منصور غلامی روز یکشنبه در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داد، نوشته است: سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۹، باید به مثابه ابلاغ تکالیف اساسی برای نهادهای اجتماعی و آموزشی به ویژه جامعه علمی و پژوهشی کشور تلقی شود. اکنون که با وجود تحریمهای بیسابقه ظالمانه نظام سلطه، جمهوری اسلامی توانسته است به تولید داخلی رونق ببخشد، توجه به «جهش تولید» در کشور برای ایجاد، گسترش ِعدالت و رفاه اجتماعی و رسیدگی کار سازتر به طبقات کمتر برخوردار جامعه است.
در ادامه یادداشت وزیر علوم آمده است: تحقق این مهم جز با تاکید بر اصول اصلی انقلاب، گسترش سرمایه اجتماعی، توجه به ظرفیتهای داخلی، اتکا به جوانان دانا، پرانگیزه به خصوص نخبگان علمی و دانشگاهی امکان پذیر نخواهد بود.
غلامی در بخش دیگری از این یادداشت تاکید کرده است: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد بالنده آموزش عالی کشور به عنوان خط مقدم دانشپژوهی و آیندهنگری رسالتی سترگ بر عهده دارند.
این یادداشت می افزاید: در مسیر پیش رو، رویکرد کیفیسازی و کاربردی سازی علم، پژوهش و فناوری در جهت حل مشکلات دولت و جامعه در شرایط خطیر، بایستی در تمامی امور برنامهریزی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وجهه همت جامعه دانشگاهی کشور باشد.
وزیر علوم می افزاید: این مهم، با تقویت شرکتهای دانشبنیان در تولید پژوهشها و فناوری های جدید با رویکرد ِحل مسائل صنایع داخلی، رفع مشکلات پیش روی کشور و تقویت تولیداتی که مبتنی بر صنعتِ انفورماتیک است، اولویتی اصلی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری بوده و قابل دستیابی است.
غلامی یادآوری می کند که رشد پرشتاب صنایع دیجیتال با توانِ غیرقابل پیشبینی در حال و آینده زندگی بشر، تغییرات گسترده در ایجاد مشاغل متعدد و پر تنوع، هرگونه کندی و تاخیری را برای جامعه علمی و اجرایی کشور ناموجه میسازد.
وزیر علوم با اشاره به رسالت وزارتخانه مبتوعش، تاکید کرده است: رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ که به سال جهش تولید نامیده شده است، شتاب بخشیدن به پژوهشهای دانشبنیان با رویکرد مسألهیابی به منظور شناسایی موانع و ارائه راه حلهای کاربردی، باز طراحی زنجیره ساختارهای تولید محصول، بازاریابی، توزیع و بهبود ارزش افزوده صنایع تولیدی کشور خواهد بود.
در ادامه یادداشت منصور غلامی آمده است: جمهوری اسلامی به رغم همه مشکلات پیش رو که بخشی از آن ناشی از دشمنیها و تحریمهاست، راه خود را در اعتلای جامعه علمی کشور و زمینهسازی به منظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی طی میکند.
وی می افزاید: تثبیت جایگاه شانزدهم علم جهانی بر اساس نظام های رتبه بندی معتبر بین المللی، رشد قابل توجه شاخص مقالات علمی و پژوهشهای بنیادی و تولید پیشرفتهترین ابزارهای تکنولوژیک در زمینههای صنایع گوناگون، امیدبخش بوده و بارقههای پیشرفت علمی که مقدمه هرگونه توسعه و جهش در زمینهی تولید به شمار میرود، نمایان ساخته است.
وزیر علوم به نمونه ای از نقش مراکز علمی و پژوهشی کشور در حل مشکلات جامعه اشاره کرده و نوشته است: فعالیت های گسترده دانشگاه های سراسر کشور و بیش از ۶۰ شرکت دانش بنیان و مراکز رشد در زمینه تولید ملزومات بومی و تولید داخل مرتبط با پیشگیری، تشخیص و مقابله با ویروس کرونا نمونه ای از حضور موثر نهاد آموزش عالی در حل مشکلات جامعه به شمار می رود.
غلامی در پایان تاکید کرده است: بیگمان تلاش همکاران اینجانب در آموزش عالی، دانشگاهها و مؤسسات وابسته در سراسر میهن عزیزمان برای شناخت موانع و ارائه برنامههای عملیاتی برای تحقق این جهش عظیم، اولویت سال جاری ماست و تردید ندارم که جامعه دانشگاهی کشور برای کاهش شکوفایی تولید داخلی و گسترش رفاه اجتماعی، توسعه متوازن و کاهش وابستگیها، بیش از گذشته آماده کمک علمی و کاربردی به برنامهریزان دولتی و کارآفرینان بخش خصوصی در حوزههای اقتصاد و و صنعت کشور خواهد بود.
وزیر علوم در یادداشتی مطرح کرد:
تحقق جهش تولید با اتکا به جوانان دانا امکانپذیر است
۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۰۶
کد خبر:
83732064
تهران-ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یادداشتی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ نوشت: تحقق جهش تولید جز با تاکید بر گسترش سرمایه اجتماعی، توجه به ظرفیتهای داخلی و اتکا به جوانان دانا امکانپذیر نخواهد بود.
اخبار مرتبط
-
جهش تولید مستلزم مشارکت همگانی است
تهران-ایرنا- مدیرکل مطالعات راهبردی ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جهش تولید در راستای…
-
آمادگی دانشگاهها و مراکز علمی برای مشارکت در جهش تولید
تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از آمادگی دانشگاهها و…
-
ظرفیتسازی؛ پیام «جهش تولید»
تهران-ایرنا- یک مدرس دانشگاه معتقد است: انتخاب شعار محوری «جهش تولید» برای سال ۹۹ پیام مشخصی…
نظر شما