«هر خانه یک مسوول خرید» راهکاری برای شکست کرونا

کرمانشاه- ایرنا- کارشناس عمران و مدیریت بحران پیشنهاد داد که علاوه بر رعایت کامل نکات بهداشتی، گندزدایی و ضدعفونی مناطق شهری و خانه برای کاهش آسیب‌پذیری باید مسوُول خرید و انجام کارهای بیرون خانه به عهده یک نفر آن هم جوان، سالم و با رعات کامل نکات بهداشتی باشد.

دکتر «سعدی قادری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا چند پیشنهاد از دیدگاه مدیریت ریسک برای مقابله با ویروس کرونا داد و با بیان اینکه ریسک‌ افراد آسیب‌پذیر بالاست، افزود: بیماران، افراد پیر، زنان باردار و کودکان باید بیرون‌ نروند و مناطق آسیب پذیر نیز مانند بازار، مراکز پمپ بنزین، مساجد، بانک‌ها و ادارات و سایر اماکن پرتجمع باید مانند مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شوند.

او در خانه ماندن را بهترین و موثرترین راهکار برای مقابله با کرونا دانست و از مردم خواست به مسافرت و تفریح نروند و آستانه صبر و تحمل خود را بالا ببرند تا از این بحران عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در خانه ماندن سخت است، چند پیشنهاد در این ارتباط مطرح کرد و گفت: با مطالعه، بازی و اینترنت می توان فضای خانه را دوستانه و گرم کنیم و در این راستا شادبودن و معنویت بیشترین تاثیر را در افزایش روحیه ما دارند و این‌ یعنی افزایش ایمنی بدن و باید اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: قطعا کرونا خواهد رفت اما باید میزان تلفات و خسارت را با رعایت نکات بهداشتی و کاهش ترددها و در خانه ماندن به حداق رساند و به آینده امیدوار بود.

این دکتری عمران و مدیریت بحران در ادامه تشریح ویروس کرونا از دیدگاه مدیریت ریسک، گفت: ریسک یا مخاطره یعنی احتمال وقوع یک خطر ضرب در شدت پیامدهای آن، در تعریف جامع‌تر ریسک، ‌آسیب پذیری هم ضرب می‌شود که ریسک را بالا می برد و میزان امکانات توانمندی و مقابله (در مخرج کسر) آن را کاهش می‌دهد.

قادری افزود: کسی نمی‌تواند از بروز خطراتی چون زلزله، سیل و ویروس جلوگیری کند و این رخدادها همواره وجود دارند و آنچه که باعث آسیب می‌شود حضور ما انسانها است، چرا که وقوع یک زلزله در ‌بیابان هیچ کشته و خساراتی ندارد! پس با حضور ما انسانها است که احتمال آسیب و ریسک وجود دارد و بهترین راه مقابله و برخورد صحیح با مخاطرات، کاهش شدت پیامدهای یک خطر است تا ریسک را کاهش داده و به حداقل یا حد قابل قبول برسانیم.

وی اضافه کرد: خطر کرونا به همه جا رسیده و جهانی شده است. کشورها، شهرها و خانه به خانه می‌گردد و مبتلا می سازد. با خود اقتصاد، سیاست، تجارت جهانی و حتی محلی را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده و علاوه بر آن روح و روان انسانها را نیز درگیر کرده است.

وی تصریح کرد: در شهرها و مناطقی که ویروس منتشر شده و افراد بیمار شده اند باید با بیماری مقابله کرد (تنها چیزی که ما از مدیریت ریسک‌ و مدیریت بحران اجرا می کنیم!) و برای مناطقی که هنوز وارد نشده، بهترین راهکار کاهش پیامدها و ‌نیز کاهش آسیب‌پذیری است.

وی ادامه داد: به گفته پزشکان تماس مستقیم، مهم‌ترین نکته است. اگر ما با ویروس ارتباطی نداشته باشیم، باوجود وجود خطر آن، ریسک‌ ابتلای ما به آن به حداقل می رسد و این نکته کلیدی است یعنی کمتر بیرون برویم و اصلا دیداری با ویروس و افراد کرونایی احتمالی نداشته باشیم!.

این کارشناس مدیریت بحران در ادامه گفت: حال اگر مجبور شویم به دلیل کار، خرید و دیگر مسایل بیرون برویم باید آماده باشیم و آسیب‌پذیری خود را به حداقل برسانیم و این با رعایت کامل نکات بهداشتی در همه جا و همیشه امکان پذیر است.
 
قادری تصریح کرد: قرنطینه کردن خود و شهرها یعنی اینکه با ویروس ارتباط نداشته باشیم و مواجهه با خطر صفر شود و در نتیجه خطر بیماری و شیوع به حداقل می‌رسد، اقدام کلیدیی که متاسفانه در روزهای اولیه و در چند استان مرکز شیوع صورت نگرفت اما با گفتن «دیگر دیر شده» مشکل حل نخواهد شد و شرایط بدتر خواهد شد. برای مناطق سفید کشور اگر بخواهیم می توانیم ریسک‌ ابتلا را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: به هر دلیل در روزهای اولیه و در ۲ استان که کانون شیوع کرونا در کشور بودند مدیریت ریسک صورت نگرفت و مانند دیگر حوادث کشور بعد از بروز پیامدها و خسارات تنها به امداد و نجات و مقابله اکتفا کردیم! برخورد کارشناسی نشد و این ویروس حالا دامنگیر بسیاری از شهرهای کشور شده است و نزدیک من و شما که اگر فرصت دهیم و غفلت، احتمال ابتلا بالاست.

او در پایان افزود: اگرچه به امتحان و آزمایش با فقر و بیماری از سوی خداوند متعال (آیه ۱۵۵ سوره بقره) ایمان داریم ولی علاوه بر صبر و ایمان مانند حضرت یوسف که با دیدن یک خواب، فقط به دعا کردن بسنده نکرد و برای سال‌های سخت خشکسالی مدیریت ریسک کرد، ما هم باید با علم و آگاهی و با آمادگی و شناخت کامل این روزهای سخت را پشت سر نهیم.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکنون ۱۳۶ نفر در این استان به کرونا مبتلا شدند که ۱۱ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تاکنون ۱۴ هزار ۹۹۱ و نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مجموع ۸۵۳ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و چهار هزار و ۹۹۶ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار و با گسترش به اکثر کشورها به یک بحران جهانی تبدیل شده است.