راه کارهایی برای حمایت از ورزش در دوره کرونا

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۱۰
کد خبر: 83715250
«صادق ستاری فرد»،پژوهشگر مسائل اجتماعی
راه کارهایی برای حمایت از ورزش در دوره کرونا

تهران- ایرنا- تهران- ایرنا- ویروس بدون مرز کرونا، جهان ورزش را به تعطیلی کشاند، از باشگاه‌های ورزشی محله محور گرفته تا رقابت‌های ملی و بین المللی همگی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند به گونه‌ای که حتی بزرگترین اجتماع بشری ورزش یعنی بازی‌های المپیک را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. حال سؤال این است که چگونه باید ورزش را از آسیب‌های کرونا دور نگه داشت؟

پاندومی و اپیدمی شدن این بیماری "جدی اما گذرا" و حدت و شدت تاثیرات مخرب اقتصادی آن دیگر عرصه‌های تولیدی و خدماتی در ایران و جهان را با چالش‌ها و پیامدهایی مواجه نموده است. فعالیت ورزشی که از حیث آثار فیزیولوژیکی و ایمونولوژیکی می‌توانند موجب تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، خاصه بهبود ظرفیت‌های تنفسی و عملکرد ریوی شوند، امروز خود به کما رفته‌اند. کرونا ویروس تمامی فعالیت‌های تفریحی و کسب و کارهای ورزشی را به حالت تعلیق درآورده و بسیاری را روانه بیکاری اجباری نموده است. پیکر کرونازده ورزش کشور امروز نیازمند نسخه حمایتی و تقویتی است؛ موضوعی که تاکنون از سوی متولیان امر برای باشگاهداران، یعنی پیام آوران و سفیران تندرستی و نشاط اجتماعی مورد توجه قرار نگرفته است.

مع الوصف آنچه در این مقال حائز پرداختن است، تعطیلی اماکن و تاسیسات ورزشی کشور و بیکاری خیل عظیم جوانان شاغل در باشگاه‌های ورزشی محلات و ضرر و زیان ایشان از این محل است. در ادامه بسته حمایتی و جبرانی پیشنهاد می‌شود باشد که مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد

۱. کلیه اماکن، تاسیسات و سالن‌های ورزشی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش و شهرداری‌های سراسر کشور در اختیار قرارگاه بهداشتی و درمانی ستاد کل نیروهای مسلح برای سازماندهی خدمات به مردم قرار گیرد.

2. به استناد مفاد حکم قانونی تبصره ۲ ماده ۲ قانون بیمه بیکاری مصوب ۱۳۶۹؛  بیمه شدگان ورزشی شاغل در باشگاه‌های ورزشی که بعلت کرونا بیکار و تعطیل شده‌اند از مقرری بیمه بیکاری سازمان تامین اجتماعی استفاده کنند
۳. نرخ بهای آب و برق مصرفی اماکن و تاسیسات ورزشی برای مدت ۶ ماه پس از دوران بحران نیم بها محاسبه و بصورت تقسیط پرداخت شود.

۴. نرخ مالیات بر ارزش افزوده اماکن و باشگاه‌های ورزشی به مدت ۶ ماه بعد از بحران صفر تعیین شود.
۵. حق بیمه کلیه بیمه شدگان ورزشی (سهم کارفرما) شاغل در باشگاه‌های ورزشی را وزارت ورزش و جوانان از محل اعتبارات ۲۷ صدم درصد و درآمدهای اختصاصی پرداخت کند.

۶. فدراسیون پزشکی وررزشی مکلف شود از محل بیمه ورزشکاران نسبت به بازپرداخت ۲۰ درصد از حق بیمه هر فرد ورزشکار به باشگاه متبوع جهت جبران بخشی از حقوق از دست رفته باشگاه داران اقدام کند.
۷. کمیته ملی المپیک، پارالمپیک و فدراسیون‌های ورزشی برای تمامی ورزشکاران عضو تیم‌های ملی بسته‌های بهداشتی و مراقبتی تدارک ببینند، رصد وضعیت سلامتی جانبازان و معلولان ورزشکار و رفع نیازهای ایشان از سوی کمیته پارالمپیک در شرایط موجود اکیدا ضروری است.

۸. وزارت ورزش و جوانان نسبت به تشویق و تقدیم تندیس مالک منصف باشگاه‌های ورزشی که مطابق دستورالعمل آن وزارت با مستاجران، مدیران و کارکنان باشگاه رفتار حسنه اتخاذ می‌نمایند، اقدام کند

۹. با هدف جبران زمان عدم فعالیت؛ دوره زمانی تعطیل بودن کلیه اماکن ورزشی (دو ماه)، به عنوان ضمیمه به کلیه‌ قراردادهای واگذاری باشگاه‌ها و اماکن ورزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی (دولتی و عمومی غیردولتی) از جمله وزارت ورزش و جوانان و شهرداری‌ها بدون افزایش میزان اجاره الحاق شود، به گونه‌ای که به پایان مدت قراردادهای مذکور دو ماه اضافه شود و دریافت اجاره بهای اماکن ورزشی از بخش غیردولتی برای ۲ ماه از سوی وزارت ورزش و جوانان و ادارات تابعه، شهرداری‌ها و کلیه دستگاه‌های اجرایی دارای اماکن ورزشی واگذار کننده به بخش غیردولتی ممنوع شود.

۱۰. به کمیسیون ماده ۵ وزارت ورزش و جوانان و ادارات تابعه اجازه داده شود با رعایت قواعد ترک تشریفات نسبت به تمدید قراردادهای واگذاری اماکن و موسسات ورزشی سال ۱۳۹۸ برای یکسال بدون افزایش نرخ اجاره، برای اشخاص غیردولتی اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha