۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۳۱
کد خبرنگار: 1410
کد خبر: 83726683
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شایعات پیرامون بیماری کرونا در فضای مجازی بدون مبنای علمی است

ارومیه- ایرنا- مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به هشت مورد شایعه مطرح شده در خصوص بیماری کرونا، درمان و راههای پیشگیری از آن گفت: این شایعات مبنای علمی و تحقیقی ندارد و نباید مورد استناد قرار گیرد.

دکتر علی افشانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از این شایعات، ماندن ویروس کرونا در گلو و احتمال حذف آن در روزهای نخست ابتلا با نوشیدن آب زیاد است که این شایعه درست نبوده و این ویروس به محض ورود به بدن، تکثیر شده و نوشیدن آن در حذف آن اثری ندارد.

وی اضافه کرد: البته نوشیدن مایعات در همه بیماری‌های مربوط به گلودردهای ویروسی مفید تشخیص داده شده‌است.

وی با رد برخی پست‌های درج‌شده در فضای مجازی در خصوص فعالیت ویروس طی تنها پنج تا ۶ روز در بدن انسان بیان کرد: احتمال وخیم‌شدن حال بیمار حتی پس از روز هفتم نیز وجود دارد و باید حداقل تا ۲ هفته از شروع علایم، از سرایت به دیگران جلوگیری کرد.

وی داشتن طبع سرد ویروس کرونا را نیز طبق تحقیقات علمی رد کرد و ادامه داد: چنین چیزی از نظر علمی ثابت نشده که بتوان با استفاده از غذاهای به اصطلاح با طبع گرم با ویروس مقابله کرد.

این پزشک ارومیه‌ای شایعه کاهش ابتلا به بیماری کرونا با جویدن آدامس و ترشح مدام بزاق را بدون منبع علمی ذکر کرد و گفت: برخلاف برخی گفته‌ها، تاثیر ترکیب آبلیمو و عسل نیز در کشتن این ویروس بررسی نشده هرچند این ترکیب در درمان علامت سرفه نقش موثری دارد.

دکتر افشانی با بیان اینکه در برخی شبکه‌های اجتماعی، نگهداشتن هوای منزل در دمایی بالاتر از ۲۷ درجه راهی برای از بین بردن ویروس ذکر شده، افزود: این ویروس در آن دما نیز زنده می‌ماند و بهترین کار، جداسازی بیمار، ضدعفونی سطوح، شستن درست دست‌ها و رعایت اصول مراقبت از بیمار در منزل است.

وی دمای مناسب شستن لباس‌های آلوده را بر خلاف شایعات مطرح، ۶۰ تا ۹۰ درجه اعلام کرد و ادامه داد: داروی گیاهی در خصوص مبارزه با کرونا نیز تاکنون تایید و ساخته نشده‌است.

وی تاکید کرد: شهروندان برای دریافت اخبار موثق در خصوص پیشگیری یا راه‌های کنترل بیماری کرونا و آمار مربوط به این بیماری به منابع رسمی رجوع کرده و از پخش موارد مطرح در شبکه‌های مجازی خودداری کنند.

به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از ۲۴ هزار نفر در کشور و حدود ۵۰۰ نفر در آذربایجان‌غربی به بیماری کرونا مبتلا شده و حدود یک‌هزار و ۹۰۰ نفر در کشور و ۴۰ نفر در آذربایجان‌غربی بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha