یک بام و دو هوای در خانه ماندن مردم در مقابله با کرونا

انزلی - ایرنا - از ابتدای شیوع ویروس کرونا مسئولان به طرق مختلف از مردم درخواست می کنند که در خانه های خود قرنطینه شوند تا در امان بمانند اما مردم معتقدند با وجود نبود امکانات و درآمد چگونه می توان در خانه ماند و کرونا را شکست داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حضور ویروس کرونا در کشورمان دارد به یکماه نزدیک می شود و مسئولان دستگاه های اجرایی بر اساس نظر پزشکان به این نتیجه رسیده اند که اگر مردم تنها ۱۴ روز در خانه بمانند و خود را قرنطینه کنند چرخه انتقال ویروس کرونا شکسته شده و قرنطینه خانگی کمک بزرگی به کادر پزشکی و درمانی برای کنترل این ویروس خطرناک است اما مردم نیز حرف هایی برای گفتن دارند و از برخی بی تدبیری ها در این خصوص گله دارند و خواهان فراهم سازی زیرساخت های لازم برای در خانه ماندن هستند.

حسین که ۳۳ ساله و کارمند اداره بنادر و دریانوردی است به خبرنگار ایرنا می گوید: از ابتدای شیوع این ویروس خطرناک و لزوم رعایت بهداشت فردی و عمومی می گویند قرنطینه خانگی تنها راه جلوگیری از انتشار این ویروس است اما ادارات را تعطیل نمی کنند و من به عنوان سرپرست خانواده مجبورم این چرخه را بشکنم و  سرکار حاضر شوم .

حسین با گله مندی از اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه ساعات فعالیت ادارات از روز شنبه  به حالت عادی بر می گردد اضافه می کند: من به عنوان کارمندی که در محل تخلیه و بارگیری کالاهای صادراتی و وارداتی مشغول به فعالیت هستم هر روز با کامیون داران ، کشتی ها و سایر موارد درگیرم و خودم می توانم منبع ویروس کرونا باشم حال چگونه به شکست کرونا می توانم کمک کنم؟

تنها با ۱۴ روز قرنطینه خانگی چرخه انتشار کرونا شکسته می شود

 وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه ای اعلام کرد که کلیه مدارس و دانشگاه ها تا پایان امسال تعطیل است و تاکید کرد که مردم از این تعطیلی برای مسافرت استفاده نکنند تا کادر پزشکی بتوانند با کمترین دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند.

محمد، یکی از شهروندان بندرانزلی که در بازار ماهی فروشان مشغول به کار است به خبرنگار ایرنا می گوید: از وقتی تعطیلی مدارس و دانشگاه ها اعلام شده مسافران از گوشه گوشه کشور به بندرانزلی سرازیر شده اند و البته من خودم در حالت عادی خوشحال می شدم که این همه مسافر وارد این شهر شده و مردم از نظر اقتصادی و معیشتی تکانی به خودشان می دادند اما باید خطاب به هموطنمان عرض کنم الان که اوضاع بحرانی است و گیلان نیز به عنوان یکی از کانون های ویروس کرونا در کشور است چطور جان خود و خانواده شان را به خطر انداخته و راهی سفر می شوند .

وی ادامه می دهد: می گویند همه ۱۴ روز در خانه بمانیم و این ویروس کنترل می شود آیا دولت برای در خانه ماندن مردم فکری کرده است؟آیا صدا و سیما برنامه تفریحی و فرهنگی مفیدی برای استفاده دارد یا مردم باید از شبکه های ماهواره ای برای گذراندن وقت خود استفاده کنند؟

محمد ادامه می دهد: متاسفانه گفتارها با رفتارها متفاوت است و مردم سردرگم مانده اند که چکار کنند و برای همین است که هر شب ساعت ۶ غروب به بعد همگی راهی خیابان ها می شوند و به راحتی به گردش و تفریح می پردازند و دولتمردان ما نیز تنها به ارائه مصوباتی اکتفا می کنند که در عمل چیزی مشاهده نمی شود.

 اگر قرار بر قرنطینه خانگی باشد نیازمند ارائه خدمات در منزل هستیم

درخانه ماندن از یک سو اما نیاز به استفاده از خدمات پزشکی و بانکی و پستی و سایر خدمات از سوی دیگر ایجاب می کند که فرد به صورت ضروری هم شده از خانه خارج و ناخواسته میزبان این ویروس هوشمند شود.

زهرا، بانوی  خانه داری که از یک سو گله مند از وضع موجود و عدم رعایت سایرین و بی توجهی مردم به این ویروس بوده و از سوی دیگر نگران فرزندان خود است به خبرنگار ایرنا می گوید: همه تاکید می کنند در خانه بمانیم اما هیچ امکاناتی برای ماندن در خانه به شهروندان ارائه نمی شود .

وی ادامه می دهد: ماسک و الکل و مواد ضدعفونی و دستکش که در داروخانه ها یافت نمی شود و همچنان برچسب ماسک و الکل نداریم بر روی شیشه های داروخانه ها هست ، خانه های بهداشت هم حتی برای واکسن بچه ها از آمدن به خانه امتناع می کنند و در کل یعنی اینکه فقط خودمان باید مراقب خودمان باشیم و بس.

این مادر نگران همچنین می گوید : من ۱۸ روز است از خانه خارج نشده ام و فکر اینکه چند روز آینده نوبت واکسن فرزندم است و اعلام کرده اند تا حد امکان به مراکز درمانی نروید نگرانم کرده و دستم به جایی بند نیست و از سوی دیگر همسرم نیز کارمند است و یک روز می گویند به صورت شیفتی در محل کار حاضر شوند و روز دیگر می گویند روال عادی است و انگار هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و افراد به خودی خود می میرند.

وی اضافه می کند: سوپرمارکت ها ، هایپر مارکتها، نانوایی ها و بسیاری دیگر از مراکز خرید و ارائه خدمات می توانند با پیک های موتوری کالاهای لازم را به دست شهروندان برسانند تا آنها  نیز از خانه خارج نشوند و باید بگویم مردم حتی حاضرند هزینه پیک موتوری را نیز پرداخت کنند تا این بحران نیز با همدلی و اتخاذ اینگونه تدابیر سپری شده و مردم از این مشکل نیز رهایی یابند.

با همه این تفاسیر و در حالی که هنوز تکلیف ها مشخص نیست باز این مردم هستند که از یک سو آستین همت را بالا زده و با ایجاد کمپین هایی کمک های مردم را جمع آوری و با شناسایی نیازمندان به  کمک همشهریان خود می روند و از سوی دیگر در روزهایی که برخی از مسئولان می ترسند پای خود را به بیمارستان ها بگذارند این جوانان هستند که به صورت خودجوش و با عشق به شهروندان به صورت نیروی خدماتی و داوطلبانه در نظافت بیمارستان به کادر بهداشت و درمان کمک می کنند تا شاید بتوانند گوشه ای از این بار سنگین را بر دوش گرفته و نامی نیکو از خود برجای گذارند.

بندرانزلی در ۴۰ کیلومتری مرکز گیلان به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری و مواهب طبیعی و الهی به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگر پذیر استان بوده و همین امر باعث شده سیل ورود مسافران به این شهر ساحلی ، بندرانزلی را به عنوان یکی از کانون های اصلی شیوع و انتشار ویروس کرونا در گیلان معرفی کرده و اولین شهری بود که در آن وضعیت قرمز اعلام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha