دیگر در حمایت از تروریست ها وارد منطقه کرده و با استقرار سامانه پدافند هوایی در مرز ترکیه - سوریه و همچنین پرواز پهپادهای حامل بمب در استان ادلب عملا به نیروی هوایی و ضدهوایی تروریست ها تبدیل شده است.

چند روز پیش پهپاد های آمریکایی و ترکیه ای به عنوان پشتیبان هوایی تروریست ها وارد عمل شده و با بمباران مواضع جبهه مقاومت اسلامی موجب شهادت شماری از نیروهای حزب الله، زینبیون، فاطمیون و ارتش سوریه شدند.

جلوگیری از شکست تروریست ها در شمال غرب سوریه آنقدر برای واشنگتن و آنکارا اهمیت دارد که یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد برای حمایت از ترکیه در مقابله با دولت سوریه در استان ادلب، به صورت فوری کمک اطلاعاتی و تجهیزات در اختیار آنکار بگذارد.

در مقابل اقدام حمایتی آمریکا و ترکیه از تروریست ها، روس ها نیز چهارمین ناو خود را در حمایت از مردم و دولت سوریه به سواحل این کشور اعزام کردند.

 خبرگزاری «اسپوتنیک» در این باره اعلام کرد که این کشتی تهاجمی آبی- خاکی روسیه که «نووچرکاسکا» نام دارد، با عبور از تنگه «بسفر» ترکیه در حال نزدیک شدن به سوی سواحل سوریه است؛ ناوی که گفته شده حامل تجهیزات نظامی زیادی است و  در بندر طرطوس در شمال غرب سوریه پهلو خواهد گرفت .

پیش از این یعنی در ۹ اسفند نیز ناوگان دریاسالار "استپان ماکاروف" و دریاسالار "گریگروویچ" که مجهز به موشک کروز هستند، عازم سواحل سوریه شدند؛ ناو شکن دریاسالار "ایسن" هم از دسامبر سال ۲۰۱۹ در حال انجام ماموریت در مدیترانه است که به این ترتیب چهار ناوگان روسی در نزدیکی سواحل سوریه حضور دارند که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه نشان از تشدید درگیری ها در منطقه دارد.

شرایط ویژه تروریست ها و نظامیان ترکیه در استان ادلب موجب شد تا رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه شنبه شب از طرفی با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در خصوص استقرار سامانه پاتریوت ایالات متحده در ترکیه تلفنی بحث و تبادل نظر کند و از طرف دیگر فردا (پنجشنبه) برای دیدار و گفت وگو با همتای روس خود به مسکو برود.

اردوغان درحالی به مسکو می رود که درگیری لفظی مسکو - آنکارا در روزهای اخیر افزایش یافته، بطوری که «دمیتری نوویکوف» رئیس کمیته بین‌الملل مجلس دومای روسیه در خصوص اقدامات ترکیه در استان ادلب گفت که ترکیه صلاحیت تعیین سرنوشت سوریه را ندارد.

 این سخن مقام روس در پاسخ به خواسته اردوغان از روسیه مبنی بر "دور شدن از دولت سوریه"، بیان شد. نوویکوف گفت که حاکمان سوریه به ترکیه اجازه تعیین سرنوشت کشورشان را نمی‌دهند و همچنین هیچ کدام از قطعنامه‌های بین‌المللی نیز چنین اجازه‌ای به ترکیه نداده است.

اکنون شرایط در شمال غرب سوریه با توجه به اقدام حمایتی ترکیه و آمریکایی ها از تروریست ها روزبه روز پیچیده تر می شود و ترک ها برای حفظ موقعیت و منافع خود در خاک سوریه دست به هر اقدامی می زنند که اجازه عبور هزاران آواره سوری و غیر سوری از این کشور در روزهای اخیر به یونان (اتحادیه اروپا) نیز ابزاری برای کشاندن پای ناتو به درگیری های ادلب است.

به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه، با ورود چهار ناوگان دریایی روسیه به سواحل سوریه که در حمایت از مردم و حکومت این کشور صورت گرفته و در مقابل اعزام نیروها و تسلیحات ترکیه و تجهیزات آمریکایی در حمایت از تروریست ها، شرایط منطقه به سمت تشدیددرگیری ها میان قدرت های جهانی و منطقه ای پیش می رود؛ البته باید منتظر بود و دید که نتیجه دیدار روز پنج شنبه (فردا) پوتین و اردوغان چه خواهد بود؛ هرچند با توجه به تاکید اردوغان در حمایت همه جانبه از تروریست ها و حمایت آمریکا از وی در این راستا نتیجه ملموسی برای ترک ها از این نشست پیش بینی نمی شود.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha