به گزارش روز دوشنبه معاونت آموزش متوسطه آموزش و پرورش، علیرضا کمرئی با اعلام خبر ابلاغ شیوه نامه " آموزش مجازی در شبکه اجتماعی دانش آموزان" به استانها اظهار داشت: برخورداری از محیط سالم در فضای مجازی برای دانش آموزان یک هدف با اهمیت در آموزش وپرورش بود که خوشبختانه در جریان تعطیلی مدارس و تهدید بوجود آمده در اثر شیوع بیماری و در پرتو سیاست آینده نگر و منطقی وزارت آموزش و پرورش و حمایت دولت به یک فرصت مناسب تبدیل شد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: معلمان در راستای عمل به تعهد حرفهای خویش اغلب به صورت خودجوش و پراکنده، با هزینه خود در امر آموزش دانش آموزان در فضای مجازی حضور پیدا کردهاند. اما به دلیل عدم انسجام، نمیتوان ادعا کرد، آمار دقیقی از حجم و میزان خدمات آنها به دانش آموزان وجود دارد یا میتوان برای حمایت علمی و محتوایی از این اقدامات کمک قابل توجهی کرد.
وی افزود: این نگرانی نیز واقعیت دارد که با رفع تهدیدها، انگیزه ارائه آموزشهای مجازی، فروکش میکند و رو به افول میگذارد.
کمرئی گفت: از طرف دیگر در دنیای مجازی، تهدیدات مخرب شبکههای غیرایمن، همچنان چالشی قابل تامل در جریان تربیت نوجوانان به شمار میرود که در نبود رقبای جدی و جایگزین مناسب، همچنان بلامنازع، به تهدیدات خود ادامه میدهند.
معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: تعطیلی طولانی مدت مدارس فرصتی شد تا آموزش و پرورش در بستری مساعد از تقاضای اجتماعی، بر نیاز واقعی نظام آموزشی تمرکز کند و با انگیزهای که در دولت و دستگاههای دولتی نظیر وزارت فناوری ارتباطات در حمایت از این اقدام وجود داشت حرکتی شتابان را برای راه اندازی شبکه اجتماعی مورد نظر آغاز کند.
این مقام مسئول در خصوص ضرورت راه اندازی شبکه مجازی دانش آموزی با وجود تنوع آموزشهای تلویزیونی گفت: آموزشهای تلویزیونی به رغم امکان پوشش بالا و فراگیری قابل قبول؛ به دلیل ماهیت یک طرفه بودن ارتباط، به تعامل مورد انتظار در جریان یک یادگیری نسبتا فعال پاسخ در خوری نمیدهد و آموزش وپرورش نیز نمیتواند به یک سنجش مطمئن از ارتباط فراگیران با آموزش معلمان، دست پیدا کند. به همین دلیل باید بدنبال شیوهای باشد که با اطمینان بالا بتواند، شکل گرفتن ارتباط موثر معلمان و دانش آموزان در جریان یاددهی و یادگیری را با کیفیت تعاملی قابل قبول، توصیف و ارزشیابی کند.
کمرئی در تبیین موفقیت شبکه اجتماعی دانش آموزی شاد در آینده گفت، در مورد درجه توفیق ابزار و رسانه نباید پیشگویی اغراق آمیز داشت، شبکه اجتماعی دانش آموزان «شاد» یک فرصت است، همه چیز به خود ما باز میگردد. آموزش مجازی اقتضائات خود را دارد؛ البته باید به آینده خوشبین بود و برای توفیق آن با برنامه حرکت کرد.
وی گفت: بعد از پاسخگویی به نیاز فعلی جامعه برای آموزش دروس و جبران عقب افتادگیهای سال تحصیلی جاری، کارکردهای شبکه اجتماعی شاد تغییر خواهد کرد.
کمرئی گفت: این شبکه در آینده، باید موقعیتهای جدیدی برای یادگیری داش آموزان فراهم آورد. جریان یاددهی و یادگیری را تقویت کند، نقش معلمان را در آموزش تسهیل کند و فرصتهای آنان را برای تعلیم و تربیت گسترش دهد، در آن صورت است که میتوان به توسعه آن در نظام آموزشی امیدوار بود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص محتواهای مورد نیاز برای آموزش در شبکه شاد نیز گفت: تدریس مواد درسی توسط معلم، محتوای اصلی آموزش مجازی را تشکیل میدهد، اما معلم در انتخاب محتوای آموزشی مناسب آزاد است و میتواند ضمن استفاده از برنامههای ضبط شده آموزشی تلویزیونی که حدود یک ماه است در تلویزیون بارگذاری میشود، از محتواهای معرفی شده شبکه رشد وابسته به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، به اشتراک گذاری محتواها با اعضای گروههای درسی، برنامههای تولیدی گروههای آموزشی و دبیرخانههای دروس و...استفاده کند.
کمرئی گفت: نحوه اداره کلاس درس و ارائه آموزش موثر در فضای مجازی با کلاسهای حقیقی متفاوت است و ما در زمینه آموزشهای مجازی در ابتدای راه هستیم. باید کمک کنیم تا معلمان در این زمینه به دانش و تواناییهای بالاتری دست پیدا کنند و به تدریج حرفهایتر از روزهای آغازین عمل کنند.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به چشم انداز و دورنمایی که برای فعالیت شبکه اجتماعی دانش آموزان پیش بینی شده است، مدارس و معلمانی که سریعتر و هوشمندانهتر به این جریان آموزشی بپیوندند فرصتهای ارزشمندتری در آینده در اختیار خواهند داشت.
نظر شما