۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۰۷
کد خبرنگار: 2110
کد خبر: 83706502
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اسکان مسافر و گردشگر در مریوان ممنوع است

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۰۷
کد خبر: 83706502
اسکان مسافر و گردشگر در مریوان ممنوع است

سنندج - ایرنا - شورای اسلامی شهر مریوان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مردم کردستان بویژه مریوانی ها همیشه به مهمان نوازی شهره خاص و عام بوده اما در این برهه حساس که شیوع ویروس کرونا سلامت عموم را تهدید می‌کند ورود و اسکان مهمان، مسافر و گردشگر نوروزی در این شهرستان مرزی ممنوع است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: امیدواریم هموطنانمان به هیچ عنوان به مریوان سفر نکنند و مطمئن باشند در صورت سفر به این شهر هیچگونه هتل، مسافرخانه، محل اسکان و خانه استیجاری برای آنها وجود نخواهد داشت و ناچارند به نوعی خود به قرنطینگی روی آورند.

یکی از شهروندان نیز در این باره می‌گوید: مردم مریوان از قدیم الایام تاکنون به مردمانی نوعدوست، همدل و همراه یکدیگر معروف هستند و در شرایط سخت کنار هم قرار دارند و قطع به یقین در این زمان که ویروس خطرناک کرونا در حال گسترش است می‌توانند آن را شکست دهند اما ترس ما از شیوع ویروس کرونا در نتیجه ترددهای افرادی است که خارج از مریوان زندگی می‌کنند.

محمد مرادی اظهار داشت: مهمترین دغدغه ما مردم مریوان مرز باشماق و تردد خودروهای ترانزیتی و باری است که از اقصی نقاط کشور به این مرز می آیند و احتمال گسترش ویروس را در این شهرستان افزایش داده اند لذا همه ما از مسوولان مرتبط تقاضا داریم تا زمانی که این ویروس خطرناک ریشه کن نشده از تردد این خودروها و ماشین آلات در مرز باشماق جلوگیری کنند و یا اینکه در ورودی شهر از همه کسانی که به شهرستان مریوان وارد می شوند، غربالگیری و تست درمانی گرفته شود.

به گزارش ایرنا، اما مهمترین دغدغه مردم شهرستان مریوان باز بودن مرز باشماق و تردد روزانه بیش از چند هزار دستگاه ماشین سنگین و نیمه سنگین حامل کالای صادراتی در این مرز است که احتمال شیوع این ویروس خطرناک را در مریوان افزایش داده تا جایی که در روزهای اخیر فعالان مدنی و مردم این شهرستان خواستار بسته شدن مرز باشماق تا زمان ریشه کن شدن ویروس کرونا، شده‌اند.

این روزها مهمترین مساله بحث ویروس کرونا است، ویروسی که کمتر از ۲ ماه تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را در نوریده و به بیش از ۹۰ کشور جهان سرایت کرده و بسیاری از انسان ها به این ویروس خطرناک مبتلا شده و تعدادی هم جان باخته‌اند.

آنچه که همه متخصصان و پزشکان مجرب مردم را به آن توصیه می کنند، رعایت نکات بهداشتی درمانی است و مهمتر از آن ماندن در خانه ها و خودداری از تجمع ها، ترددهای غیرضروری و سفر نکردن است تا زمانی که این ویروس خطرناک ریشه کن شود.

مردم شهرستان سروآباد و مریوان نیز این روزها با درک شرایط خطرناک این ویروس تلاش می کنند تا با همدلی و همکاری همدیگر و تجمع نکردن در مکان های شلوغ و مهمتر از آن سفر نکردن از گسترش این ویروس در منطقه جلوگیری کنند تا شاهد اتفاقات ناگواری در آستانه سال نو و نوروزی باستانی نباشند.

توزیع ماسک های رایگان در سطح شهر مریوان

با گسترش ویروس کرونا و کمیاب شدن وسایل و تجهیزات پزشکی درمانی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی یکی از خیاطان شهر مریوان در اقدامی خیرخواهانه اقدام به توزیع ماسک رایگان کرده است.

برهان ریاضی که از اهالی روستای بوریدر بخش مرکزی سروآباد است در یکی از پاساژهای شهر مریوان مشغول کسب و کار است که این روزها باتوجه به کمبود ماسک با همکاری یکی دیگر از دوستان خود که دارای مغازه پارچه فروشی است اقدام به تهیه و توزیع ماسک رایگان در بین شهروندان کرده است.

وی هدف از این کار را کمک به ریشه کن کردن ویروس خطرناک کرونا و جلوگیری از گسترش این ویروس در جامعه برشمرد و گفت: باتوجه به اینکه ماسک در داروخانه ها و سطح شهرستان بسیار کمیاب شده است و مردم نمی توانند آن را تهیه کنند تصمیم گرفتم چرخ خیاطی خودم را در خیابان اصلی قرار داده و با پارچه هایی که یکی از دوستانم که از اهالی روستای دگاگا سروآباد است تامین کرده ماسک رایگان و بهداشتی تهیه و به صورت رایگان دراختیار همشهریان و همنوعان خودم قرار دهم تا به یاری خداوند متعال و همدلی و همراهی همه شهروندان این ویروس خطرناک در جامعه از بین برود.

رانندگان تاکسی و سواری های شخصی در شهر مریوان نیز با قرار دادن مواد ضد عفونی در ماشین خود اقدام به گندزدایی خودروهای خود می کنند تا مسافران با خیال راحت و ایمن تردد کنند و ویروس کرونا شیوع پیدا نکند.

شهرداری مریوان نیز با همکاری سپاه این شهر شبانه اقدام به گندزدایی و ضدعفونی کردن سطح شهر کرده اند تا ویروس کرونا در سطح شهر گسترش نیابد، بسیاری از کسبه و بازاریان شهرستان نیز در اقدامی خودجوش اقدام به تعطیلی کسب و کار خود کرده اند تا این ویروس خطرناک ریشه کن شود.

رئیس اتحادیه بنگاه داران املاک و ماشین نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد، با توجه به اینکه این مکان ها شلوغ و پرتردد هستند تا اطلاع ثانوی اقدام به تعطیلی این مکان ها کرده اند تا به یاری و همدلی یکدیگر ویروس کرونا را شکست دهند.

اما آنچه که بیشتر از همه به چشم می خورد و در سطح استان و کشور نیز بازتاب زیادی داشت، بخشیدن کرایه مغازه ها از سوی برخی از مالکان این مغازه ها است که اعلام کرده اند کرایه اسفند ماه را از مستاجران خود دریافت نمی کنند تا مستاجران با خیال راحت در خانه های خود نزد خانواده بمانند و دغدغه بسته بودن مغازه و نبود درآمد را نداشته باشند.

در این بین همه تعدادی از مغازه داران با پیوستن به پویش یک ماه بدون اجاره از سایر مغازه داران خواسته اند اجاره اسفند را به مستاجران خود ببخشند تا دغدغه اجاره مغازه به دغدغه کرونا اضافه نشود و مردم فقط دغدغه کرونا را داشته باشند و با خیال راحت در منزل بمانند تا با رعایت نکات بهداشتی شاهد ریشه کن شدن ویروس کرونا در سال جدید باشند.

۲ مغازه میوه فروشی در سطح شهر مریوان نیز در اطلاعیه های به شهروندان اعلام کردند تا زمان پایان ویروس کرونا لیموترش و سیر که مصرف آن برای مقابله با این ویروس مفید است را به قیمت خرید به فروش می رسانند و گفته اند سلامتی شهروندان برای ما مهتر از سود است.

استخر زاگرس مریوان نیز در اقدامی خیرخواهانه اقدام به توزیع بیش از ۲۰ میلیون ریال مواد ضدعفونی در بین شهروندان کرده تا مکان های شلوغ را ضدعفونی کنند تا این ویروس خطرناک در جامعه نابود شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مریوان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: خوشبختانه مردم شهرستان مریوان در این مدت که ویروس کرونا در کشور و استان کردستان شیوع پیدا کرده است کاملا نکات بهداشتی درمانی را رعایت می کنند و این امر باعث دلگرمی مجموعه بهداشت و درمان شده است.

ایوب غلامی افزود: ترددهای غیرضروری در سطح شهر بسیار کمتر شده است و ملاقات های عمومی ممنوع شده و مردم نیز کاملا این شرایط را درک کرده اند و بیمارستان های بسیار خلوت شده اند و این امر جای خوشحالی است که شاهد ریشه کن شدن ویروس کرونا در این شهرستان باشیم.

وی یادآور شد:‌ یک ساختمان نیز در بیمارستان بوعلی مریوان برای بستری بیماران کرونا و مشکوک با ۱۵ تخت در نظرگرفته شده است که در صورت مشاهده افراد مبتلا به این ویروس در این مکان بستری و درمان می شوند.

وی با تسلیت جان باختن یک نفر در این شهرستان گفت: در چند روز اخیر یکی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان فوت کرد و یک نفر دیگر در بیمارستان بستری و تحت درمان و مداوا است که باتوجه به شرایط نسبتا مساعد وی امیدواریم سلامتی خود را به دست آورده و این ویروس را شکست دهد.

غلامی تاکید کرد: بهترین راه برای پیشگیری و شکست ویروس کرونا رعایت نکات بهداشتی درمانی از سوی مردم است و مهمتر اینکه ترددهای غیرضروری کمتر شده و شهروندان در خانه های خود بمانند و کمتر از خانه خارج شوند.

تعطیلی مراسم نوروزی و باستانی در منطقه

باتوجه به شیوع ویروس کرونا مراسم نوروز که هر ساله در سطح شهرستان مریوان برگزار می شد امسال لغو شده اند که مهمترین این مراسمات در روستای چور وننه بود که هرساله با حضور گسترده مردم شهرستان های مریوان و سروآباد برگزار می شد که امسال مردم این روستاها اعلام کردند که این مراسم امسال برگزار نمی شود.

در شهرستان سروآباد نیز مردم با رعایت نکات بهداشتی درمانی و کاستن از ترددهای غیرضروری همدل و همصدا برای شکست کرونا هم قسم شده اند تا جایی که روستاهای این شهرستان که مکان های گردشگری و توریستی بوده و هر ساله شاهد ورود گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور به این مناطق بوده اند در اطلاعیه هایی که در فضای مجازی منتشر کرده اند ضمن عذرخواهی از مسافران، گردشگران و مهمانان نوروزی ورود آنها را به روستاها ممنوع کرده اند.

در این روستاها دهیاران با شوراهای اسلامی، امام جمعه روستا، مسئول مرکز بهداشتی درمانی و معتمدان جلساتی برگزار کرده اند و ضمن بررسی شرایط روستا و توجیه مردم برای رعایت نکات بهداشتی و خارج نشدن از منزل اعلام کرده اند که از پذیرش مسافران و مهمانان معذورند.

این اقدام ابتدا از روستای گردشگری بلبر در منطقه هورامان آغاز شد در این روستا امام جمعه، دهیار، شوراهای اسلامی و تعدادی از معتمدین جلسه ای برگزار کردند و در پایان این جلسه تصمیم گرفتند خانه های استیجاری، رستوران ها، غذاخوری ها و قهوه خانه ها را تعطیل کنند و از ورود گردشگران و مهمانان به این روستا جلوگیری کنند و از سایر خانواده های این روستا که در خارج از روستا و در شهرها ساکن هستند خواسته شد در این ایام به روستا برنگردند.

پویش مردمی سلامت زادگام بعد از روستای بلبر به روستاهای دزلی، بیساران، ژیوار، سلین، دلمرز، بندول، بهرام آباد و بسیاری از روستاهای دیگر این شهرستان کشیده شد و شوراهای اسلامی این روستاها و امامان جمعه آنها ضمن عذرخواهی از مسافران و گردشگران در اطلاعیه های جداگانه اعلام کردند از ورود آنها به این مناطق جلوگیری می کنند.

در این بین مهمترین مکان در شهرستان سروآباد که در سطح جهانی و ملی زبانزد است و هر ساله گردشگران زیادی از کشورهای جهان به آن سفر می کنند اورامان تخت است که روز گذشته شوراهای اسلامی این شهر، امام جمعه و شهردار این شهر در اطلاعیه ای اعلام کردند از پذیرش مسافران وگردشگران تا اطلاع ثانوی به این منطقه بکر و طبیعی مغذور هستند و هتل ها، رستوران ها، خانه معلم، خانه های استیجاری و سایر مکان های این شهر بسته بوده و برخلاف سالهای قبل پذیرای کسی نخواهند بود تا به یاری خداوند متعال و رعایت خود مردم ویروس کرونا از بین برود.

ورود به منطقه هورامان نیز ممنوع اعلام شده است

بخشدار هورامان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا ورود به منطقه هورامان(شهر هورامان و ۱۰ روستای تابعه آن) از ۱۸ اسفند تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

فرید ربانی افزود: در جلسه ستاد بحران هورامان مصوب شد با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی از گردنه ژالانه ورودی منطقه هورامان از ورود مسافران و گردشگران به این منطقه جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: منطقه هورامان منطقه ای گردشگری، بکر با آب و هوایی سالم و طبیعی است که باتوجه به این شرایط هرساله از  اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور به ویژه از کشورهای شرق آسیا و چین که مرکز شیوع ویروس کرونا است به این منطقه سفر کرده اند اما امسال باتوجه به شرایط بحرانی از پذیرش مهمانان و گردشگران هم به جهت سلامتی خود آنها و هم سلامتی مردم منطقه معذور هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد با رعایت نکات بهداشتی درمانی توسط خود مردم ویروس کرونا را شکست داده و بتوانیم گرمتر از سال های قبل در خدمت مسافران، گردشگران و مهمانان باشیم.

یکی از شهروندان در این باره می گوید: مردم مریوان از قدیم الایام تاکنون به مردمانی نوع دوست، همدل و همراه یکدیگر معروف هستند و در شرایط سخت کنار هم هستند و قطع به یقین در این زمان که ویروس خطرناک کرونا در جهان در حال گسترش است مردم مریوان می توانند آن را شکست دهند اما ترس ما از شیوع ویروس کرونا در نتیجه ترددهای افرادی است که خارج از مریوان هستند.

محمد مرادی افزود: مهمترین دغدغه ما مردم مریوان مرز باشماق و تردد خودروهای ترانزیتی و باری است که از اقصی نقاط کشور به این مرز می آیند و احتمال گسترش ویروس را در این شهرستان افزایش داده اند لذا همه ما از مسئولان تقاضا داریم تا زمانی که این ویروس خطرناک ریشه کن نشده است از تردد این خودروها و ماشین آلات در مرز باشماق جلوگیری کنند و یا اینکه در ورودی شهر از همه کسانی که به شهرستان مریوان وارد می شوند غربالگیری و تست های درمانی گرفته شود

اجاره اسفند مغازه های شهرداری در سروآباد بخشیده شد

شهردار و شورای اسلامی شهر سروآباد نیز در اطلاعیه ای اعلام کردند که اجاره یک ماه مغازه های تنها پاساژ شهرداری را در اسفند ماه از مستاجران دریافت نخواهند کرد.

شهردار سروآباد افزود: این پاساژ دارای ۴۰ باب مغازه است و در راستای حفظ سلامت شهروندان و دغدغه مستاجران تصمیم گرفته شد که اجاره این ماه را از آنها دریافت نکنیم تا با خیال راحت در منزل نزد خانواده های خود باشند و دغدغه اجاره را نداشته باشند.

آمادگی کامل شهرستان سروآباد برای شکست کرونا

فرماندار سروآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ جلسات و برنامه ریزی های لازم برای مقابله با شیوع کرونا در شهرستان انجام شده است و امیدواریم با حس نوعدوستی و همدلی و همراهی که بین مردم وجود دارد کرونا در این شهرستان شیوع و گسترش نیابد.

کامیار میرزایی افزود:‌ تمام دستگاه ها و ادارات ذیربط و خدمات رسان در سطح شهرستان در آمادگی به سر می برند و روزانه و شبانه سطح شهر توسط شهردای و سپاه گندزدایی و ضدعفونی می شود.

وی یادآور شد: از زمان شیوع ویروس کرونا در استان کردستان مردم سروآباد خطر این ویروس را درک کرده اند و با رعایت نکات بهداشتی درمانی و ماندن در خانه های خود تاکنون توانسته اند از شیوع این بیماری در شهرستان جلوگیری کنند.

فرماندار سروآباد اضافه کرد: مبارزه با کرونا و شکست دادن آن نیازمند عزم همگانی و همکاری و همراهی همه مردم است و بدون تردید اگر مردم تا مدتی نکات بهداشتی درمانی و توصیه های وزارت بهداشت را رعایت کنند شاهد ریشه کن شدن این ویروس خواهیم بود.

بخش کرونا بیمارستان سروآباد فعال است

مدیر شبکه بهداشت و درمان سروآباد نیز اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا بخش کرونا در بیمارستان شهید چمران این شهرستان فعال شده است و هر کسی که به بیمارستان مراجعه کند ابتدا در ورودی بیمارستان در یک کانکس که تعیین شده است توسط پرستار معاینه می شود که اگر خدای نخواسته دارای بیماری کرونا و یا علائم آن باشد سریع به بخش کرونا منتقل شود.

دکتر محمد کریمی افزود: در شهر هورامان تخت نیز از روز ۱۸ اسفند با همکاری ادارات ذیربط غربالگیری از همه افراد انجام می شود و نکات بهداشتی درمانی و توصیه های لازم در این منطقه به مردم ارائه می شود.

وی یادآور شد: مجموعه کادر بهداشت و درمان سروآباد از بهورز، کارشناس، پرستار، پزشکان تا سایر پرسنل بیمارستان و مراکز درمانی گرفته به همه اطلاعات کامل از این ویروس خطرناک و ناشناس ارائه شده و عزم خود را برای شکست کرونا به کار بسته اند.

وی اضافه کرد: در شهرستان سروآباد یک بیمارستان، ۲ مرکز جامع سلامت شهری روستایی، ۹ مرکز جامع روستایی و ۴۲ خانه بهداشت فعال هستند و آموزش های لازم و توصیه های مهم را به مردم این شهرستان ارائه می دهند.

مدیر مرکز بهداشت و درمان سروآباد با اشاره به بستری بودن ۲ نفر مشکوک به کرونا در این شهرستان در روزهای اخیر گفت: نمونه آنها به تهران ارسال شد و خوشبختانه جواب آزمایش آنها منفی بود.

وی تاکید کرد: مردم شهرستان و سایر هموطنان ما به شایعات و خبرهای غیرموثق توجه نکنند و اخبار مربوط به کرونا را فقط از سایت های مورد تایید وزارت بهداشت و رسانه ملی پیگیری کنند و حتی الامقدور از ترددهای بی مورد و غیرضروری خودداری کرده و در منزل خود بمانند و نکات بهداشتی درمانی را رعایت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا وسایل و تجهیزات درمانی در شهرستان کمیاب است، گفت: در این شهرستان فقط یک داروخانه خصوصی فعالیت دارد که به شدت پیگیر تهیه لوازم و تجهیزات بهداشتی است و این مرکز نیز مکاتبات لازم برای تهیه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی برای این داروخانه را با مرکز استان انجام داده است.

کریمی گفت: در حال حاضر تنها برای پرسنل بیمارستان و مراکز درمانی شهرستان مواد ضدعفونی، دستکش و ماسک داریم و مهمترین دغدغه ما هم کمبود این اقلام در سطح شهرستان است.

سری به داروخانه بیمارستان شهید چمران زدیم تا شرایط را جویا شویم، مسئول خرید و انباردار این داروخانه با ابراز نگرانی از کمبود ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی گفت: متاسفانه این اقلام در داروخانه ما موجود نیستند و حتی خود پرسنل داروخانه ماسک نداریم.

وی افزود: قبل از شیوع کرونا ماسک را به قیمت ۱۷۰ تومان به فروش می رساندیم اما از زمان شیوع کرونا ماسک اصلا در بازار موجود نیست و شرکت هایی که با آنها طرف قرارداد داشتیم اعلام کرده اند که نمی توانند ماسک مورد نیاز و یا دستکش و موادضدعفونی را تامین کنند.

به گفته وی، ‌این اقلام بهداشتی درمانی در بازار سیاه توسط افراد سودجو به قیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند و شرکت ها نیز حاضر نیستند آنها را به قیمت های پایین به ما بدهند.

وی گفت: هر روز شاهد مراجعه بیش از ۳۰ نفر به داروخانه هستیم و همه آنها یا دستکش، یا ماسک و یا مواد ضدعفونی می خواهند که متاسفانه با پاسخ منفی ما روبرو می شوند حتی برخی از مراجعین هم اعلام می کنند تا ۴۰ هزار تومن نیز متقاضی خرید ماسک فیلتر دار هستند.

آنچه که باید به آن اشاره کرد احتکار ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی توسط برخی افراد سودجو و فرصت طلب اقدامی ضدانسانی و ناشایست است که با جان و سلامت مردم در ارتباط است و اگر امروز در داروخانه ها این اقلام در دسترس مردم نیستند به ضرر همه افراد جامعه حتی خود این افراد سودجو است چرا که شیخ شیرازی می فرماید، بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند چو عضوی بدرد آورد روزگاز دیگر عضوها را نماند قرار.

از این نکته هم نمی توان غافل شد که حس همدلی، وحدت و اتحاد مردم برای شکست دادن کرونا بسیار مهم و ضروری است و بهترین راه برای شکست این ویروس خطرناک رعایت نکات بهداشتی درمانی و ماندن در خانه ها است و مهمتر از آن خودداری از ترددهای غیرضروری و شرکت در مراسمات دینی، مذهبی و یا سایر برنامه های دیگر است.

امیدواریم مردم سایر نقاط کشور نیز این همدلی و اتحاد مردم سروآباد و مریوان را الگوی خود قرار دهند تا شاهد شیوع و گسترش بیشتر این ویروس در جامعه نباشیم همانگونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در مصاحبه اخیر خود از مردم مریوان تقدیر و تشکر کرد که با رعایت نکات بهداشتی درمانی تلاش می کنند کرونا را شکست دهند.

هم اکنون ۱۲۵ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۶۶ نفر از این افراد به بیماری کووید ۱۹ مثبت است و تاکنون پنج فرد مبتلا نیز در استان کردستان (چهار نفر سقز،  یک نفر مریوان) براثر ابتلا به این بیماری فوت کرده‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

ایران نیز از  ویروس کرونا در امان نماند و نخستین مورد بیماری ۳۰ بهمن ماه در قم شناسایی شد.

 کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

شهرستان های مریوان و سروآباد با جمعیتی بیش از ۲۵۰ هزار نفر در غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha