به گزارش روز جمعه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی اظهار داشت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور و تبعات روانی _ اجتماعی که شیوع این ویروس در کشور به وجود آورد، لازم و ضروری است به منظور پیشگیری از بروز و تشدید مشکلات روحی و روانی ناشی از قرنطینه، کاهش روابط و مناسبات اجتماعی، مدیریت استرس و نگرانی ناشی از ابتلا به بیماری به خصوص در میان دانش آموزان، والدین و آحاد جامعه فرهنگی کشور، اقداماتی روانشناختی و روانشناسانه به شکل فراگیر و منسجم صورت گیرد.
وی افزود: به ویژه این که این بحران نیز مقارن شد با اواخر سال شمسی و شروع تعطیلات عید نوروز که معمولا در این ایام خانواده های ایرانی به یک سری فعالیتهای اجتماعی و بهسازی محیط کار و منزل می پرداختند و همچنین دید و بازدید های عیدانه که همگی باعث افزایش شادی و نشاط در جامعه و اطلاع از احوال اقوام و دوستان می شد. که جملگی در حالت کلان آن، موجب کاهش استرس ها و نگرانی های جامعه کنونی می شود. و یک شادی را پس از این تعطیلات و در ایام نوروز شاهد بودیم.
شکوهی ادامه داد: امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت سفارش های بهداشتی، دید و بازدید ها و فعالیتهای مرتبط با این اتفاقات بسیار کم رنگ شد، حتی عده ای از خانواده ها به دلیل از دست دادن مشاغل فصلی خود، دچار مشکلات اقتصادی و متاسفانه گروهی نیز از خانواده ها به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دوران پرتنشی را سپری می کنند و همه این موارد به بروز گسترش مشکلات منفی روانی در جامعه دامن زده است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: موضوع قرنطینه و در منزل ماندن نیز مشکلات عدیدهای را پدید آورده است. زیرا افراد یک خانواده مدت طولانی را مجبور هستند در کنار یکدیگر باشند این مورد علاوه بر داشتن محاسن معایبی را نیز دارد، که بعضا در کنار هم بودن و پایین بودن تاب آوری افراد، موجب بروز برخوردهایی نیز می شود. لذا با این موارد باید با شیوه های علمی و اصولی برخورد کرد.
شکوهی به اقدامات اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: این اداره کل به دنبال وظیفه ذاتی و قانونی خود یک سری اقدامات را به منظور مدیریت پبامدهای روانی _ اجتماعی ویروس کرونا تهیه کرد و بعد از تعطیلات نیز به ادارات آموزش و پرورش و مدارس سراسر کشور ابلاغ می کند.
وی همچنین گفت: تهیه و تدوین راهنمای مداخلات مشاوره ای و روان شناختی در هنگام مواجهه با پیامدهای روان شناختی بیماری کرونا (ویژه مشاوران)، تهیه راهنمای آموزشی و مهارتی روان شناختی ویژه دانش آموزان، معلمان و کارکنان مدارس برای افزایش تاب آوری روانی_ اجتماعی و مدیریت استرس در مقابل پاندمی کرونا، تهیه دستورالعمل راهنمای اجرایی مدارس برای مدیریت مداخلات روانی اجتماعی در پاندمی کرونا، راه اندازی صدای مشاور در ۷۵۰ مرکز و هسته مشاوره کشور و حضور مشاوران و روانشناسان زبده و مجرب آموزش و پرورش در شبکه های مختلف صدا و سیما و رسانه های گروهی و مجازی به خصوص دو هفته اخیر از مهم ترین اقدامات آموزش و پرورش بوده است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد بهکارگیری ظرفیتهای ادارات استانها در حوزه مشاوره، هستهها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی برای ارایه خدمات تخصصی و مشاورهای به دانشآموزان و اولیای آنان را از مهمترین اقدامات این وزارتخانه در مدیریت پیامدهای روانی-اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا بیان کرد.
نظر شما