بیش از ۱۳ هزار محصول دانش‌بنیان در فن‌بازار عرضه شد

تهران- ایرنا- رییس شبکه فن بازار ملی ایران گفت: امضای ۳۲ قرارداد سرمایه گذاری فناوری به مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال، عرضه ۱۳۷۴۵ محصول دانش بنیان، ۲۱۰ قرارداد بازاریابی و تاسیس چند فن بازار استانی و تخصصی بخشی از فعالیت‌های این شبکه در سال ۱۳۹۸ است.

به گزارش روز دوشنبه مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، میلاد صدرخانلو در خصوص فعالیت های این شبکه در سال گذشته، افزود: فعالیت‌های این شبکه در سالی که گذشت در چند حوزه قابل تقسیم بندی است، یکی از وظایف شبکه فن بازار ملی در کشور، اضافه کردن مراکز استانی و تخصصی فن بازار به این شبکه است که یکی از اولویت‌های اصلی شبکه فن بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می شود.

وی افزد: سه دفتر فن بازار منطقه ای در استان‌های آذربایجان غربی، لرستان و خراسان شمالی در سال ۹۸ ایجاد شد که افتتاح دفاتر استان‌های آذربایجان غربی و خراسان شمالی با همکاری پارک‌های علم و فناوری آن استان‌ها و بازگشایی دفتر فن بازار منطقه ای لرستان، با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی آن استان بوده است.

ایجاد فن بازار شهر هوشمند

رییس شبکه فن بازار ملی ایران ضمن توضیح تمایز فن بازارهای تخصصی و منطقه ای، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ در کشور تنها فن بازار تخصصی صنعت گاز به شبکه فن بازار ملی متصل بود، خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ تفاهم نامه‌های لازم، برای ایجاد فن بازارهای تخصصی جدید منعقد شد. ایجاد فن بازار تخصصی سلامت یکی از آخرین اقدامات در این زمینه بود که با توجه به همکاری انجام گرفته با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، انتظار می‌رود این فن بازار تخصصی در ماه‌های آغازین سال ۱۳۹۹ افتتاح شود.

صدرخانلو افزود: ایجاد فن بازار تخصصی شهر هوشمند با تولیت شهرداری تهران و دبیرخانه تهران هوشمند، از دیگر اقداماتی بود که در سال ۱۳۹۸ انجام شد. امید است افتتاح رسمی آن با پایان یافتن مراحل مقدماتی از قبیل انتخاب کارگزار در سال ۱۳۹۹ انجام گیرد.

فن بازارهای تخصصی «سلامت»، «صنعت خودرو» و «شهر هوشمند»  

رییس شبکه فن بازار ملی ایران با اشاره به همکاری این نهاد با مجموعه‌های صنعتی کشور، بیان کرد: در زمستان ۱۳۹۸ تفاهم نامه‌ای با شرکت ساپکو (وابسته به گروه صنعتی ایران خودرو) در حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد تا اقدامات نهایی برای تشکیل فن بازار تخصصی صنعت خودرو با همکاری دو طرف انجام گیرد. این تفاهم‌نامه در واقع سندی است برای راه‌اندازی فن بازار صنعت خودرو و این حوزه را نیز به جمع فن بازارهای تخصصی اضافه خواهد کرد. امید است با توجه به اقدامات انجام گرفته در سال جدید شاهد آغاز به کار عملیاتی سه فن بازار تخصصی تخصصی «سلامت»، «صنعت خودرو» و «شهر هوشمند»، علاوه بر  فن بازار تخصصی صنعت گاز باشیم.

۲۰۰ میلیارد ریال قرارداد بازاریابی محصولات دانش بنیان

رییس شبکه فن ملی ایران، بیان کرد: در کنار فعالیت‌های توسعه‌ای و ایجاد و تاسیس فن بازارهای جدید، باید به آمار گردش مالی  و تعاملات فناورانه انجام گرفته در درون این شبکه نیز اشاره کرد. در سال ۱۳۹۸  موفق شدیم در شبکه فن بازار ملی ایران حدود ۲۱۰ قرارداد بازاریابی محصولات فناورانه را نهایی کنیم، تعداد ۷۰ فقره فروش محصولات دانش بنیان و فناورانه، دیگر اتفاق امید بخش در شبکه فن بازار ملی در سال ۱۳۹۸ بود. این مقدار فروش حاصل  بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال قرارداد است که برای بازاریابی محصولات دانش بنیان منعقد شد. 

صدرخانلو، کمک به جذب سرمایه را از جمله دیگر وظایف این شبکه برشمرد و گفت: در سال ۱۳۹۸، حدود ۲۶۰ جلسه B۲B با مدیریت این شبکه برگزار شد و این جلسات در نهایت به جذب ۴۵ فقره با رقم کلی جذب سرمایه حدود ۳۵۰ میلیارد ریال منتهی شد.

رییس شبکه فن بازار، در ادامه با اشاره به نیازهای صنعتی ارجاع شده به این مرکز،  بیان کرد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۸۶ نیاز صنعتی با رقم کلی ۳۰ میلیارد ریال به این شبکه ارجاع داده شد که توسط اعضای شبکه فن بازار و با تسهیل‌گری بروکرهای فعال در درون شبکه، این نیازها مرتفع شد.

وی گفت: همچنین در سال ۱۳۹۸ حدود ۴۰۰ تقاضا از سوی اجزای مختلف صنعت و تولید کشور به شبکه فن بازار عرضه شد که در مقابل این حجم تقاضا، ۱۳۷۴۵ مورد فناوری نیز  از سوی شرکت‌های فناور و دانش بنیان عضو شبکه عرضه شد. نتایج  تقابل این حجم از عرضه و تقاضا، رفع نیازهای صنعتی و بازاریابی محصولات دانش بنیان بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha