حجت الاسلام محمد حسین مختاری امروز شنبه ۹ فروردین ماه مصادف با سوم شعبان سالروز تولد حضرت امام حسین(ع) در یادداشتی نوشت: ماهیت ظلم ستیزانه نهضت حسینی شاه کلید خروج جهان اسلام از مشکلات و زمینه ساز وحدت روز افزون امت اسلامی است و بازشناسی حماسه عاشورا به علت بهره گیری از ماهیت ظلم ستیزانه، نقش به سزایی در این راه ایفا کرده است.
وی با تاکید بر اینکه بازشناسی حماسه عاشورا در بستر عدالت و اخلاق شکل می گیرد، گفت: یعنی واقع شدن هر چیزی در جای خود، اما به راستی معیار شناخت عدالت چیست؟ اینگونه است که عقلانیت و بهره گیری از حکمت، به عنوان پیش نیاز اجرای عدالت مورد توجه قرار می گیرد و از این رهگذر عقل و قلب سلیم امام، امت را به سوی اهداف روشن هدایت میکند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: این چنین عقلانیت دینی با محوریت عدالت، کار را به کاردان (انسان کامل) میسپرد. زیرا انتخاب غیر کاردان، اولین و آخرین ظلم در تحقق مدینه فاضله محسوب می شود. همان گونه که معاویه بر خلاف پیمان صلح، یزید را به جانشینی برگزید که با مخالفت و عدم بیعت امام با حکومت ظالمانه یزید همراه شد.
درآمیختن اسلام اشرافی با عرفان اباحه گری اموی دلیل بیعت نکردن امام حسین با یزید شد
مختاری دلیل بیعت نکردن امام حسین با یزد را در آمیختگی عرفان و اندیشه خشک اسلام اشرافی با عرفان اباحه گری اسلام اموی دانست و افزود: این اسلام در واقعه عاشورا مقابل اسلام نبوی قد علم کرد و در نهایت ظالمانه ترین و خشن ترین تصاویر را رقم زد که پیامدهای آن در فضای کنونی امت اسلامی، تحت عنوان جریانات تکفیری، دامن گیر جهان اسلام شده است.
وی با بیان جملهای از سیدالشهدا گفت: وَ عَلَی الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ؛ زمانی که امت اسلامی گرفتار زمامداری مثل یزید شود، باید فاتحه اسلام را خواند. البته قیام امام حسین نابودی بنی امیه را به همراه داشت و به خوبی توانست اسلام را به مسیر اصلی خود بازگرداند. اما ظلم از جهل ناشی می شود؛ جهلی که جامعه عصر امام حسین علیه السلام را فرا گرفت. ولی نهضت حسینی با رویکرد مبارزه با ظلم و برای صیانت از ساختار اجتماعی امت آنان را از جهالت و گمراهی رهایی بخشید.
نهضت حسینی، داستان پیوند امت و امامت است
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به اشاره به زیارت معروف اربعین گفت: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ؛ او (حسین) خون پاکش را در راه تو نثار کرد، تا بندگانت را از جهالت و حیرت گمراهی نجات دهد. بر همین اساس داستان ظلم ستیزی در نهضت حسینی، داستان پیوند امت و امامت است که از عقل عاطفی و زندگی محوری امام نشأت میگیرد.
وی یادآور شد: این رویکرد کلیدی در فقاهت امام حسین (ع)، برخلاف نگاه فیلسوفان و عالمان علوم اجتماعی غرب است که با هدف تأمین سود و منفعت(پیشرفت)؛ پستی، رذالت و نابودی جوامع را دنبال کردند. این رویکرد رهآوردی جز وقوع جنگ جهانی اول و دوم و کشته شدن ٥٥ میلیون نفر به همراه نداشت.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه نهضت امام حسین، مقولهای معرفتی و شهودی و سرشار از عشق و محبت است، گفت: خانواده محوری، صلح گرایی و غایتمندی در زندگی؛ مهمترین شاخصه نهضت حسینی است و براین اساس شاهدیم که آن حضرت به هیچ عنوان شروع کننده جنگ نبود و تا آخرین لحظه، به هدایتگری لشکر دشمن پرداخت. در غروب عاشورا نیز و در حالی که همه یاران آن حضرت به شهادت رسیدند و در آن وضعیت خشم انسانی بسیار طبیعی است، اما سیدالشهدا با کرامت و عزت جنگید و مظلومانه کشته شد.
استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم جنگ کریمانه آن حضرت را منبعث از آزادگی و رهایی از درون دانست و اظهار داشت: در این جنگ پیروزی نظریه پیوند عینیت و ذهنیت (صلح عزتمندانه و دفاع ارزش مدارانه) بر عینیت گرایی خشن و جنگ محور لشگر عمر سعد طنین انداز میشود تا جنگ کریمانه امام حسین در جهان جاوادنه شود و قلوب انسانهای آزاده را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک سازد. به نحوی که عشق به آن حضرت فرا زمانی و فرامکانی شد و حماسه عاشورا، حلقه وصل عدالت خواهی و ظلم ستیزی در جوامع انسانی لقب گرفت.
اربعین جلوه خروش علیه ظلم است
مختاری با اشاره به خروش همه انسان های آزاده در اجتماع میلیونی اربعین حسینی گفت: این خروش نمونهای از تشکیل جبهه جهانی و صلح طلب برای مقابله با استکبار جهانی به ویژه مبارزه با شیطان بزرگ آمریکا است؛ جبهه ای که با نفی جهانی شدن برای جهانی سازی پیام امام حسین(علیه السلام) گام بر می دارد و اینک ماهیت ظلم ستیزانه آن در پیروی از نهضت حسینی در قالب موج فراگیر امت اسلامی برای اخراج آمریکا از منطقه به شدت فعال شده است.
نظر شما